Byggahus.se
Får staketet stå på tomtgränsen?
Ett staket i tomtgränsen kan bli ett problem om du inte kommer överens med grannen. Men var ska du egentligen sätta upp staketet och är ett gemensamt staket en bra idé? Vi reder ut vad som gäller och ger dig goda råd.

04 maj 2021
RÅDGIVNING
- Egentligen är begreppet tomtgräns knepigt eftersom det inte finns något fysiskt område som är en tomtgräns. Antingen är det din eller grannens sida, berättar Lena Rönngren, chef för rådgivningsavdelningen på Villaägarna.

Att sätta upp ett staket direkt intill grannens tomt är inte något som Lena Rönngren rekommenderar.

- Rent juridiskt har du rätt att sätta upp staketet direkt intill grannens tomtgräns. Men det kan vara problematiskt eftersom du då behöver gå in på din grannes tomt för att exempelvis måla om den andra sidan av staketet. Det bästa är därför att sätta staketet en liten bit in på den egna tomten så du kan gå på båda sidorna av staketet utan att behöva gå in på grannens tomt, säger Lena Rönngren.

Gemensamt staket
Lena Rönngren menar att det kan vara problematiskt att äga ett staket tillsammans med grannen.

- Ni har då båda ansvar för skötseln av staketet och ni måste vara överens om alla åtgärder. Din granne kan till exempel inte måla om staketet och kräva dig på pengar. Om du ska måla om och vill att grannen ska vara med och betala behöver ni avtala om det, säger Lena Rönngren.

Att strunta i grannen och på eget bevåg fixa till staketet kan bli dyrt.

- Risken är att du blir ersättningsskyldig mot grannen. Ska du till exempel riva ett gemensamt staket är det viktigt att du först kommer överens med din granne, säger Lena Rönngren.

Skriv ett samäganderättsavtal
Om du vill äga ett staket tillsammans med grannen och är orolig för hur det ska gå, har du alltid möjlighet att skriva ett samäganderättsavtal, menar Lena Rönngren.

Den lag som gäller vid gemensamt ägande heter lagen om samäganderätt och är till stora delar möjlig att avtala bort och ersätta med egna regler.

- Du kan exempelvis avtala om hur mycket pengar ni ska lägga på staketet och hur ofta staketet ska underhållas. Avtalet kan ni skriva själva och är du osäker på något kan du alltid ringa oss på Villaägarna, säger Lena Rönngren.

B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?

Får staketet stå på tomtgränsen?
Ett staket i tomtgränsen kan bli ett problem om du inte kommer överens med grannen. Men var ska du egentligen sätta upp staketet och är ett gemensamt staket en bra idé? Vi reder ut vad som gäller och ger dig goda råd.

04 maj 2021
RÅDGIVNING
- Egentligen är begreppet tomtgräns knepigt eftersom det inte finns något fysiskt område som är en tomtgräns. Antingen är det din eller grannens sida, berättar Lena Rönngren, chef för rådgivningsavdelningen på Villaägarna.

Att sätta upp ett staket direkt intill grannens tomt är inte något som Lena Rönngren rekommenderar.

- Rent juridiskt har du rätt att sätta upp staketet direkt intill grannens tomtgräns. Men det kan vara problematiskt eftersom du då behöver gå in på din grannes tomt för att exempelvis måla om den andra sidan av staketet. Det bästa är därför att sätta staketet en liten bit in på den egna tomten så du kan gå på båda sidorna av staketet utan att behöva gå in på grannens tomt, säger Lena Rönngren.

Gemensamt staket
Lena Rönngren menar att det kan vara problematiskt att äga ett staket tillsammans med grannen.

- Ni har då båda ansvar för skötseln av staketet och ni måste vara överens om alla åtgärder. Din granne kan till exempel inte måla om staketet och kräva dig på pengar. Om du ska måla om och vill att grannen ska vara med och betala behöver ni avtala om det, säger Lena Rönngren.

Att strunta i grannen och på eget bevåg fixa till staketet kan bli dyrt.

- Risken är att du blir ersättningsskyldig mot grannen. Ska du till exempel riva ett gemensamt staket är det viktigt att du först kommer överens med din granne, säger Lena Rönngren.

Skriv ett samäganderättsavtal
Om du vill äga ett staket tillsammans med grannen och är orolig för hur det ska gå, har du alltid möjlighet att skriva ett samäganderättsavtal, menar Lena Rönngren.

Den lag som gäller vid gemensamt ägande heter lagen om samäganderätt och är till stora delar möjlig att avtala bort och ersätta med egna regler.

- Du kan exempelvis avtala om hur mycket pengar ni ska lägga på staketet och hur ofta staketet ska underhållas. Avtalet kan ni skriva själva och är du osäker på något kan du alltid ringa oss på Villaägarna, säger Lena Rönngren.

