1 186 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Arbetsmiljöplan vid delad entreprenad
Vi ska bygga ett fritidshus med delad entreprenad där vi har tekniskt samråd i nästa vecka. Försöker läsa mig in på alla detaljer då det är första gången vi bygger nytt.
Vi kommer anlita en firma för markarbete/husgrund samt avloppsanläggning och sedan har vi beställt ett hus i moduler som monteras av en underleverantör som hustillverkaren anlitar. Så vi köper ett vädertätt skal och kommer sen görs mycket själva men anlita hantverkare för vissa delar.
Mitt huvudbry just nu är kring arbetsmiljöplanen då hustillverkaren inte vill ta ansvar för detta för montaget (som beräknas ta 3 veckor) utan hänvisar till att det ligger på mitt ansvar som byggherre. Vår KA tycker att vi borde kunna deligera ansvaret till dem, men verkar vara svårt.
Någon som vet hur man brukar göra i dessa fall?
Jag misstänker att jag ändå kommer behöva en ansvarig för resten av bygget som lär pågå i några månader, så just är jag inne på att jag får ta kursen själv (ska ta ca en dag att göra online och kostar 2000-3000kr) då man måste ha certifikatet för att skriva sig som bas-u/bas-p.
Kanske att detta kommer klargöras på det tekniska samrådet, måste ju vara vanligt att man har en sån här situation, men vore intressant att höra om hur andra gjort?!
Vi kommer anlita en firma för markarbete/husgrund samt avloppsanläggning och sedan har vi beställt ett hus i moduler som monteras av en underleverantör som hustillverkaren anlitar. Så vi köper ett vädertätt skal och kommer sen görs mycket själva men anlita hantverkare för vissa delar.
Mitt huvudbry just nu är kring arbetsmiljöplanen då hustillverkaren inte vill ta ansvar för detta för montaget (som beräknas ta 3 veckor) utan hänvisar till att det ligger på mitt ansvar som byggherre. Vår KA tycker att vi borde kunna deligera ansvaret till dem, men verkar vara svårt.
Någon som vet hur man brukar göra i dessa fall?
Jag misstänker att jag ändå kommer behöva en ansvarig för resten av bygget som lär pågå i några månader, så just är jag inne på att jag får ta kursen själv (ska ta ca en dag att göra online och kostar 2000-3000kr) då man måste ha certifikatet för att skriva sig som bas-u/bas-p.
Kanske att detta kommer klargöras på det tekniska samrådet, måste ju vara vanligt att man har en sån här situation, men vore intressant att höra om hur andra gjort?!
Men om entrenören inte accepterar att vi deligerar det? Utgår från att man inte bara kan skriva in detta utan okej från entreprenören.Åsa Lund skrev:
Antar också att man måste ha en ansvarig under resterande tid av bygget då vi bygger själva?
Den mallen har jag kollat en del på, och verkar ju hyfsat enkel att fylla i, förutom ansvarsdelen då
Är inte BAS-U ansvaret överlämnat till entreprenören i kontraktshandlingar så får man komplettera med det efteråt, men det blir inte gratis. Om ens entreprenören vill ta det ansvaret. Dessutom ska entreprenören ha rätt kompetens för uppgiften och där har du ett ansvar som byggherre.
Liknande trådar
-
Eget arbete vid delad entreprenad
Juridik -
Hur funkar det med intyg vid delad entrepenad
Badrum -
Installera begränsningskabel och guidekabel vid uppdelad gräsmatta
Robotgräsklippare -
Erfarenheter som byggledare vid delad entreprenad?
Övrigt husrelaterat -
Ansvar vid delad installation av golvvärme
Värme allmänt