Byggahus.se
A
yonna yonna skrev:
Det är lite trist att trådens urspårning fortsätter.
Jag är intresserad av hur bostadsförsäljningarna påverkas av situationen i Europa idag.

Ganescha kan väl starta egen tråd?
om banker mm har investerat i Ryssland och förlorat enorma kapital... under rådande situation, Kan vi förvänta oss att se ändringar här hemma och i Europa vad gällande lån, amorteringar, räntor?

S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
Du tjänar inte något på bostaden förrän du säljer, och då inte köper något liknande på samma marknad.

• Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Nej det lär inte bli något prisras på grund av kriget i Ukraina. Vi har höga priser på grund av stor efterfrågan och litet utbud av småhus i attraktiva områden (nära större och medelstora städer).

Utbudet ökar mycket långsamt då tomtmark är sällsynt och dyr samtidigt som logistik gör det svårt att bygga. Det är ofta också mer ekonomiskt att bygga flerbostadshus snarare än småhus. Befolkningen i landet ökar så efterfrågan kommer bara bli större.

Väldigt låga räntor har trissat på priserna, det är mycket lånepengar i rörelse. Stigande räntor kommer göra det svårare att se någon ytterligare prisökning i framtiden, samtidigt kommer det dock inte ske någon stor minskning heller för den delen.

Att hus plockats bort ser jag inte som någon trend, du lär hitta gott om hus som gått på förhand också, klart fler än de som plockas bort osålda. Som alltid i slutet av stora prisökningar så är det vissa som chansar på att sälja ett ruckel dyrt men misslyckas när det blir minsta avmattning på marknaden, eller se om de kan få en så pass stor summa för ett hus de egentligen inte hade planerat flytta ifrån men som inte får det i slutändan.

• Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
S
S Strontus skrev:
Du tjänar inte något på bostaden förrän du säljer, och då inte köper något liknande på samma marknad.
Nej men ju mer pengar "huset tjänar" desto längre in i fattigdomen hamnar de utan hus, det är inte rimligt att det ska vara omöjligt att spara ihop pengar till ett hus pga. att värdet ökar mer än flertalet årslöner varje år.

Jag har ett hus (För nu vet jag att kommentaren om att jag är bitter utanför bostadsmarknaden är nära), men jag ser gärna att det går ner 50% om marknaden gör det också.

• Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
Nissens
Självklart kan hela marknaden påverkas av krigshot…

Redigerat av moderator:
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Ett land har alltid en armé, sin egen - eller någon annans. Försvarar man sig inte så är risken stor att det blir någon annans. Det är ju inte så att du kan välja det själv…

Självklart kan hela marknaden påverkas av krigshot…
såg vi väl tydligt bara dagarna före invasionen av Ukraina.. Och ännu värre när den skedde...

S SueCia skrev:
Det tror jag inte, iaf inte inom närmaste åren. Men det skulle vara riktigt kul att se åtminstone 50% prisras på bostadsmarknaden.

nej jag letar inte hus..
Så vidrig jävla åsikt att du borde sitta i ett hörn och skämmas. Tror du folk betalar miljoner av kronor för ett hus för man tycker belåna sig är det roligaste som finns eller för man har ett behov av en bostad och Sverige bedriver fullständigt trasig bostadspolitik som gör det omöjligt att hyra bostad om ens föräldrar inte satte en i kö innan fem-årsålder?

• Gilla
  • Haha
Öckeröhus och 41 till
  • Laddar…
@
S SueCia skrev:
Det tror jag inte, iaf inte inom närmaste åren. Men det skulle vara riktigt kul att se åtminstone 50% prisras på bostadsmarknaden.

nej jag letar inte hus..
Tror inte att det skulle vara "kul". Inte ens för de som letar hus. En stor nedgång skulle påverka konsumtionen något oerhört och leda till massarbetslöshet och sänkta bidrag/pensioner/ersättningar.

Men jag hållet med om att den prisutveckling som varit under många år inte heller är sund...

• Gilla
Emil.P och 5 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Så vidrig jävla åsikt att du borde sitta i ett hörn och skämmas. Tror du folk betalar miljoner av kronor för ett hus för man tycker belåna sig är det roligaste som finns eller för man har ett behov av en bostad och Sverige bedriver fullständigt trasig bostadspolitik som gör det omöjligt att hyra bostad om ens föräldrar inte satte en i kö innan fem-årsålder?
Den enda lösningen på det problemet är ju en prisnedgång. Så din syn på problemet rimmar illa med att det är en ”vidrig jäva åsikt” att uppskatta ett prisfall.

