Byggahus.se
Du kan ansluta en vanlig nätverkskabel till D-Link DSM-520 också, och den är 1400kr billigare än TViX.

Dock verkar DSM-520 inte klara 1080p utan bara 1080i.

Fick idag reda på att det finns något som heter TP-551 och TP-552 från Kramer Electronics.
Kan ej hitta på nätet.
Med de grejorna kan man transportera HDMI via nätkabel upp till 60m.
Är det något jag kan använda för att koppla datorn till min flatscreen?
Någon som vet?

Canuto skrev:
Fick idag reda på att det finns något som heter TP-551 och TP-552 från Kramer Electronics.
Kan ej hitta på nätet.
Någon som vet?
Ja det kan du, men det kostar gissningsvis 5-6tusen spänn......:rolleyes:

Canuto skrev:
Kan ej hitta på nätet.
Någon som vet?

Hej,

TP-551 / TP-552 är en helt ny produkt som inte har blivit publicerat på Kramers hemsida ännu då dessa produkter är ca 2mån bort, ett kitt med dessa kostar 4378:- + moms.

Som tidigare har nämnts i tråden så finns det antal olika lösningar:

30m VGA kablage, detta är ett gränsfall och inget man rekomenderar ju högre upplösning du vill ha till din HD skärm desto sämre är det att använda vga kablage.

Man kan använda Sändare/mottagare för VGA/YUV + Analogt/Digitalt ljud över Cat5 kablage:

TP-45, Component or Computer Graphics Video with Audio over Twisted Pair Transmitter & Receiver - TWISTED-PAIR INTERFACE
TP-46, Component or Computer Graphics Video with Audio over Twisted Pair Transmitter & Receiver - TWISTED-PAIR INTERFACE

Om din dator har DVI så finns det ett antal olika lösningar:

631R / 631T detta är sändare och mottagare för HDMI över fiberkablage, används ofta vid installation där man behöver dra kablage i VP rör/väggar då LC fiber kabel man använder är lite smidigare än nedanstående alternativ.

631T, HDMI Optical Transmitter - TILLBEHÖR OCH RACK SATSER
631R, HDMI Optical Receiver - TILLBEHÖR OCH RACK SATSER

Sedan finns det färdigkontakterade fiber lösningar från 15 till 100m

Kramer Audio Video Cables - C-FOHM/FOHM Series

Om datorn har S-Video ut, då skulle man kunna lägga S-video kablage med en repeater. Detta är kanske inte det roligaste alternativet till en full HD skärm.

Tvix alternativet är också en trevlig lösning då du kan ansuta den till ditt nätverk och sedan komma åt den från din PC. Själv kör jag med en moddad xbox med XBMC (Xbox Mediacenter)

Mvh

/Jef

MathiasS skrev:
Ja det kan du, men det kostar gissningsvis 5-6tusen spänn......:rolleyes:
Vad jag förstår så kostar det 2750 kronor. Enligt tidningen "Ljud & Bild"/Electronokvärlden i alla fall.

Canuto skrev:
Vad jag förstår så kostar det 2750 kronor. Enligt tidningen "Ljud & Bild"/Electronokvärlden i alla fall.
Jef verkar ha koll på priset?

Anyway, i mina ögon ser det ut som att alla lösningar med extenders etc är dyra jämfört med att dra en nätverkskabel till någon mediaspelare (xbox, Tvix etc).

En mediaspelare är ju oftast också enklare att hantera än en dator kopplad till TV, iaf för den mindre tekniskt intresserade.

Du vill säkert också ha ljud på ett lämpligt sätt via din hembioanläggning och då är "mediaspelaren" återigen ett bra val.

jag undrar om man istället för en teve hade en sjysst datorskärm, skulle det vara bättre. Vi är i samma läge som canuto (telia digitaltv), förutom att vår tv är på g att rasa och vi har inte hunnit köpa någon ny än.
Om man placerade skärmen nära ett telefonjack (som man sedan kopplade om till ett förstajack) och sedan satte modem och router där samt att man hade en sladd mellan datorn och datorskärmen. Hmm det klart, man skulle vilja ha en skärm vid datorn också förstås ...
Finns det någon bättre lösning för oss som ännu inte köpt ny teve??
mvh fialotta

fialottabus skrev:
j
Finns det någon bättre lösning för oss som ännu inte köpt ny teve??
mvh fialotta
Näe, det är ju, i detta avseende, ingen skillnad på en TV och en datorskärm. Båda behöver något som kan leverera en bildsignal.

Canuto skrev:
Priset har blivit justerat sedan den pressreleasen, priset kommer att landa på 2189:-/st vilket gör 4378:- för ett par. Cat5 kabel tillkommer.

MathiasS skrev:
Jef verkar ha koll på priset?
Jag jobbar på Kramer Electronics, så jag har lite koll ;)

Precis som MathiasS säger så är dessa lösningar fortfarande dyra, vi säljer en del till installations företag som gör Hus/lägenhets installationer då dessa prylar i sammanhanget är billigt.

Jag har inte några sådana prylar hemma ens utan kör med xbox som är ansluten till mitt nätverk / PC.

/Jef

Jef skrev:
P

Jag jobbar på Kramer Electronics, så jag har lite koll ;)

P
/Jef

Jag skriver genast upp dig på listan över personer som är bra att känna....;)

Varför krångla till det köp en HDMI extender via TP kabel så får du både ljud och bild,antagligen måste du komplettera datorn med ett grafikkort med HDMI men smakar det så kostar det en del.....

fredstu skrev:
Varför krångla till det köp en HDMI extender via TP kabel så får du både ljud och bild,antagligen måste du komplettera datorn med ett grafikkort med HDMI men smakar det så kostar det en del.....
Det är ju just en sådan lösning som JEF exemplifierar ovan, nästan 5 lök bara för att få lite längre kablar verkar ju trist. Bättre då att lägga samma stålar på något som faktiskt tillför lite funktionalitet till lösningen också.

Jag har hittat VGA/SPDIF-förlängare för €200 + moms. Då hamnar man väl i samma prisklass som t.ex. en Tvix. Bra för den som vill köra media center på PC och inte kan ha en annan smart burk mellan TV och dator.

Kabelgiganen har HDMI, DVI förlängare (50 met) för 699:-
Kabelgiganten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.