Byggahus.se
Ska renovera badrummet och funderar på om det är värt att lägga rören i golv och väggar, ska dra allt själv och bara gjort utanpåliggande förr, de flesta väggarna och hela golvet är avklädda från skivor, läst att man inte ska lägga i ytterväggen men har precis tilläggsisolerat 50mm + 45mm luftspalt till ytterpanelen så ytterväggen är idag cirka 300mm

ifall jag ej bör lägga i yttervägg så funderar jag på att dra till wc och badkar utanpåliggande då de enda inte kommer synas så mycket och i vägg/golv till dusch och handfat då de står mot innerväggar. Är detta en bra lösning, hur hade ni gjort, inget lär ju bli godkänt för någon försäkring då jag gör det själv men vill få det så godkänt som möjligt ändå!

och tror ni det blir dyrare med rör i vägg/golv, och vilka system finns det, hittat LK systems, men visst finns det fler heltäckande system?

Har dragit allt själv med uponor rir med tillbehör. Tycker det blir klart snyggare än utanpå. Yttervägg vet jag inte, borde inte vara problem om det är isolerat.

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Man får dra i yttervägg om man drar på insidan av isoleringen. Jag kör med Vatettes kopplingsprylar. Dom har ett mer heltäckande sortiment än t ex LK och är kompatibel med de flesta tillverkare av rör.

Följer du kraven i t ex Säker Vatten och dokumenterar noggrant så är det godkänt av de flesta försäkringsbolagen.

• Gilla
Emil Boman och 1 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Har dragit allt själv med uponor rir med tillbehör. Tycker det blir klart snyggare än utanpå. Yttervägg vet jag inte, borde inte vara problem om det är isolerat.
tack för svar! Blir betydligt mycket snyggare!

useless useless skrev:
Man får dra i yttervägg om man drar på insidan av isoleringen. Jag kör med Vatettes kopplingsprylar. Dom har ett mer heltäckande sortiment än t ex LK och är kompatibel med de flesta tillverkare av rör.

Följer du kraven i t ex Säker Vatten och dokumenterar noggrant så är det godkänt av de flesta försäkringsbolagen.
står något om att rören ska vara på insidan av någon fuktskyddsplast eller vad det nu stod, det blir ju utanför den plasten om jag tar ner skivorna och lägger rören mot isoleringen. Vet du något om detta? På deras bild på säkert vatten ser det ut som dom tilläggsisolerat från insidan och dragit rören i det lagret.

ska kika på vatette, har du ett sånt där inbyggnadsskåp i väggen för alla kopplingar, tänkte sätta ett sånt mot intilliggande rum med lucka ditåt, hittar bara dessa skåp av LK

Emil Boman Emil Boman skrev:
står något om att rören ska vara på insidan av någon fuktskyddsplast eller vad det nu stod, det blir ju utanför den plasten om jag tar ner skivorna och lägger rören mot isoleringen.
Lägger man rören så dom inte kan frysa så uppfyller man kraven. Sen är det såklart bra att ha så få saker som möjligt som punkterar diffusionsspärren, men om man måste gå igenom den så finns det sätt att få det tätt.

Läs på branschreglerna noggrant. Det räcker inte att titta exemplen, utan man behöver förstå syftena med de olika reglerna som man kan fatta egna beslut där det behövs. Exemplen är ju ganska tillrättalagda och förutsätter oftast att man bygger nytt, så man får vara lite pragmatisk vid renovering.

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägger man rören så dom inte kan frysa så uppfyller man kraven. Sen är det såklart bra att ha så få saker som möjligt som punkterar diffusionsspärren, men om man måste gå igenom den så finns det sätt att få det tätt.

Läs på branschreglerna noggrant. Det räcker inte att titta exemplen, utan man behöver förstå syftena med de olika reglerna som man kan fatta egna beslut där det behövs. Exemplen är ju ganska tillrättalagda och förutsätter oftast att man bygger nytt, så man får vara lite pragmatisk vid renovering.
förstår, tack för svaret!

Emil Boman Emil Boman skrev:
ska kika på vatette, har du ett sånt där inbyggnadsskåp i väggen för alla kopplingar, tänkte sätta ett sånt mot intilliggande rum med lucka ditåt, hittar bara dessa skåp av LK

Jag har också ett LK-skåp. Det finns fler tillverkare, men det var dom som var mest prisvärda när jag skulle köpa ett. Inredningen är från Vatette... Det finns färdigbestyckade skåp för olika tillämpningar, men jag hittade inget som innehöll det jag behövde.

Installatörsskåp med flertalet rör och kopplingar monterat i en stomme av trä, indikerar VVS-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Emil Boman och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har också ett LK-skåp. Det finns fler tillverkare, men det var dom som var mest prisvärda när jag skulle köpa ett. Inredningen är från Vatette... Det finns färdigbestyckade skåp för olika tillämpningar, men jag hittade inget som innehöll det jag behövde.

otroligt tacksam för bilden så jag förstår lite mer hur det fungerar! Blir nog något liknande för mig!
[bild]

Badrummet är bakom skåpet om det inte framgick av bilden... Öppningen är i sovrummet.

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
useless useless skrev:

förresten vad har du för rör? Märke? Ser inte ut som dom jag tittat på typ LK Rör i rör pex
[bild]

Det är Uponor combipex.

• Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.