Bra om vi kan ta ner klimathysterin "på jorden" igen.
Det är ju så många klimathysteriker gör, de blandar klimat med miljö.
Det du nu beskriver handlar endast om miljö. Och där håller jag med dig fullt ut. Det släpps fortfarande ut alldeles för mycket skit i vår omgivning.
Personligen tycker jag det allra värsta är föroreningarna som fortfarande släpps ut i havet. En fruktansvärd tragedi.
Men återigen, där är Sverige klart bäst i klassen. När vi som enda(?) land i världen införde plastpåseskatten blir det ju bara löjligt och beklämmande!
Kom ihåg att temperaturen på jorden styrs av solen! Människan påverkar inget, eller så gott som inget av det.
Vulkanutbrotten påverkar sannolikt en hel del, tyvärr kan vi nog inte straffskatt dem......
Och Albert Einstein var också i minoritet, men hade ändå rätt i (nästan) allt han påstod.
Men snälla nån, satt du och sov dig igenom fysiklektionerna. Energin kommer från solen - det har du fattat. Bra där! Men sen då. Hur blir det varmt på jorden? Det har du visst ingen aning om. Försök läsa på litet så förstår du att människan lätt kan påverka.
Försök läsa på litet så förstår du att människan lätt kan påverka.
Vet inte om jag håller med om "lätt". Det svindlar när man tänker på hur mycket jobb och tankekraft vi lagt ner på att få upp dessa astronomiska mängder kol och olja ur jorden.
Hoppas att det finns lika mycket av den varan kvar för att ta oss ur den soppa vi satt oss i.
Men snälla nån, satt du och sov dig igenom fysiklektionerna. Energin kommer från solen - det har du fattat. Bra där! Men sen då. Hur blir det varmt på jorden? Det har du visst ingen aning om. Försök läsa på litet så förstår du att människan lätt kan påverka.
Haha, det där var intressant!
"Hur blir det varmt på jorden?" Ja, enligt min mening är det solen ensamt som styr hur varmt det blir på jorden.
Nu blir det väldigt intressant att läsa ditt svar på hur det förhåller sig i verkligheten.
Hur tänkte du där? Hur skulle vi kunna drömma tillbaka till andra tider när vi som art har dött ut??
Eller hade du bara ovanligt stor otur när du skrev det där?
Om du letar upp vad riktiga forskare har kommit fram till (inte Greta och andra som önskar en "kvart i rampljuset") så kan du lära dig att visst har vi klimatförändringar, och de har pågått i miljontals år, och kommer att fortsätta så med både varmare och kallare perioder. Och det INGET människan kan påverka (annat än YTTERST marginellt).
Finns hur mycket som helst att skriva, men jag nöjer med att mycket starkt rekommendera att lyssna och läsa vad Elsa Widding framför i ämnet.
Hon redovisar också bevis och källor, riktiga forskare, till allt vad hon påstår.
Jovisst finns det narcissister som Bern,stilbs o avfällingar från prisbelönta förvillargruppen stockholmsinitiativet (där nämnda elsa kommer från) och som dessutom ligger till grund för tex sd:s syn på klimatfrågan. Den som idag allvarligt tror på att mänskligheten inte har något med klimatförändringarna att göra har nog mer en politisk ståndpunkt än vetenskapsrön, Widding kan hålla sig i propagandasajterna swebbtv o Riks o inte låtsas som hennes utfall har något annat syfte att visualisera sig själv inför mindre nogräknade populistväljare.
Jag ser dessutom fram mot att läsa de forskningsrapporter jag bad dig om. De som visar att mänskliga utsläpp inte påverkar klimatet. Du har väl inte glömt bort dem?
Inlägget 9883, speciellt bilden på temperaturen som avslutas med ordet present. Tempkurvan är om jag kommer ihåg från en mätpunkt på Grönland och present dvs nutid är inte 2015-2022 utan år 1850. Elsa Widding är en sann förvillare och många i SD har en stor tro på dessa alternativa teorier. Hon står dessutom numera på riksdagslistan för SD, vilket säger en hel del.
Problemet är inte att det blir varmare, utan i vilken takt det görs. Hastigheten är allt för snabb för att naturen ska hinna med att anpassa sig, vilket inkluderar även oss. Tyvärr är ekosystemen otroligt komplexa och därmed också sårbara. De flesta håller med att det är bättre att vara försiktig och bara låta naturen ha sin gång. Detta är ju lite jobbigt då vi tvingas ändra våra vanor.
varning för ett OT-inlägg som ligger en bra bit från trådens ämne, men det skrivs så mycket tokigheter...
EEvertL skrev:
Och det INGET människan kan påverka (annat än YTTERST marginellt).
Finns hur mycket som helst att skriva, men jag nöjer med att mycket starkt rekommendera att lyssna och läsa vad Elsa Widding framför i ämnet.
Hon redovisar också bevis och källor, riktiga forskare, till allt vad hon påstår.
en grupp forskare på det ansedda Cornell-universitet i USA utgick från 88125 granskade vetenskapliga rapporter som publicerats mellan 2012 och 2020, och från denna stora samling gjorde man ett slumpmässigt urval utav 3000 rapporter som de analyserade – de konstaterar att fyra rapporter var skeptiska till att människan orsakar klimatförändringar, det var alltså mindre än en promille som antog en klimatskeptisk hållning...
men visst kan man ägna sig åt att lyssna på den sverigedemokratiske politikern Elsa som har kritiserats för att handskas vårdslöst med data för att stödja sin egen tes (cherry-picking) och bortse från de övriga 99.9 procenten
EEvertL skrev:
Men återigen, där är Sverige klart bäst i klassen. När vi som enda(?) land i världen införde plastpåseskatten blir det ju bara löjligt och beklämmande!
plastpåseskatter eller -förbud finns i majoriteten av jordens länder – det närmast liggande landet som saknar sådana inskränkningar är Ryssland... kanske ingen förebild?
"Hur blir det varmt på jorden?" Ja, enligt min mening är det solen ensamt som styr hur varmt det blir på jorden.
månen ligger på precis samma avstånd från solen som jorden gör – menar du att det samma klimat där som här? (en ledtråd: atmosfären och dess sammansättning)
för mig får du får gärna tro på att människan inte kan påverka klimatet – eller att jorden är platt för den delen – men ska du övertyga någon annan får du nog lägga fram lite bevis och inte bara lite handviftningar eller upprepande av vad ett fåtal politiker/debattörer säger på Youtube, swebbtv eller någon annan sverigedemokratisk ekokammare
och nu ett inlägg mer i linje med trådens ämne – eller det borde kanske postas på systersajten construiremaison???
lite jobbiga elpriser i Frankrike två timmar i morse, över 30 kronor per kilowatt – det verkar som det mestadels beror på att den franska kärnkraften levererar cirka 75% av vad den gjorde för en månad sedan (underhåll)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lite förvånande att prischocken inte fortplantat sig in i alla grannländer (som exporterar till Frankrike för fullt under förmiddagen)
och nu ett inlägg mer i linje med trådens ämne – eller det borde kanske postas på systersajten construiremaison???
lite jobbiga elpriser i Frankrike i morse, över 30 kronor per kilowatt – det verkar som det mestadels beror på att den franska kärnkraften levererar cirka 75% av vad den gjorde för en månad sedan (underhåll)
[media]
lite förvånande att prischocken inte fortplantat sig in i alla grannländer (som exporterar till Frankrike för fullt under förmiddagen)
Det är ju Frankrike vi pratar om, så blodiga protester när som helst?
men visst kan man ägna sig åt att lyssna på den sverigedemokratiske politikern Elsa som har kritiserats för att handskas vårdslöst med data för att stödja sin egen tes (cherry-picking) och bortse från de övriga 99.9 procenten
Tack för att du tog dig tid att bemöta hyllningen av Widding, jag läste vad som skrevs men det blev bara för mycket - Elsa Widding, civilingenjör som gjort karriär som klimathotsförnekare och nu skall göra politisk karriär för det parti som fortsätter att lyfta fram hennes falsarier genom återkommande program i Swebb tv.
Om nu någon är intresserad av damen ifråga kan man läsa vad Maths Nilsson skriver, han är författare till boken Spelet om klimatet och har följt både svenska och andra klimathotsförnekare under många år.
Tack för att du tog dig tid att bemöta hyllningen av Widding, jag läste vad som skrevs men det blev bara för mycket - Elsa Widding, civilingenjör som gjort karriär som klimathotsförnekare och nu skall göra politisk karriär för det parti som fortsätter att lyfta fram hennes falsarier genom återkommande program i Swebb tv.
Om nu någon är intresserad av damen ifråga kan man läsa vad Maths Nilsson skriver, han är författare till boken Spelet om klimatet och har följt både svenska och andra klimathotsförnekare under många år.
Dramat fortsätter: Widding vs Aktuellt i anmälan till Granskningsnämnden – Maths Nilsson, författare
Maths Nilsson...
jag skulle hellre lyssna på Biden..
Tittade på hennes youtube-klipp, men har svårt med att lyssna på dessa förvillare. Såg att hon uppdaterat kurvan så att nutid är år 2007 och inte som tidigare år 1850. Fortfarande är det bara en mätpunkt på Grönland, vilket inte är samma sak som jordens medeltemperatur, vilket är ju självklart för de flesta. Nog om detta.