Byggahus.se
Vi ska byta ut 9 fönster och 1 balkongdörr i söderläge. Huset är från -67. Har läst på om värde och lite annat men det finns SÅ många fönstertillverkare.. hur vet man vilka som är bra o billiga? Bara kolla priserna?
Jag tänkt underhållsfritt, alu (tror det är trä med alubehandling om jag inte minns fel).
Ungefär 50/50 som öppningsbara/stängda.

Fråga 2, jag hade velat anlita nån snickarfirma som fixar att sätta in fönsterna, kan de hjälpa till med o måtta rätt så man kan köpa fönsterna själv sen? (Eller om dom gör det). Jag vågar mig inte på att måtta själv, för osäker..
Tänkte ta nån snickarfirma för vi har lite småjobb som att sätta upp markiser, fixa garderober inne etc så då kan de ta allt tänkte jag.

Något annat jag ska/bör tänka på?

Kompositfönster är ett billigt och bra alternativ om du vill ha underhållsfria fönster
Förmodligen bara halva priset mot aluklädda träfönster

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
H Hildor skrev:
Vi ska byta ut 9 fönster och 1 balkongdörr i söderläge. Huset är från -67. Har läst på om värde och lite annat men det finns SÅ många fönstertillverkare.. hur vet man vilka som är bra o billiga? Bara kolla priserna?
Jag tänkt underhållsfritt, alu (tror det är trä med alubehandling om jag inte minns fel).
Ungefär 50/50 som öppningsbara/stängda.

Fråga 2, jag hade velat anlita nån snickarfirma som fixar att sätta in fönsterna, kan de hjälpa till med o måtta rätt så man kan köpa fönsterna själv sen? (Eller om dom gör det). Jag vågar mig inte på att måtta själv, för osäker..
Tänkte ta nån snickarfirma för vi har lite småjobb som att sätta upp markiser, fixa garderober inne etc så då kan de ta allt tänkte jag.

Något annat jag ska/bör tänka på?
Att låta en firma mäta, köpa och installera fönstren är väl en bra ide om du är osäker. Har du någon firma du litar på, så prata med dem. Det finns en del fallgropar som man riskerar att falla i om man som (oerfaren) privatperson ska sköta mätning och beställning. Firman har kanske också förslag på fönster som är prisvärda och bra, och som dom gillar att jobba med.

Obs, detta gäller bara om du känner till en firma du har förtroende för.

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
Det du ska kolla om det har någon betydelse för dig är också utseendet.
Vissa fönster bygger på extra med bredare karmar/bågar så glasytan blir mindre och i mina ögon ser klumpiga och felaktiga ut på husen.

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
Outline och skånska byggvaror fönster har jag monterat och märker ingen större skillnad mot mina egna lite dyrare traryd.
Vill minnas att det stod ASSA på alla beslag på skånskas fönster.
Komposit fönster ser oftast rätt tråkiga ut.

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Att låta en firma mäta, köpa och installera fönstren är väl en bra ide om du är osäker. Har du någon firma du litar på, så prata med dem. Det finns en del fallgropar som man riskerar att falla i om man som (oerfaren) privatperson ska sköta mätning och beställning. Firman har kanske också förslag på fönster som är prisvärda och bra, och som dom gillar att jobba med.

Obs, detta gäller bara om du känner till en firma du har förtroende för.
C Chocken skrev:
Kompositfönster är ett billigt och bra alternativ om du vill ha underhållsfria fönster
Förmodligen bara halva priset mot aluklädda träfönster
Tack för dina o de andras åsikter! Jag tänkte ha hit en 3-4 firmor o se priser och ”feeling” på dom. Har haft tur hittills o fått hit andra bra firmor på det sättet.
Bra o veta med karmar o sånt, att det kan se klumpigt ut, det vill vi nog inte :)

Enligt min åsikt, fel fönster och de som breddar karm/båge kan förstöra husets utseende.
Och när vi bytte på våningsplan valde vi samma grå ton på aluminium som de tidigare målade. Många väljer nog av bara farten vita, men om ni funderar skulle annan färg bli snyggare. Sedan har det ett pris.
Vi valde även spaltventiler på fönstren i sovrummen och även persienner.
Kolla även vilka glaskassetter som de levereras med även där finns skillnader med argon, energiglas, etc, så de isolerar olika, u-värdet.

Så ibland går inte billigt hand i hand med bra och som kanske passar utseendemässigt.;)

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
S
Jag har outline och Sparfönster. Bra grejer rent allmänt. Outline är väl snäppet bättre men sparfönster var billigt då jag behövde udda-mått

• Gilla
Hildor
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Enligt min åsikt, fel fönster och de som breddar karm/båge kan förstöra husets utseende.
Och när vi bytte på våningsplan valde vi samma grå ton på aluminium som de tidigare målade. Många väljer nog av bara farten vita, men om ni funderar skulle annan färg bli snyggare. Sedan har det ett pris.
Vi valde även spaltventiler på fönstren i sovrummen och även persienner.
Kolla även vilka glaskassetter som de levereras med även där finns skillnader med argon, energiglas, etc, så de isolerar olika, u-värdet.

Så ibland går inte billigt hand i hand med bra och som kanske passar utseendemässigt.;)
Håller med betalar hellre några 100 extra för bättre saker :)
Färg ska jag fundera på, vårt hus får inte målas om hur som helst så vita lr grå blir det. Kommer ha uterum i framtiden i vitt så skulle tro båda går bra.
Vårt hus har självdrag idag. (Funderar på om vi ska ha FTX i framtiden men det är inte aktuellt just nu.)
Idag har vi 2glas från när huset byggdes så man hör allt o det blir varmt, allt är nog en förbättring

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.