2 035 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Behovsstyrd varmvattencirkulation
Det ökar väl? Om vi antar att ledningen enkel väg rymmer 10 liter så blir det så här:G gråsten skrev:
- Om inte har VVC och öppnar kranen och väntar på varmt vatten så behöver du tappa ur 10 liter och 10 liter kallt vatten flödar in i beredaren.
- Om du öppnar kranen och stänger den direkt för att starta VVC'n så behöver VVC'n pumpa runt vattnet i både 'framledningen' och returen innan den detekterar att ledningarna är varma. Då har 20 liter kallt vatten från de svala ledningarna flödat in i beredaren.
Beredaren rymmer tvåhundra liter så temperatursänkningen blir måttlig och märks inte vid termostatkranarna. Det förefaller ändå rimligt att anta att ett sådant här on-demand system drar mindre energi än kontinuerlig VVC som jag har nu.
Redigerat:
Ja, i praktiken märks nog ingen skillnad. Det jag förklarade i inlägg #16 var bara att det blir mer vatten att värma när VVC'n kallstartas jämfört med om man öppnar en kran tills man får varmt vatten.
Det gäller dock bara första gången när ledningarna har svalnat ordentligt. När väl systemet är igång blir det helt andra parametrar att ta hänsyn till.
Det gäller dock bara första gången när ledningarna har svalnat ordentligt. När väl systemet är igång blir det helt andra parametrar att ta hänsyn till.
Sorry att jag missförstod inlägg 16.
en finess i det här systemet är de dubbla tempgivarna, en på röret ut från VVB och en på returen. Pumpen stängs av när temperaturskillnaden mellan de båda är tillräckligt liten. Skillnaden kan knappast vara noll eftersom en del värmeförlust är oundviklig i en lång returledning.
jag ska kolla lite mer vad som finns på marknaden. Hittade en till amerikan men det var väldigt översiktligt beskrivet.
Det borde finnas något tyskt eller franskt system. Det gäller bara att finna sökbegreppen.
en finess i det här systemet är de dubbla tempgivarna, en på röret ut från VVB och en på returen. Pumpen stängs av när temperaturskillnaden mellan de båda är tillräckligt liten. Skillnaden kan knappast vara noll eftersom en del värmeförlust är oundviklig i en lång returledning.
jag ska kolla lite mer vad som finns på marknaden. Hittade en till amerikan men det var väldigt översiktligt beskrivet.
Det borde finnas något tyskt eller franskt system. Det gäller bara att finna sökbegreppen.
Redigerat:
Borde vara rätt enkelt att montera 2 givare och ansluta till en PLC eller likande och skriva ett program som styr pumpen för att uppnå den funktionen.
Fördelen att ha en programmerbar enhet är att man kan testa sig fram med olika gränsvärden och hystereser mm.
Fördelen att ha en programmerbar enhet är att man kan testa sig fram med olika gränsvärden och hystereser mm.
Inser det men vid 78 års ålder är jag mer upptagen av att dödstäda än lära mig den programmeringen. Men gärna om någon är road. Annars är ca 200 dollar för utrustningen rätt överkomligt. (Det är vad jag just betalt för fjärrstyrning av en Buderuspanna i en annan fastighet). Fast egentligen skulle jag hellre haft en lan-anslutning än att kommunikationen mellan smartphone och.kontrollenhet ska gå över bluetooth (men det kanske finns bluetooth modem som klarar övergången). Varmvattenberedaren är inte i boningshuset och ska det funka bra bör nog givarna sitta nära VVB (eller kanske inte, kan man pröva sig fram till. Relä och kabel för pumpstyrningen är lätt att ordna.
Liknande trådar
-
Varmvattencirkulationspump
Vatten & Avlopp -
Genomströmningsvärmare i varmvattencirkulation mot legionella?
Värme allmänt -
Behovsstyrd ventilation med närvarosensor?
Villalarm & Hemautomation -
Behovsstyrd Ventilation (DCV), någon som har? För / Nackdelar?
Ventilation -
Varmvattencirkulation (VVC) innehåller plötsligt kallvatten
Vatten & Avlopp