Byggahus.se
O
Jag tycker ni krånglar till det, och bitvis saknar lite självdistans. Vi som hänger här och diskuterar är väldigt sällan representativa för den genomsnittlige hemmapularen. Den typ av beteenden och farliga lösningar jag ofta möter när jag får rycka ut och hjälpa folk som misslyckats är helt andra saker än de exempel som givits så längt.

Mycket av det här finns i Bos artikel, men det här i sånt jag ofta ser:

- Att inte ha och använda lämpliga mätinstrument. Primärt för att säkerställa att det är spänningsfritt innan arbete. Sekundärt för att kontrollmäta efteråt.

- Att ha mätinstrument men antingen använda dem på fel sätt, att eller använda instrument som inte är lämpliga för mätningen.

- Lita blint på ledarnas färgmärkning

- Gissa hur det fungerar och prova sig fram när färgerna inte stämmer eller att det är för många ledare.

- Vara snål och/eller lat. Det vill säga – ta det material man har hemma, eller det som var billigt och fanns på butiken, istället för att skaffa rätt material av god kvalité.

- Utföra enkla hantverksmässiga moment på fel sätt eller välja fel material eller montera det på fel plat, t.ex: Spretande kardeler, RK-ledare i push eller fjäderterminaler, för hårt åtdragna skruvterminaler, för löst åtdragna skruvterminaler, fel fästmaterial som skadar kabeln och kan riskera kallflytning, samma sak med för snäv böjradie, brottanvisningar på EK, för många ledare eller för stor ledardimension i en terminal, inomhuskabel utomhus, utomhuskabel inomhus, spräckta dosor, dålig eller saknar dragavlastning, otäta kabelgenomföringar, avsaknad av dränineringshål, osv.

- Göra det som är enkelt istället för det som är rätt, t.ex. ansluta vad-det-nu-är till närmaste el istället för att dra den där nya kabeln ifrån centralen som egentligen borde gjorts.

Det mesta av ovanstående har ingenting med "fulel" eller "olagligt hemmapul" att göra, utan ligger väl inom de moment som är tillåtna med nödvändig kännedom.

Redigerat:
  • Gilla
LukasK och 8 till
  • Laddar…
Här hade en glad prick varit framme och bytt till en säkring han hade liggande, för han tyckte att den tidigare löste ut för ofta.. typiskt dåligt hemmapul tänker jag.

• Säkringsskåp med omärkt ersättningssäkring och synliga koppartrådar som sticker ut, tecken på oprofessionellt elarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
LukasK och 1 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
"du vet inte vad det är du inte vet" och "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv.
Denna typ av kommentar tycker jag mestadels kommer från två olika håll, dels ej fackkunniga personer och dels branschfolk som är rädda om sina jobb. Den första gruppen gör egentligen helt rätt - man ska ha respekt för det man inte behärskar. Men man bör kanske vara försiktig med att tillföra andra samma bristande kunskaper.

L LukasK skrev:
1. Anta INGET - MÄT MÄT MÄT och om det inte hjälper eller du inte vet hur man gör - AVBRYT.
Jag vill gärna tona ned mätningen, den kommer senare. Först kommer en förståelse för kretsen. Mätning ser jag som en bekräftelse på det man ser. Man bör i förväg veta mätvärdet. Det går inte att ta reda på olika ledares funktion i en dosa enbart genom mätning, utan det kräver viss kunskap om anläggningen. Så detta kanske du kan skriva upp som en risk, feltolkning av mätresultat.

L LukasK skrev:
Någon moderator får gärna lägga till kommentaren att mitt påstående om förbindelse mellan jordarna ovan ENDAST är korrekt om man har EN (inte flera) jordfelsbrytare installerad och den ska skydda ALLA grupper.
Jag hänger inte med här. Kontinuitet mellan samtliga jordpunkter ska finnas oberoende av antalet JFBer och vilka grupper de skyddar.

L LukasK skrev:
men är framförallt ute efter misstag man kan begå trots att man läst på ordentligt inför det arbete som ska göras och sedan utför det nästintill pedantiskt (det jag menar med att vara seriös).
Det är bra att du är noggrann. Misstag sker lätt om man inte är noga med t.ex anslutningarna, t.ex man slarvar med arbetsmiljön, man har t.ex ingen pall så att man kommer upp och ser vad man gör på ovansidan JFBn.

Du har redan nämnt det där med att chansa. Det är bra. Man ska endast göra de jobb man känner sig bekväm med, antingen att man behärskar det eller kan ta reda på hur det ska göras.

