Byggahus.se
Hej, jag tänkte köpa en värmande musmatta/skrivbordsunderlägg från Amazon, det står så här: Obs : Produkter med elektriska kontakter är designade för användning i USA. Uttag och spänning skiljer sig internationellt och denna produkt kan kräva en adapter eller omvandlare för användning på din destination. Kontrollera kompatibiliteten innan du köper. Jag tror det är 120 V som menas. Kan man med nån sorts omvandlare/adapter använda den i vårt elnät eller är det helt kört?

Tar gärna mot rekommendationer av er som har stenkoll :)

E etompau skrev:
Spänningen ska omvandlas från 230 till 120 V, inte det omvända.
[länk]

Personligen hade jag inte velat använda en sådan grunka.
Aha, får man fråga varför du inte skulle använda grunkan? Finns det brandrisk?

Vill inte ha spänningsförande prylar på skrivbordet där man sitter med händer och kan spilla kaffe/drick etc över grejorna.

E etompau skrev:
Vill inte ha spänningsförande prylar på skrivbordet där man sitter med händer och kan spilla kaffe/drick etc över grejorna.
Då är jag med på vad du menar, skulle vara så enormt skönt att slippa bli kall om händerna när man sitter vid datorn bara :)

E etompau skrev:
Men det fungerar i alla fall att omvandla? Då ska jag fundera ett varv till :)

J Jenny666 skrev:
Men det fungerar i alla fall att omvandla? Då ska jag fundera ett varv till :)
Svar ja.

• Gilla
JIbbys666
  • Laddar…
E etompau skrev:
Svar ja.
Set Finns jordfelsbrytare eller personskydd som Kommer att bryta ström vid jordfel.

A Arwin skrev:
Set Finns jordfelsbrytare eller personskydd som Kommer att bryta ström vid jordfel.
Jordfelsbrytare finns så det känns tryggt :ok:

Att köpa billigt el-junk från Amazon är aldrig tryggt oavsett hur många jordfelsbrytare man har. Är produkten ens CE-märkt? Har du någon länk till den?

Det är bara att kolla hos elsäkerhetsverket hur många billiga prylar som underkänns varje år och då är det ändå saker som marknadsförs i Sverige och ska uppfylla våra säkerhetskrav.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att köpa billigt el-junk från Amazon är aldrig tryggt oavsett hur många jordfelsbrytare man har. Är produkten ens CE-märkt? Har du någon länk till den?

Det är bara att kolla hos elsäkerhetsverket hur många billiga prylar som underkänns varje år och då är det ändå saker som marknadsförs i Sverige och ska uppfylla våra säkerhetskrav.
Jag avstår nog känner jag, verkar inte som den är CE-märkt heller :oops: :worried:Tack och lov för denna sida! Lätt att förhasta sig ibland :lying:

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Om du har ett kallt bord så räcker det kanske med att bara köpa en riktigt stor musmatta? Finns mattor som används kanske främst av gamers som täcker stor del av bordet. (typ en meter bred och 40cm hög eller något sånt. Räcker inte detta så kan jag nog föreslå att du drar upp värmen i rummet =)

T TypRätt skrev:
Om du har ett kallt bord så räcker det kanske med att bara köpa en riktigt stor musmatta? Finns mattor som används kanske främst av gamers som täcker stor del av bordet. (typ en meter bred och 40cm hög eller något sånt. Räcker inte detta så kan jag nog föreslå att du drar upp värmen i rummet =)
Japp, får börja kolla alternativ :)

J Jenny666 skrev:
Hej, jag tänkte köpa en värmande musmatta/skrivbordsunderlägg från Amazon, det står så här: Obs : Produkter med elektriska kontakter är designade för användning i USA. Uttag och spänning skiljer sig internationellt och denna produkt kan kräva en adapter eller omvandlare för användning på din destination. Kontrollera kompatibiliteten innan du köper. Jag tror det är 120 V som menas. Kan man med nån sorts omvandlare/adapter använda den i vårt elnät eller är det helt kört?

Tar gärna mot rekommendationer av er som har stenkoll :)
du behöver en transformator som kan omvandla från 230V till 120V. Skulle du koppla in den på 230 V så kommer den brinna upp då effekten blir högre.

Beroende av vad det är för effekt så kan kostnaden bli mycket högre än för att köp motsvarande på svenska markanden.
exempel på 300 w om transformator:
https://www.kjell.com/se/produkter/...Bz23J03C8DrmbjUViIoaAsO8EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

det finns värmemattor man kan köpa i sverige, om du googla på värmematta, finns bl.a för för odling.
Sen är det bara att lägga en musmatta över eller sätta fast den med typ dubbelhäftande tejp.

Här är exempelvis en värmematta för fötter:
https://cdon.se/vehicle-service-man...je3Az6-yL_gOjQvxD0bUBEHsBPAYPpYkaAiVlEALw_wcB

• Gilla
JIbbys666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.