Byggahus.se
T
Jag ska precis klä insidan av ett isolerat förråd med överblivna råspontsluckor på väggarna. Funkar det att fästa dem med långa dyckert eller måste man fästa dem med spik/skruv?

Det är väl bara att prova? Du behöver ju knappast köpa något nytt verktyg utan kan använda de du har använt till råsponten förut

Kör gärna 50mm långa Isf

Dra några strängar med sättlim eller motsv innan också :)

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Det är väl bara att prova? Du behöver ju knappast köpa något nytt verktyg utan kan använda de du har använt till råsponten förut
Nya verktyg behöver jag inte. Och jag har provat med dyckert och självklart funkar det. Frågan är om det är en hållbar lösning.

T
Kör med 50 mm dyckert och det fäster bra. Men det är väl mer en fråga om det är hållbart i längden. Men med lite lim under så funkar det nog bra (y)

Så länge som det inte är tunga saker som sätts i bara råsponten så är det bara att köra på. Ta några fler dyckert om de väger mycket och använd 50mm som föregående medlem skrev.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Har skjutit upp en hel del panel med dyckert i
1.2x50mm.

De sitter men du kan ju slita loss dem.
Kanske skulle komplettera med någon skruv också

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
Ska du fästa saker i väggarna så kör skruv! Något så kraftigt som råspontluckor inbjuder ju till att skita i att hitta reglar när man hänger upp saker

Det finns fyrtums dyckert, då sitter det ordentligt.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Det finns fyrtums dyckert, då sitter det ordentligt.
Protte
För spikpistol, som frågan avsåg? :thinking:;)

Sätt dina dyckert snett och tom i kors så håller de mycket bättre mot utdragande krafter.

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.