Får ett samtal från vår entreprenör att de har svårt att få ner fukthalten i vår betongplatta. Den ligger nu på 95%.
De gjöt plattan 28 september. De använde en betong med vct 0,55. Vad jag förstått det är det hög fuktighet i betongen. Vi har värmeslingor med de är ej igång, de kör med värmefläktar och avfuktare.
Jag frågade om målaren kan börja sitt arbete, men de säger att han även skall måla in lister så han måste komma efter golvet är lagt.
Vi har valt ett Pergo golv som säger en läggnings halt på 75%. Men när jag nu varit i kontakt med kundtjänst så säger de:
"Den relativa luftfuktigheten vid nyproduktion och viljan att ha korta produktionstider är naturligtvis en utmaning. Vi ser att vid läggning, i nyproducerade hus, där luftfuktigheten är upp mott 80-85% oftast inte är ett problem men vi kan inte frångå de riktlinjer vi har och som överensstämmer med branschstandar. Problem uppstår oftast för att man inte tagit hänsyn till att det behövs en längre acklimatiseringstid för golvet vid högre luftfuktighet. Högre luftfuktighet vid en nygjuten platta är trots allt ett minder problem för man vet att plattan bränner. Hög luftfuktighet vid en ”gammal” platt är ett annat problem. "
Under laminaten kommer en Tarkoflex med inbyggd ångspärr att ligga.
Jag har också pratat med en fuktexpert som säger att man kan lägga laminatgolv när plattan är 90%.
Vad finns för risker, vad kan komma att hända? Vilka garantier från säger vi oss?
Hur långt ner måste plattan ner i fukthalt?
/Anna
Hej. Hur gick det för er? Vi fick höra samma från vår entreprenadfirma att Pergo säger 75%, vilket då i praktiken utesluter nybyggnationer. Tyvärr har vi redan köpt in 160m2 Pergo laminat så det är lite sent för oss att backa nu...