Byggahus.se
partyoverallt partyoverallt skrev:
Köpte du det? Är intresserad själv
Nope, inte kommit så långt än i husrenoveringen. Det här var mer spaning inför framtiden för alla renoveringsplaner.

Däremot tog jag hjälp av en energikonsult till kompis som räknade baklänges på det.

Om jag kommer ihåg rätt så blev överslagsräkningen att det krävdes ca. 2 000st duschar per år för att få systemet att gå runt. Men... Det går inte ihop med deras reklam, så tror jag får räkna om det någon gång i framtiden.....

Som vanligt då... reklam säger en vilken fantastisk produkt vi har... verkligheten visar att kanske att så är inte fallet...

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Spontant har jag svårt att se att man räknar hem 50 papp. Eller kanske 40 då om man räknar med att man slipper köpa egen blandare. Hur många använder en dusch i ett modernt hus? 2-3 pers per badrum? Och så dushas det lite på andra ställen som skola, gym etc. För att inte tala om när familjemedlemmar badar badkar istället.
Så max 10ggr i veckan?
500ggr per år?
Hur länge kan en dusch hålla? 10-15år max?
5000 dushar säger vi för 50000kr
Så man måste alltså spara 10kr i vatten och värmekostnader per dusch för att gå jämnt? Gör man verkligen det? Vad tror ni?

janwide
Spontant har jag svårt att se att man räknar hem 50 papp. Eller kanske 40 då om man räknar med att man slipper köpa egen blandare. Hur många använder en dusch i ett modernt hus? 2-3 pers per badrum? Och så dushas det lite på andra ställen som skola, gym etc. För att inte tala om när familjemedlemmar badar badkar istället.
Så max 10ggr i veckan?
500ggr per år?
Så man måste alltså spara 10kr i vatten och värmekostnader per dusch för att gå jämnt? Gör man verkligen det? Vad tror ni?
Man måste noga vara familjen annorlunda med typ åtta ungar eller så för att det ska gå ihop.

B
Så max 10ggr i veckan?
500ggr per år?
En normal familj förbrukar ca 4000kWh på varmvatten per år. Säg 1700kWh el, om man har värmepump. Skulle man kunna sänka det med 30% (tror det är högt räknat - allt är ju inte dusch, långt ifrån allt går att återvinna) så är det ju 600kWh per år. Med 2kr/kWh så blir det 1200kr/år, vilket inte ens räcker till räntan för ett lån på 50000kr om något år eller 2.

Nej, detta är en produkt som inte lönar sig. Framförallt är jag tveksam till risken för vattenskador, samt underhåll.

Men tanken med produkten är fin ;)

Som vanligt då det gäller dessa vatten och energi besparande saker så är det väldigt enkel teknik som ligger bakom, teknik som redan återfinns i bland annat gråvatten filtrering sammanhang. Det är inte gratis att bygga samman själva men fullt möjligt genom att kolla på nätet. Köper man delar själva, dvs 7 steg filtrering, tryckstegringspump för osmos membranet, ledningsförmåga och PH mätare, slangar , rör och kopplingar så hamnar man kring 14-17 Tsek beroende på fabrikat. Bara att bygga själva

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.