Hej,
15 - 20 cm är helt "by the book" inget att göra något åt tyvärr.
Klantigt av grannen att inte informera er om detta!
Tyder kanske på vissa kommunikationsproblem?
// Larsa

• Gilla
Sallymolly2
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår absolut vad du menar. Jag håller bara inte med.

Min grannar ska högaktningsfullt skita i om jag så har 220 ej färdigställda projekt på samma sätt som jag naturligtvis inte lägger mig i hur många projekt de håller på med. Har du även åsikter om hur ofta dina grannar tvättar bilarna för en skitig bil är väl även något som "ser skit ut och stör"?
Jag har inga åsikter huruvida min granne tvättar bilen eller inte. Men hade jag haft det så är den åsikten min ensak och nåt du högaktningsfullt skall skita i. Jag tycker fö det är intressant att TS inte får tycka att grannen har det stökigt men du kan bestämma att TS är en surgubbe och inte får ha en sån åsikt. Inser du hur inkonsekvent och löjlig du är?

• Gilla
  • Haha
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är absolut inte självklart att det finns så tydliga gränsmarkeringar så man kan tala om "några centimetrar". Jag har en någorlunda kvadratisk fastighet. I två av hörnen finns det rösen och utifrån dessa kan man bedöma "norrgränsen" inom någon decimeter. Övriga gränser handlar snarare om någon meters osäkerhet.
finns oftast pinnar uppsatt eller liknande, iallafall där jag bor, dra ett snöre mellan och du kan se exakt.

P polaris78 skrev:
såvitt jag kan se så befinner vi oss på juridikdelen av forumet och då torde vad som normalt anses vara straffbart enligt svensk lag vara av visst intresse..

Som jag tolkat inlägg av trådskaparen så är gräsmattan återställd och det fanns inget att klaga på vad gäller skador på gräsmattan utan kvar är "att dom varit på ts tomt utan hans godkännande"
Denna del är i det närmaste omöjlig att straffa för nu i efterhand och en ev polisanmälan är nog nedlagd innan du ens lagt på luren.. Så visst kan man tjaffsa att det är moraliskt fel och försöka uppfostra sin granne till sin egen önskan om vad som är korrekt moraliskt för att försökta tillfredställa sin egen butthurt feeling men utan ett solid case där man kan åtala sin granne och har en chans att vinna så är chansen liten att man lyckas vinna något på sitt beteende. Så vem som är fjantig råder det nog delade meningar om.. visst kan man roa sig med att parkera bilar för att störa grannens bygge men även där så tror jag tyvärr att ts kommer bli förloraren och risken är nog stor att det blir mer spår på gräsmattan efter bilen än efter grävmaskinen..
Ja där ser man

P pmd skrev:
Och samtidigt har man förstört chansen till att få en bra relation till sin granne. Nästa gång man ska göra något och behöver befinns sig tillfälligt på grannens mark för det så lär man knappast få ett jakande svar, så man måste göra som förut: ta sig rätten att gå in på grannens tomt och sen (kanske) be om ursäkt. Relationen till grannen blir inte bättre om man håller på så.

F.ö. är det osäkert om TS granne har bett om ursäkt. TS har åtminstone inte skrivit något om det.
@Byggsnyggen: har grannen bett om ursäkt för intrånget?
Och vi vet inte om det är precis så!
Grannen har kanske vid tidigare tillfälle frågat om lov för något och fått ett nej. Och löste denna situationen på det mest enkla vis denna gång.
Eftersom gräsmattan är återställde, finns det inget att gnälla över.

N nissenhj skrev:
eftersom gräsmattan är återställde, finns det inget att gnälla över.
Vad är det för dumheter? Ett olovligt intrång blir förstås inte ok relationsmässigt bara för att det är över och någon reparerat de skador denne gjort. Grannen har gjort fel och mår nog bra av att höra det för att liknande intrång inte ska ske igen.

• Gilla
  • Haha
pmd och 7 till
  • Laddar…
B
Alltid lika roligt att läsa vad alla här tycker. Man ser t o m de olika ”typerna av grannar” framför sig.
• De som tycker att det inte är något att bry sig om
• De som tycker att man som granne inte ska lägga sig i hur jävligt ens grannen har det på sin tomt (läs ”ule och pule” vars tomt är fyllt med skit; skot, gamla bilvrak, upplag av ”bra-och-högar”, byggmaterial, skräp de inte orkat köra till tippen osv)
• De som skött sin tomt enligt dockhems-principen och allt är exemplariskt välskött. Som följt varje regel och föreskrift om vad man får och inte får. Där varje övertramp ses som en värdesänkning av den egna fastigheten.