• Gilla
  • Haha
Jockebanan och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den enda lösningen på det problemet är ju en prisnedgång. Så din syn på problemet rimmar illa med att det är en ”vidrig jäva åsikt” att uppskatta ett prisfall.
Fast det är ingen lösning på problemet, för de som inte har råd att köpa ett hus idag, har inte det på grund av priserna är för höga. De har inte råd att köpa för att det finns andra hushåll med bättre ekonomi. Så oavsett så står de utanför marknaden.

Med ett prisfall så får man två möjliga utgångar: Samma individer som står utanför marknaden idag kommer stå utanför marknaden efter prisfallet. Alt två: De som har slitit för att få råd med en bostad förlora den till fördel för någon som slitit mindre för få råd med den. (De som inte har råd idag)

Lätt att glömma att det står individer bakom varje enskilt huslån, som kanske levt på nudlar varje dag i tre år för att få ihop kontaktinsatsen.

Tycker absolut att priserna ska bli lägre i förhållande till löner. Men lösningen ligger inte i att glädjas åt att se familjers ekonomi och hushåll raseras som SuiCui förespråkar. (Den åsikten tycker jag är fruktansvärt vidrig, att vara skadeglad åt andras problem)

Lösningen tror jag ligger i kraftigt ökat byggande av småhus och att långsiktigt huspriserna står still eller ökar mindre än inflation.

• Gilla
Öckeröhus och 23 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:

nej jag letar inte hus..
Förklara gärna det roliga i ett prisfall på 50%, jag kan faktiskt helt omöjligt se något roligt i att se människor får sin ekonomi slagen i spillror.

• Gilla
Johan456 och 17 till
  • Laddar…
M
S SueCia skrev:
Nej men ju mer pengar "huset tjänar" desto längre in i fattigdomen hamnar de utan hus, det är inte rimligt att det ska vara omöjligt att spara ihop pengar till ett hus pga. att värdet ökar mer än flertalet årslöner varje år.

Jag har ett hus (För nu vet jag att kommentaren om att jag är bitter utanför bostadsmarknaden är nära), men jag ser gärna att det går ner 50% om marknaden gör det också.
Hur skulle det vara att skaffa sig åtminstone grundläggande kunskaper i ekonomi?

Huset tjänar inte in några pengar, det är bara dårarna på dagens ETC som tror sådant. Och vem tor att en totalkrasch på fastighetsmarknaden inte skulle påverka något annat?

• Gilla
  • Älska
Sofriko och 13 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så länge man kan betala är det nog inga problem. Det blir ju inte svårare att betala räntan bara för att huset är mindre värt.
Om Banken ser att värdet på det belånade minskar, ja då måste de höja räntan för det belånade. Så minskar huspriserna så kommer banken tvings höja räntan och det funkar inte rent tekniskt för banksystemet har målat in sig i ett hörn. Då kommer hela ekonomin krasha. Vilket kommer kanske hända ganska snart ändå.

• Gilla
Staggelito och 1 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Nej det lär inte bli något prisras på grund av kriget i Ukraina. Vi har höga priser på grund av stor efterfrågan och litet utbud av småhus i attraktiva områden (nära större och medelstora städer).

Utbudet ökar mycket långsamt då tomtmark är sällsynt och dyr samtidigt som logistik gör det svårt att bygga. Det är ofta också mer ekonomiskt att bygga flerbostadshus snarare än småhus. Befolkningen i landet ökar så efterfrågan kommer bara bli större.

Väldigt låga räntor har trissat på priserna, det är mycket lånepengar i rörelse. Stigande räntor kommer göra det svårare att se någon ytterligare prisökning i framtiden, samtidigt kommer det dock inte ske någon stor minskning heller för den delen.

Att hus plockats bort ser jag inte som någon trend, du lär hitta gott om hus som gått på förhand också, klart fler än de som plockas bort osålda. Som alltid i slutet av stora prisökningar så är det vissa som chansar på att sälja ett ruckel dyrt men misslyckas när det blir minsta avmattning på marknaden, eller se om de kan få en så pass stor summa för ett hus de egentligen inte hade planerat flytta ifrån men som inte får det i slutändan.
Nej det är fel. Priset på hus styrs av vad det kostar att bygga nytt. Så kommer man kunna bygga nya hus fort och billigt så kommer krashen direkt. Och det är inte helt osannolikt att det går bygga mycket billigare.

Varför måste de det?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.