Byggahus.se
Hej alla. Först ett stort tack till forumet som hjälpt mig så mycket med min VP (Terrawatt 3,5 installerad år 2000) då vi flyttade in i vårat hus för ett år sedan. Aldrig haft ett hus innan och än mindre med bergvärme! Ursäkta om något benämns fel eller liknande.

Nu till min fråga, och jag har en teori om vad som kan ha hänt (men är inte säker).
I söndags så bytte vi uttag och strömbrytare i ett sovrum, bröt då huvudbrytaren i el centralen då säkringarna är helt ologiskt placerade. Tyvärr så blev strömbrytaren felkopplad, och en säkring (L1?) slog av i centralen. Vi fixade kopplingen och slog på säkringen igen, allt funkade. Vad jag inte tänkte på var att titta inne i rummet där jag har VP placerad... morgonen efter så vaknar vi och det är svinkallt hemma. Går ner i källaren... såklart har det brutit i VPns central (L1). Försöker starta den, går en stund, bryter på lågtryck. Värmen har sänkts från 40 till 20 grader, både in och ut.

Ringer en firma som kommer ut och tittar. Han kan inte förstå vad som är fel. Förklarar precis det som jag skrivit ovan. Kontrollerar att det finns spänning och ström. Vi testar lite olika saker, men inget funkar. Han tar ut smutsfiltret, som inte är särskilt smutsigt och rengör det. Tillslut bestämmer han sig för att spola igenom systemet för att se om det fanns luft.. Det fanns en hel del. Provar igen, men det funkar inte.
Man hör ett ljud, det låter ungefär som att pumpen "suger ner sig", ett svischande ljud som blir tystare och tystare. Servicekillen säger då att det kan vara allt från expansionsventilen, expansionskärlet inne i pumpen, cirkulationspumpen eller torkfiltret. Då det är en gammal VP så har den i princip bara dessa delar, plus en förångare. Hans bedömning är att vi kan testa att byta cirk.pump för att se om det hjälper. Det är sent och han åker hem efter detta.

Igår skickade han hit en annan kille som bytte ut cirk.pumpen. Tyvärr var det flera flänsar och kopplingar som gick av under arbetets gång, så han fick byta ut det mesta. När han väl var klar så testade vi att starta systemet igen.
Samma fel.. bryter på lågtryck. Nu sitter vi här och fryser och jag känner mig så himla korkar som säkerligen har förstört en VP som visserligen var gammal och ska bytas ut, men som har funkat så bra under året vi haft den. Det finns en gammal pelletspanna med el patroner. Skorsten igensatt och jag vet inte senast el patronerna användes, skulle gissa på 10 år (utifrån vad tidigare ägare sa vid överlämning). Som tur är finns där ackumulatortank så varmt tappvatten finns.

Jag har investerat tid och pengar i den för att försöka vårda den så gott jag kunnat efter att förra ägarna misskött den (t.ex. fyllt på med spolarvätska istället för brine). Jag är uppriktigt ledsen.. även om den inte kommer att kunna starta igen, så hade jag gärna velat veta vad som är fel. Den första firman jag hade här när vi nyligen flyttat in gav mig helt fel råd om hur jag skulle sköta den.. Det var tack vara min VP som mitt intresse för kyla väcktes och jag studerar sedan i höstas till kyltekniker (men har inte den kompetens eller cert. för att få göra så mycket själv).

Snälla, finns det någon som har någon idé eller tips på vad jag kan göra?
Terrawatt 3,5 värmepump i ett teknikrum med synliga rör, ackumulatortank och ny cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar och huvudbrytare, etiketter för olika kretsar som värmepump och cirkulationspump.
Skapa konto
Etikett på en värmepump med modellnamnet "TERRAWATT" och specifikationer som totalvikt, tryckvärden och kylmedium.
Skapa konto
Intern komponentvy av äldre Terrawatt bergvärmepump med ledningspanel och säkringar.
Skapa konto
El-schema över värmepumpsstyrning med etiketter och elektroniska komponenter.
Skapa konto
Grundfos cirkulationspump installerad i värmesystem, med kopparledningar och inställningsreglage.
Skapa konto
Närbild av en cirkulationspump av märket WILO som används i värmesystem.
Skapa konto
Interiör av värmepump med synliga rör och komponentetikett.
Skapa konto
Närbild på en komponent i en värmepump med etiketten 'R407C' indikerande köldmedium.
Skapa konto
En närbild av ett vitmålat rörsystem del, med en etikett som anger det är en kylkrets komponent.
Skapa konto
Två runda manometrar på kopparledningar, en för temperatur och en för tryck, i ett värmepumpssystem.
Skapa konto

• Gilla
pemu
  • Laddar…
Vilken av cirkulationspumparna bytte man? Har ni mätt och konstaterat att det är spänning fram till pumparna?

Har ni kollat att det är spänning på alla faser så inte en huvudsäkring har gått?

useless useless skrev:
Vilken av cirkulationspumparna bytte man? Har ni mätt och konstaterat att det är spänning fram till pumparna?

Har ni kollat att det är spänning på alla faser så inte en huvudsäkring har gått?
Den som det står "WILO" på. Han kollade att det var spänning och ström i den gamla cirk.pumpen.