Till sist kontrollen. Den utförs dels under arbetet genom att hela tiden fråga sig om det rätt det man nyss gjorde. Sedan ska man inte hoppa över granskningen efteråt, och kontrollen av skyddsjord. Det är flera kontroller som delvis överlappar varandra, men det man missar i den ena kontrollen kanske man upptäcker i den andra. Det är lätt att missa en skyddsledare i en dosa vilket kanske gör ett enskilt lamputtag utan skyddsjord.

• Gilla
LukasK och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Proffsen kan göra liknande fel som amatörer, läste om ett dödsfall, en kille skulle jobba med en högspänningsledning, enligt bestämmelserna skulle dels ledningen vara bruten och låst, sedan skulle ledningen jordas, och slutligen skulle isolerande kläder/handskar användas. Så ingen av dessa tre åtgärder var gjorda.

Stog i en tidning för elbranchen som vi hade på kontoret för typ 35 år sedan. Där brukade alla dödsfall med el stå uppräknade som inträffat senaste tiden.

L LukasK skrev:
När elektrikern man känner säger att denne inte skulle tveka att anställa en efter att ha sett ens installation (hänt mig). Nej men jag förstår vad du menar, problemet är egentligen inte att någon utan behörighet utför arbetet ”by the book”, utan att någon utan behörighet TROR att denne gör det (tyvärr gör lagen ingen skillnad här). Det blir alltså en fråga om hur mycket självinsikt man har respektive ödmjukhet inför det man inte kan. Är själv pedantisk, så ser alltid till att vara ordentligt påläst innan jag tar mig an något (el eller inte) samt gör inget om jag känner mig det minsta osäker.

Bilden på elcentralen nedan bevisar egentligen inte mycket om dess elsäkerhet, men däremot att noggrannhet och tydlighet är trevligt och minskar risken för galna kopplingar avsevärt. Du får gärna påpeka om du ser något
L LukasK skrev:
När elektrikern man känner säger att denne inte skulle tveka att anställa en efter att ha sett ens installation (hänt mig). Nej men jag förstår vad du menar, problemet är egentligen inte att någon utan behörighet utför arbetet ”by the book”, utan att någon utan behörighet TROR att denne gör det (tyvärr gör lagen ingen skillnad här). Det blir alltså en fråga om hur mycket självinsikt man har respektive ödmjukhet inför det man inte kan. Är själv pedantisk, så ser alltid till att vara ordentligt påläst innan jag tar mig an något (el eller inte) samt gör inget om jag känner mig det minsta osäker.

Bilden på elcentralen nedan bevisar egentligen inte mycket om dess elsäkerhet, men däremot att noggrannhet och tydlighet är trevligt och minskar risken för galna kopplingar avsevärt. Du får gärna påpeka om du ser något galet.
L LukasK skrev:

Bilden på elcentralen nedan bevisar egentligen inte mycket om dess elsäkerhet, men däremot att noggrannhet och tydlighet är trevligt och minskar risken för galna kopplingar avsevärt. Du får gärna påpeka om du ser något galet.
Lösa Wago är ej Godkänt i en central.
Finns wago hållare.
Men hade du satt plint är det ok.
Lösa parter som ej är isolerade.
En central skall inte vara ett kopplingsutrymme.(läs dosa)

Frågan är hur man vet att något är hemmapul? den dåliga kontakten kan göras även av ett proffs.
Det finns läskiga exempel där elektriker glömt dra åt jorden så hela huset blir strömförande.
Jag hörde om en elektriker som kopplade jorden på fasen....

O
J Johan Lindell skrev:
Lösa Wago är ej Godkänt i en central.
Finns wago hållare.
Men hade du satt plint är det ok.
Lösa parter som ej är isolerade.
En central skall inte vara ett kopplingsutrymme.(läs dosa)
Därom tvistar de lärde. Mig veterligen är det ett gammalt missförstånd som grundar sig på en numera borttagen formulering i en numera upphävd standard/föreskrift. Det är givetvis snyggare att sätta sina Wago på en plint men något formellt förbud mot att ha dem lösa existerar inte. Samma sak gäller med andra toppklämmor.

https://www.byggahus.se/forum/threads/wago-i-elcentral.355059/
https://www.fluxio.se/forum/foreskr...-ej-att-skarva-forgrena-i-en-normcentral.html

