6 911 läst · 78 svar
7k läst
78 svar
Bästa Passwords programmet
Gjorde detsamma efter att ha kollat runt ett tag på olika alternativ, men hade ingen aning om att det var en mass-exodus dit..Storsockret skrev:
Kommer på nu att jag har kvar kontot på LastPass, ska nog logga in och radera kontot.
Jepp, välj keepassxc, keepassx är fortfarande "död". Och varför inte även installera "originalet" parallellt.S sjoelund skrev:
Passar på att slå ett slag för stödet för tvåfaktorauthentisering så man slipper hålla på att dona med dosor eller appar för detta.
Ja den verkar väl duglig men hur gör ni andra för att enklast synka databasen till exempelvis Google Drive för att använda på flera enheter?C cpalm skrev:
Använder själv en "urgammal" gratisverson av insync men det känns lite fel att bygga en ny lösenordshanterare på detta. Hur stabilt är det med Google Drive synkning med ett flertal enheter som alla kan uppdatera när de vill. Normalt naturligtvis inte absolut samtidigt men nära nog kan det säkert bli.
Ställer man in apparna för iOS och Android att arbeta direkt mot Google Drive eller hur fungerar det?
Titta på Enpass. https://www.enpass.io/Alfredo skrev:
Lite nekrofili men jag tycker fortfarande tråden går att använda.
Sedan några år eller så blev Lastpass en betalprodukt som jag övergav till förmån för Myki. Idag annonserar de att de "försvinner".
[bild]
Vilken lösenordshanterare rekommenderar ni. Den ska fungera med de vanliga operativen, dvs iOS, Android och Linux. Funkar den dessutom på Windows är det en bonus även om det inte är viktigt för mig.![]()
Har betalversionen. iOS och Windows, synkar mot Dropbox. Barnen har gratisvarianten. Begränsande är antalet poster du kan skapa.
Jag har använt KeePass (Windows) och Keepass2Android (Android) i ganska många år med databasen på en FTP server. Någon gång i höstas flyttade jag databasen till Google Drive för att även kunna använda den med KeePassium (iOS). Förutom användarnamn och lösenord så sparar jag även kreditkortsnummer, larmkoder etc. där. Än så länge har jag inte haft några som helst problem och jag är väldigt nöjd med hur den fungerar. Någon Linux variant har jag än så länge inte haft anledning att prova.
TILLÄGG: Jag pekar direkt på databasen i Google Drive, på Windows och iOS fick jag ladda ner Google Drive appen för åtkomst vilket fungerar fint. Jag tror KeePass apparna laddar ner/synkar med en lokal kopia men var denna ligger eller hur det fungerar har jag inte forskat vidare i.
TILLÄGG: Jag pekar direkt på databasen i Google Drive, på Windows och iOS fick jag ladda ner Google Drive appen för åtkomst vilket fungerar fint. Jag tror KeePass apparna laddar ner/synkar med en lokal kopia men var denna ligger eller hur det fungerar har jag inte forskat vidare i.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
I KeePass2Android valde man att den ska jobba mot t.ex. Dropbox, vilken mapp och filnamn. Man kan dessutom välja om det ska finnas en lokal kopia utifall att t.ex. Dropbox inte kan nås. Där finns även en koll på om filen har ändrats externt innan ändringar sparas.Alfredo skrev:
Redigerat:
Det är väl kanske här mitt största intresse/problem ligger då jag inte vet något riktigt bra sätt att synka en mapp/fil automagiskt mot Google Drive.jac skrev:
Det finns ju ett gäng, men ingen "officiell" från Google vad jag vet, och jag vet helt enkelt inte vad som fungerar bra. Insync har tjänat mig väl i många år men den börjar bli till åren och kostar vad jag vet en del numera. Hittade en av många topplistor här:
https://linuxhint.com/best_google_drive_clients_linux/
Väldigt märkligt kan jag tycka att inte Google erbjuder en egen linuxprogramvara för detta...
Det finns inget inbyggt stöd för lagringstjänster, utan man får använda valfri yttre mekanism för att synka till filsystemet och sen pekar man ut filen. Däremot hanterar den att databas-filen förändras "i flykten". Den har också vissa funktioner för att jobba med flera databasfiler parallellt.Alfredo skrev:
KeePass och KeePass2Android fungerade bra mot ftp men jag tror inte det fanns/finns stöd för det i KeePassium så därför fick jag gå över till Google Drive. Ftp stöd borde väl vara givet i Linux varianten så frågan är om detta går att lösa i iOS (om den är nödvändig).
Japp, med på det och var mest ute efter råd om vettig synkteknik numera. Tittar lite snabbt på google-drive-ocamlfuse enligt https://linuxhint.com/install-google-drive-debian-11/ och det verkar lovande så här långt.C cpalm skrev:
Oki. Tack!C cpalm skrev:
Ja, 2FA i KeePassXC är smidigt. Mindre smidigt är att extrahera nycklarna ur Authy, men det går... Nya nycklar är enklare att få in från QR-koden.C cpalm skrev:
Alt-Skift-U och -O i Chrome sen så fyller man först i användarnamn och lösenord (U) och sedan 2FA-koden med -O...
Om man vill undvika fördelarna med 2FA men tvingas använda det av en arbetsgivare så är det väldigt smidigt.
Jag kör fortfarande LastPass, jag ser inte riktigt problemet med att det inte är gratis, betalar gärna 1$ i månaden, eller vad det kostar. Jag tror jag betalade för några år på en gång.
Bra saker får gärna kosta, men i den här tråden verkar det inte vara acceptabelt?
Bra saker får gärna kosta, men i den här tråden verkar det inte vara acceptabelt?
Acceptabelt är det absolut, om det är oundvikligt, men är det möjligt att få bra saker gratis ser jag det som ännu bättre.G gripnil skrev:
Sen kanske du ser det som småpengar men tidigare i tråden skattade jag mycket grovt på en förväntad totalkostnad för mig på runt 15 tkr med en betalprodukt, och den summan använder jag hellre till annat.
Chansen att någon tar över om den nuvarande utvecklaren tröttnar är nog rätt stor.Alfredo skrev:
Redigerat: