Ska göra om eldragningen i garaget och försöker att framtidssäkra där jag inser att vi oundvikligen kommer att behöva skaffa en elbilsladdare i framtiden.
Hur stor undercentral (antal mod) behöver man till sådan utrustning, antar att man behöver huvudbrytare 2mod, lastbalanseringsenhet (3 mod?), JFB (4mod). Något jag glömmer?
Den kan behöva plats för HB, JFB och trepolig dvärg, dvs 9 modulplatser. Energimätningen ska sitta i mätarskåpet. Om lastbalanseringen är trådstyrd kanske den ledningen kommer att passera elcentralen, och det bör man då se till att den kan göra utan att komma i kontakt med enkelisolerade ledare där.
Men jag förstår inte riktigt vad du behöver förbereda? Om det är en elcentral för hela garaget så lägger till du 7 modulplatser (=en egen rad) då HB kan vara gemensam. Man bör dock inte mata en elbilsladdare via ett antal andra elcentraler utan så direkt från mätarskåpet som är möjligt.
Extremt tematisk bild
Jag har tänkt att sätta en undercentral i garaget för att dra nya eluttag till den i garaget, dels 3-fasuttag, dels vanliga uttag. Detta för att minska kabeldragningarna från huvudcentralen i huset.
Undercentralen i garaget sitter på andra sidan väggen inkommande el / huvudsäkringar. Så kabeldragningarna mellan dessa är blir max 50cm = smidigt.
I framtiden blir det enklast att mata elbilsladdare som kommer att sitta monterad i väldigt nära anslutning.
Jag vill därför säkerställa att jag köper tillräckligt stor undercentral i garaget så att det i framtiden finns plats för att installera elbilsladdare därifrån.
Har tänkt en Hager Vector, men funderar på vilken storlek; hur långt jag kommer på en 1x12, eller om jag ska gå upp till 2x 12, eller om det blir onödigt stort. 1x18 blir lite för brett där dessvärre.
Vill vara tydlig med att jag kommer själv inte att ansluta undercentralen till inkommande el / huvudsäkringarna.
Hängde inte med här.
Vad är det som hindrar att ha en energimätare (brukar ta 3 eller max 4 moduler) i en undercentral? Det har jag själv till den den i källarens central som försörjer värmepumpen.
Att däremot givare för effektvakt ska sitta först är en annan sak.
Extremt tematisk bild
[bild]
Jag har tänkt att sätta en undercentral i garaget för att dra nya eluttag till den i garaget, dels 3-fasuttag, dels vanliga uttag. Detta för att minska kabeldragningarna från huvudcentralen i huset.
Undercentralen i garaget sitter på andra sidan väggen inkommande el / huvudsäkringar. Så kabeldragningarna mellan dessa är blir max 50cm = smidigt.
I framtiden blir det enklast att mata elbilsladdare som kommer att sitta monterad i väldigt nära anslutning.
Jag vill därför säkerställa att jag köper tillräckligt stor undercentral i garaget så att det i framtiden finns plats för att installera elbilsladdare därifrån.
Har tänkt en Hager Vector, men funderar på vilken storlek; hur långt jag kommer på en 1x12, eller om jag ska gå upp till 2x 12, eller om det blir onödigt stort. 1x18 blir lite för brett där dessvärre.
Vill vara tydlig med att jag kommer själv inte att ansluta undercentralen till inkommande el / huvudsäkringarna.
Ta en tvåraders så har du lite plats över för ev framtida bruk, det brukar alltid tillkomma nått som man inte tänkt på.
Energimätning är fel ord av mig, jag menade strömmätning för lastbalansering, som sker antingen via strömtransformatorer eller en energimätare. Då man vill mäta den totala förbrukningen måste dessa sitta i mätarskåpet så att huset kommer med.
Sedan kanske man vill mäta energiförbrukningen för elbilsladdningen. Det är en separat fråga.
Så en tvåradig kapsling bör räcka för alla behov. Väljer man rätt laddstation så räcker det med en JFB i centralen, som då betjänar både elbil och resten av garaget.
Ta en treraders, eller tvåraders 12x8 modulplatser med en gång.
En större central kostar typ inget, men att byta eller bygga ut för att det blir för trångt blir dyrt.