Redigerat:
  • Gilla
LukasK och 3 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Ja, det är nog det enda exemplet jag också skulle kunna komma på. Dock undrar jag hur man lyckas koppla så att det problemet uppstår... Jag menar, om man skalar så att isoleringen slutar någon millimeter före skruven när ledaren bottnar i fästet och man testrycker i ledaren efter åtdragning så ser jag att enda risken är att något skit kommit in i fästet som delisolerar kopparn... Och helt ärligt har jag hittills aldrig uttryckligen kontrollerat just den biten med skit som kommer mellan ledare och skruvfäste (utöver okulärbesiktning av att det ser ok ut). Å andra sidan räknas byte av uttag till elarbeten man enligt lag får göra själv, så då borde inte just det fallet falla in i kategorin ”farliga misstag vid olagligt elarbete”.
Du förstår att man inte bli elektriker hur lätt som helst 5år innan fullärd(det är inte bara att koppla utan att lära sig dimensionera rätt samt utlösningsvillkor,(kan du det??)

O
S stefan57 skrev:
Du förstår att man inte bli elektriker hur lätt som helst 5år innan fullärd(det är inte bara att koppla utan att lära sig dimensionera rätt samt utlösningsvillkor,(kan du det??)
Det där stämmer inte. Det enda som formellt sett krävs för att bli elektriker är att man omfattas av ett egenkontrollprogram. Det finns inga formella krav på varken utbildning eller kunskap utan det är helt upp till företaget. Vill man däremot bli auktoriserad elinstallatör krävs 4 års praktik och godkänd teoriutbildning. Praktiken behöver bara innefatta 2 års praktiskt installationsarbete. Resten kan utgöras av annat elrelaterat arbete. Majoriteten av landets yrkesverksamma elektriker är inte auktoriserade elinstallatörer och saknar den teoretiska utbildning som krävs även om de har en hel livstids praktik bakom sig.

Fast nu var väl inte frågan hur man blir elektriker/elinstallatör utan vilka de vanligaste och farligaste misstagen man kan tänkas göra vid installationer är.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Det där stämmer inte. Det enda som formellt sett krävs för att bli elektriker är att man omfattas av ett egenkontrollprogram. Det finns inga formella krav på varken utbildning eller kunskap utan det är helt upp till företaget. Vill man däremot bli auktoriserad elinstallatör krävs 4 års praktik och godkänd teoriutbildning. Praktiken behöver bara innefatta 2 års praktiskt installationsarbete. Resten kan utgöras av annat elrelaterat arbete. Majoriteten av landets yrkesverksamma elektriker är inte auktoriserade elinstallatörer och saknar den teoretiska utbildning som krävs även om de har en hel livstids praktik bakom sig.

Fast nu var väl inte frågan hur man blir elektriker/elinstallatör utan vilka de vanligaste och farligaste misstagen man kan tänkas göra vid installationer är.
Verkar inte förstå?,jag kan köra bil utan körkort men får jag byta elcentral utan utbildning fast jag kan?? jag ska ge dig ett verkligt scenario,kund drog kabel till friggebod säkert 100meter 1,5mm kopplade på värme mm,slutade att stugan höll på brinna upp p.g.a varmgång och dålig anslutning,har åtskilliga händelse men du får ett bra exempel,p.g.a okunskap fast det det var rätt kopplat rent praktiskt

S stefan57 skrev:
Verkar inte förstå?,jag kan köra bil utan körkort men får jag byta elcentral utan utbildning fast jag kan?? jag ska ge dig ett verkligt scenario,kund drog kabel till friggebod säkert 100meter 1,5mm kopplade på värme mm,slutade att stugan höll på brinna upp p.g.a varmgång och dålig anslutning,har åtskilliga händelse men du får ett bra exempel,p.g.a okunskap fast det det var rätt kopplat rent praktiskt
Låter mer som glad amatör som tog första bästa kabel än en "seriös heminstallatör".

• Gilla
LukasK och 3 till
  • Laddar…
Han sa att han kopplat innan i huset och det funkat:thinking::thinking:

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L LukasK skrev:
Någon moderator får gärna lägga till kommentaren att mitt påstående om förbindelse mellan jordarna ovan ENDAST är korrekt om man har EN (inte flera) jordfelsbrytare installerad och den ska skydda ALLA grupper.
Jordar har inget med jordfelsbrytare att göra…

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som tex gör starkströnsinstallationer av ekkx men för säkerhets skull dubblar paren
De vet väl alla att det behväs tre ekkx; plus, minus och jord!

Jag tror nästan du fått bättre svar (mot din faktiska frågeställning) om frågan var vilka allvarliga fel är vanligast att utbildade elektriker gör. Då slipper du definiera vad en kunnig hemmapulare är då jag uppfattar att din definition och säkerhets tänk går längre än i alla fall några av de elektriker som varit hos mig.

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.