Ja, tack för all underhållning. Nu till min fråga:

• Vad anser ni om hur staketet får placeras, gällande vilken del av staketet ska vara mot ens egen sida respektive grannens sida? Hade en granne som bestämde sig för att sätta upp ett staket på 50 meter längst vår tomtgräns.
Vi blev inte blev tillfrågade angående staketets utseende. Grannen ansåg dock att vi skulle betala hälften av kostnaden. Fakturan som då för drygt 20 år sedan, skulle gå på cirka 50 000 kronor, var alldeles för dyr för oss nyinflyttade. Våra grannar var rika (det var inte vi) och hela jobbets skulle skötas av en firma, utan att någon av oss boende skulle bidra med något fysiskt arbete.
• Då bestämde grannen att vi skulle få de fula sidan av staketet mot oss, eftersom vi inte betalade något. Staketet var ett staket av stolpar ca 70 cm höga med trallstaket förbi dessa. Dvs vi fick stolparna synliga på vår sida och samtliga vinkeljärn med deras vassa kanter på vår sida och synliga streckkoder som var fula flera år. Det blev så inbjudande för våra små barn att klättra och därmed riskera att skada sig på de vassa vinkeljärnen, vilket också hände. Grannen stod dock på sig eftersom vi inte hade några pengar att bidra med. Jag retade mig länge på detta, men orkade inte bråka.

• Min fråga är vad tycker ni är korrekt i detta fall; ska fula sidan vara mot en själv eller mot grannen? Vad är kutymen? Kul att höra er åsikt.

PS det blev ett fult enkelt staket, som på intet sätt var värt de 50 000 kronor grannen hävdade att det skulle bli. Har nu sedan många år ett högt plank och höga buskar så jag inte ser in till grannen. DS

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Kutym är att man sätter finsidan utåt, alltså mot den granne som inte bygger staketet. Men det finns ju inget som säger att man måste göra så. Skadar sig era barn på grannens staket får ni väl sätta upp ett eget så de inte kommer åt det…

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Karrock
B Byggahus48 skrev:
Alltid lika roligt att läsa vad alla här tycker. Man ser t o m de olika ”typerna av grannar” framför sig.
• De som tycker att man som granne inte ska lägga sig i hur jävligt ens grannen har det på sin tomt (läs ”ule och pule” vars tomt är fyllt med skit; skot, gamla bilvrak, upplag av ”bra-och-högar”, byggmaterial, skräp de inte orkat köra till tippen osv)
• De som skött sin tomt enligt dockhems-principen och allt är exemplariskt välskött. Som följt varje regel och föreskrift om vad man får och inte får. Där varje övertramp ses som en värdesänkning av den egna fastigheten.

• Vad anser ni om hur staketet får placeras, gällande vilken del av staketet ska vara mot ens egen sida respektive grannens sida? Hade en granne som bestämde sig för att sätta upp ett staket på 50 meter längst vår tomtgräns.
Vi blev inte blev tillfrågade angående staketets utseende. Grannen ansåg dock att vi skulle betala hälften av kostnaden. Fakturan som då för drygt 20 år sedan, skulle gå på cirka 50 000 kronor, var alldeles för dyr för oss nyinflyttade. Våra grannar var rika (det var inte vi) och hela jobbets skulle skötas av en firma, utan att någon av oss boende skulle bidra med något fysiskt arbete.
• Då bestämde grannen att vi skulle få de fula sidan av staketet mot oss, eftersom vi inte betalade något. Staketet var ett staket av stolpar ca 70 cm höga med trallstaket förbi dessa. Dvs vi fick stolparna synliga på vår sida och samtliga vinkeljärn med deras vassa kanter på vår sida och synliga streckkoder som var fula flera år. Det blev så inbjudande för våra små barn att klättra och därmed riskera att skada sig på de vassa vinkeljärnen, vilket också hände. Grannen stod dock på sig eftersom vi inte hade några pengar att bidra med. Jag retade mig länge på detta, men orkade inte bråka.

• Min fråga är vad tycker ni är korrekt i detta fall; ska fula sidan vara mot en själv eller mot grannen? Vad är kutymen? Kul att höra er åsikt.

PS det blev ett fult enkelt staket, som på intet sätt var värt de 50 000 kronor grannen hävdade att det skulle bli. Har nu sedan många år ett högt plank och höga buskar så jag inte ser in till grannen. DS
Jag anser definitivt fin sida ut. Vill man kan man även bygga fin sida mot sig själv, men aldrig endast mot sig själv.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
W
B Byggahus48 skrev:

Barnen får väl inte klättra på annans egendom?

• Gilla
  • Arg
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
B
W wildeside skrev:
Barnen får väl inte klättra på annans egendom?
Och du har inte haft små barn märker jag…..
En tvärslå i klätterhöjd för en 4-6 åring, är lika oemotståndlig som att sätta smågodisfacken i plockhöjd för barnen, speciellt som det finns en till tvärslå en halvmeter högre upp.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vill man hindra sina egna barn från att klättra sätter man såklart fina sidan mot sig själv

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.