Byggahus.se
Halloj!

Jag har nyligen flyttat in i mitt första hus och tänkte ge mig på det gedigna projektet att bygga altanen själv. Mest för att hålla nere kostnader... Jag har inte fem tummar på vardera hand men är inte heller någon snickare - men nånstans måste man ju börja. Hursomhelst tänkte jag göra livet lättare för mig själv och anlita Sluta gräv för att sätta markskruv, men efter en offert på 40.000 för 40 skruv (vilket nog är i överkant - altanen blir ca 70-80kvm) så gräver jag hellre själv för att antingen sätta färdiga plintar eller gjuta egna.

Jag funderar dock på hur i hela friden jag skall kunna gräva 30-40 hål (se bild)... Gruslagret är ett antal centimeter och är gediget jobbigt att gräva bort med vanlig spade. Sedan är det morän under cruslagret så bara det är tufft att gräva i.

Förslag på hur jag vettigast gräver för att sätta plint utan att hamna på sjukhus för utmattning?

• Grusområde bredvid husvägg, tänkt för altanbygge, med svårgrävd morän underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spade stuck in the ground with a partially dug hole in a gravel layer, moraine visible beneath.
    Skapa konto
  • Område med grus och byggmaterial vid husfasad där användare planerar att gräva för altanbygge.
    Skapa konto
Hyra minigrävare en helg?

40 plint måste vara felräknat på 70-80 m2 om du inte tänker dig klena bärlinor och golvreglar.

Det är väl bara att börja.

• Gilla
roniish
  • Laddar…
Funkar det inte att lägga ut trädgårdsplattor 50x50 till bärlinorna?

Mått på altanen?

G Grod4n skrev:
Funkar det inte att lägga ut trädgårdsplattor 50x50 till bärlinorna?
Där jag står och tar sista bilden är precis på trappsteget till dörren, så jag behöver nog snarare plint med stolpar på.

V Vante skrev:
Mått på altanen?
Måttet är inte helt bestämt, men den kommer vara L-formad. 4m djup, ca 17m bred och 8m djup på ena kortsidan (hela vägen ut).

R roniish skrev:
Måttet är inte helt bestämt, men den kommer vara L-formad. 4m djup, ca 17m bred och 8m djup på ena kortsidan (hela vägen ut).
Köp en jordborr på jula. Räcker nog för jobbet.
Själv körde jag markskruv med stolpar på mitt 40 kvm altanbygge. Gick smidigt men då gick det ganska enkelt att göra förhål med spett för skruven i marken. Riktigt stabilt blev det med.

Lägg marksten , enklare , billigare och minsta underhållet

Tomture61
R roniish skrev:
Halloj!

Jag har nyligen flyttat in i mitt första hus och tänkte ge mig på det gedigna projektet att bygga altanen själv. Mest för att hålla nere kostnader... Jag har inte fem tummar på vardera hand men är inte heller någon snickare - men nånstans måste man ju börja. Hursomhelst tänkte jag göra livet lättare för mig själv och anlita Sluta gräv för att sätta markskruv, men efter en offert på 40.000 för 40 skruv (vilket nog är i överkant - altanen blir ca 70-80kvm) så gräver jag hellre själv för att antingen sätta färdiga plintar eller gjuta egna.

Jag funderar dock på hur i hela friden jag skall kunna gräva 30-40 hål (se bild)... Gruslagret är ett antal centimeter och är gediget jobbigt att gräva bort med vanlig spade. Sedan är det morän under cruslagret så bara det är tufft att gräva i.

Förslag på hur jag vettigast gräver för att sätta plint utan att hamna på sjukhus för utmattning?
Fantastisk jordborr http://www.skurupsborren.se/
Papprör kan du använda till det som sticker åvanför marken + armeringsjärn .

Förstår dock ej att det skall behövas 30-40 plintar ?

Ser ut som du har ett bra underlag för plattor...
Illustration av en trallkonstruktion med reglar på trädgårdsplattor och bärreglar som en enkel metod för byggnation.
Skapa konto

Ungefär såhär gjorde jag. Måtten höftar jag lite i bilden. Fördelen är att det är "enkelt" att få det
någotsånär i våg. Nackdelen är att det är svårt att få lite lutning på trallen. Men, du slipper gräva en fasikens massa hål. Sjunker en platta, skruva upp några brädor och justera benet, lätt som en plätt.

Litengubbe Litengubbe skrev:
Ser ut som du har ett bra underlag för plattor...
[bild]
Ungefär såhär gjorde jag. Måtten höftar jag lite i bilden. Fördelen är att det är "enkelt" att få det
någotsånär i våg. Nackdelen är att det är svårt att få lite lutning på trallen. Men, du slipper gräva en fasikens massa hål. Sjunker en platta, skruva upp några brädor och justera benet, lätt som en plätt.
Intressant helt klart! Hur fäster du stolparna i plattorna?

R roniish skrev:
Grundläggning av träreglar och stolpar för en altanbyggnad nära ett vitt hus.
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R roniish skrev:
Du "måste" inte fästa dem faktiskt. Tyngden gör att trallen håller sig på plats. Tror det kallas "flytande" trall. Vill man kan du väl använda ett vinkeljärn o fästa med lämplig infästning i plattan. Men det anser jag, utifrån mina lekmannakunskaper, är överkurs...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.