Förlåt, glömde skriva att det var den första säkringen i skåpet på bilden, som är nr 3 "värmepump".

Jag förstår inte riktigt händelseförloppet? Ni bytte en strömbrytare i sovrummet, men kopplade fel så att en säkring till värmepumpen löste ut?
Oavsett vilket så är det inte ovanligt att en huvudsäkring också löser ut om man råkar orsaka en kortslutning, så ett första steg är att kontrollera att det är spänning på alla tre faser fram till värmepumpen.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår inte riktigt händelseförloppet? Ni bytte en strömbrytare i sovrummet, men kopplade fel så att en säkring till värmepumpen löste ut?
Oavsett vilket så är det inte ovanligt att en huvudsäkring också löser ut om man råkar orsaka en kortslutning, så ett första steg är att kontrollera att det är spänning på alla tre faser fram till värmepumpen.
Det gick en säkring i huvudcentralen (för hela huset), VP har en egen elcentral. Vad jag TROR har hänt, är att en säkring gick i VP centralen samtidigt som den gick i huvudcentralen. Men det är bara en teori.. Eftersom att dem är i olika rum så tänkte jag inte ens på att titta på VPns central. Han sam var här sa att det var L1, alltså en av faserna som brutit. Men vet inte om så är fallet.

• Gilla
Sesulo
  • Laddar…
Kollade han om cirkpumparna verkligen roterade? Enligt schemat är köldbärarpumpen 3-fas kan den ha bränts när en av faserna varit borta, därav bytet. De tre säkringarna till värmepumpen borde varit en 3-polig och inte 3 enkla som nu just för att hindra att 3-fasmotorer havererar om en fas löser ut.

Men enligt samma schema sitter det ett motorskydd på köldbärarpumpen så den borde ha klarat sig. Däremot kompressorns motor, den bör kollas genom att mäta lindningarnas resistans för att se om något hänt där så kompressorn inte går med full kraft.

En annan teori är att gastrycket är lite lågt så allt funkar bara det är uppe i temperatur men strular när allt svalnat. Kanske prova starta om så fort pressostaten löser några gånger så saker och ting hinner värmas upp?

• Gilla
crille_v
  • Laddar…
Provat att återställa pressostaten?
Vpn ska inte gå sönder av ett fasbortfall. Motorskyddet till kompressorn lär lösa ut innan.

Logad Logad skrev:
Kollade han om cirkpumparna verkligen roterade? Enligt schemat är köldbärarpumpen 3-fas kan den ha bränts när en av faserna varit borta, därav bytet. De tre säkringarna till värmepumpen borde varit en 3-polig och inte 3 enkla som nu just för att hindra att 3-fasmotorer havererar om en fas löser ut.

Men enligt samma schema sitter det ett motorskydd på köldbärarpumpen så den borde ha klarat sig. Däremot kompressorns motor, den bör kollas genom att mäta lindningarnas resistans för att se om något hänt där så kompressorn inte går med full kraft.

En annan teori är att gastrycket är lite lågt så allt funkar bara det är uppe i temperatur men strular när allt svalnat. Kanske prova starta om så fort pressostaten löser några gånger så saker och ting hinner värmas upp?
Vad han sa till mig så verkade det inte egentligen vara något fel på cirk.pump vid kontroll, men det var det enda han kunde tänka som var fel i första hand (pga stopp LP).Tyvärr så är kompressor hermetisk, kan man kolla den ändå? Jag testade att trycka in motorskyddet och då gick det, men vågade inte göra det flera gånger då jag är för osäker. Nämnde det för han som var här, men fick inget gehör.. Ska jag testa att starta om flera gånger då och se vad som händer tycker du?

• Gilla
Nasstromi
  • Laddar…
L lordi skrev:
Vpn ska inte gå sönder av ett fasbortfall. Motorskyddet till kompressorn lär lösa ut innan.
Hur gör jag en återställning? Det är just motorskyddet som löser, men det är lampan som lyser för LP.

L lordi skrev:
Jag ser inget motorskydd på kompressorn i schemat.

Logad Logad skrev:
Jag ser inget motorskydd på kompressorn i schemat.
Inte jag heller nu när jag tittade :)
Trodde det var det som syntes på bilden.

• Gilla
janewiberg
  • Laddar…
T TristanReveur skrev:
Hur gör jag en återställning? Det är just motorskyddet som löser, men det är lampan som lyser för LP.
Då kanske kompressorn har ett motorskydd trots schemat. Om det löser ut efter ett tag är nog kompressorn skadad. Man kan mäta lindningarna via dess anslutningskabel. Med avstängt system kan man mäta resistansen på kontaktorns anslutningar. Det ska vara samma resistans mellan alla faser och mycket hög eller oändlig resistans mellan varje fas och jord.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Det slog mig en sak, den nya cirkpumpen kanske drar lite mer ström än den gamla så motorskyddet kanske behöver justeras. Man ställer in motorns driftström med ratten på vänstersidan av motorskyddet.

• Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
Om det suttit en trefascirkulationspump där tidigare bakom ett motorskydd så kommer skyddet troligen att lösa ut om man bytt till en enfaspump. Vad jag kan se sitter det ett motorskydd där ställt på 0,65 A (?) Det borde vara till cirkulationspumpen i så fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.