Jag håller på med vårens stora projekt nu vilket är att snygga till framsidan av huset med ny marksten osv. Dock har jag ett litet problem nu då jag har två brunnar precis vid gången till ytterdörren. De sticker upp för mycket ca 10cm från där markstenen kommer vara. Hur löser man detta bäst? Att höja markstenen är inget alternativ då vi inte vill ha en kant ut mot gatan som där var tidigare.
På brunn 1 är där en tjock ring utav betong runt själva brunnslocket, kan man möjligtvis kapa den, lägga ett platt lock som man förankrat i betongen? Där är inga distanser i brunnen det är ren betong hela vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunn 2 har liknande lock men där kan man nog såga ner betongen en bit och lägga nytt brunnslock i samma höjd som markstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga av brunnslocken är förankrade eller dylikt, det är bara att sparka väck dem. Jag har barn med och den stora brunnen vill man ju gärna att locket sitter kvar på. Tacksam för tips om hur man kan göra!
Du får kapa betongen till rätt höjd, går bra med vinkelslip och diamantskiva som du använder för att kapa uppifrån och ned. Sen knackar du bort mellanrummet med en enkel kil och klubba. Eller hyra mer avancerade saker om du vill jobba snabbare.
Sen lägger du tillbaka betäckningarna och antingen gjuter kring dem eller bara återfyller med kross med nollfraktion som du packar. Sen kan de inte röra på sig.
Jag hade bytt ut betäckningarna till nya med snäpplås istället för skruvar...troligtvis är de fastrostade och du måste borra ut dem om du ska öppna locket.
Du får kapa betongen till rätt höjd, går bra med vinkelslip och diamantskiva som du använder för att kapa uppifrån och ned. Sen knackar du bort mellanrummet med en enkel kil och klubba. Eller hyra mer avancerade saker om du vill jobba snabbare.
Sen lägger du tillbaka betäckningarna och antingen gjuter kring dem eller bara återfyller med kross med nollfraktion som du packar. Sen kan de inte röra på sig.
Tack, det lutar åt ditt förslag. Blir till att byta ut dessa också då de är riktigt rostiga och fula. Hittade likadana på nätet för bra pengar. Jag har tack och lov maskiner hemma så blir ingen klubba och hammare.
Jag hade bytt ut betäckningarna till nya med snäpplås istället för skruvar...troligtvis är de fastrostade och du måste borra ut dem om du ska öppna locket.
Yes blir till att byta ut då de är som du säger de rostade nog fast för 20 år sedan eller mer. Tack för tipset!
Jag hade samma problem, åkte ner till kommunens förråd med problemet dom hade en hel hög med lock och gjutjärnsring i olika höjder, efter lite pyssel kunde jag byta till mig en bra lösning som kom några cm under färdig yta.