Så har du bara plats och inga problem med att offra 1-2 dm mer väggyta i någon riktning så ska du inte snåla, lediga platser för framtida bruk kostar inget.
Ta en treraders, eller tvåraders 12x8 modulplatser med en gång.
En större central kostar typ inget, men att byta eller bygga ut för att det blir för trångt blir dyrt.
Så har du bara plats och inga problem med att offra 1-2 dm mer väggyta i någon riktning så ska du inte snåla, lediga platser för framtida bruk kostar inget.
utrymmet i sidled är begränsat, i höjdled är det mer generöst. Men vill inte behöva köpa överdrivet stor central. Så frågan var egentligen hur mycket plats norm-utrustningen tog för elbilsladdning; huvudbrytare, JFB, ev lastbalansering och dyl.
Jag har en 2x12 i garaget, och den är faktiskt nästan full, utan att ha laddbox än.
Jag har varit något lite slösaktig med antalet enfasgrupper, 6 st, skulle väl klarat mig med 3.
Annars har jag en 4-polig säkring för trefasuttag, 3-mod HB (här kan jag spara in 2 moduler genom att byta prylar), sen har jag en trappautomat som timer till MV, och så har jag satt in ett schuko-uttag som stjäl 2 moduler.
Så nej, jag har inte speciellt mycket plats över. Idag skulle jag dängt dit en treraders, den kostar väl en hundring mer, typ.
Men visst kan jag få in en trepolig säkring eller en energimätare genom att byta någom pryl och minska på antalet enfasgrupper. Men enklare hade varit att ha en större låda från början.
Har man inte plats, eller värdesätter fri väggyta mycket, så kommer saken i ett annat läge förstås.
DDaaaaaniel skrev:
Så frågan var egentligen hur mycket plats norm-utrustningen tog för elbilsladdning; huvudbrytare, JFB, ev lastbalansering och dyl.
Det beror väl lite på vilken laddbox du köper och hur mycket lull-lull då kan behöva (villhöva).
Men ev en JFB (4 mod), ev en energimätare (2-4 mod, troligen 4), troligen en 3-pol säkring (3 mod)
3 moduler kommer nästan garanterat installationen av laddboxen sno, för säkringen till den.
JFB som redan sitter i centralen kan nog vara JFB för laddboxen också. Ev bytes till en typ B ifall boxen saknar likströmsövervakning. Men så finns det flera laddboxar som gärna vill ha en energimätare eller något annat för lastbalansering.
Jag tror dock att 7 mod bör klara allt som laddutrustningen behöver i plats, i normalfallet.
Disclaimer, jag har inte monterat speciellt många laddboxar, så jag har inte speciellt mycket koll, men detta är vad jag tror.
Den kan behöva plats för HB, JFB och trepolig dvärg, dvs 9 modulplatser. Energimätningen ska sitta i mätarskåpet. Om lastbalanseringen är trådstyrd kanske den ledningen kommer att passera elcentralen, och det bör man då se till att den kan göra utan att komma i kontakt med enkelisolerade ledare där.
Men jag förstår inte riktigt vad du behöver förbereda? Om det är en elcentral för hela garaget så lägger till du 7 modulplatser (=en egen rad) då HB kan vara gemensam. Man bör dock inte mata en elbilsladdare via ett antal andra elcentraler utan så direkt från mätarskåpet som är möjligt.
Jag tror nog inte att det behövs några särskilda installationer för några elbilar. Er föreställning om hur mycket energi en elbil behöver är nog lite överdriven. Finns det trefas 16A klarar ni utan vidare två bilar om ni är normalförbrukare. Man laddar ju på natten och körs det 10 mil per dag krävs det runt 30kWh/bil
Jag tror nog inte att det behövs några särskilda installationer för några elbilar.
Fast jag förstår inte varför du citerade Bo. Nä en laddbox kräver inte några speciella installationer.
En gruppsäkring med ledning till boxen. Denna säkring brukar föregås av en JFB, och en huvudbrytare som inkommande ledning till centralen ansluts till.
Så det blir väl exakt det Bo skrev?
Förövrigt bör jag igår centralen i garaget från min fulla 2x12 mod, till en 3x12mod. Så nu har jag plats för både laddbox och ev framtida solpaneler.