2 898 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Kan man ha bergvärme med vattenburen värme och element (inte golvvärme)?
Sida 1 av 2
Hej,
Har köpt ett hus från 61 med gamla fina golv som jag hade tänkt att spara/slipa och därför har jag tänkt att installera bergvärme med vattenburen värme och radiatorer. Ja, jag kan leva med synliga rör och element (som det är i nästan alla gamla hus).
Nu säger rörmokaren att det inte är en bra lösning eftersom radiatorerna inte kommer att värma lika bra eftersom vattentemperaturen är för låg för radiatorer. De menar att jag "måste" installera golvvärme för att få en god effekt. Men då måste jag riva ut golven...
Erfarenheter? Kommentarer...stämmer det?
Har köpt ett hus från 61 med gamla fina golv som jag hade tänkt att spara/slipa och därför har jag tänkt att installera bergvärme med vattenburen värme och radiatorer. Ja, jag kan leva med synliga rör och element (som det är i nästan alla gamla hus).
Nu säger rörmokaren att det inte är en bra lösning eftersom radiatorerna inte kommer att värma lika bra eftersom vattentemperaturen är för låg för radiatorer. De menar att jag "måste" installera golvvärme för att få en god effekt. Men då måste jag riva ut golven...
Jag har vattenburen golvvärme i två rum, nya sektionselement i resten av huset. Bergvärme. Jag fryser inte, men det är ju lägre framledningstemp i golvvärmen än elementen.
Jag valde nya sektionselement framför golvvärme för att spara gamla fina golven.
Jag valde nya sektionselement framför golvvärme för att spara gamla fina golven.
Som i många fall så är väl svaret det beror på. Har ni på gränsen till underdimensionerade panelradiator redan idag med kanske installatören tyckte att denna gjorde er en tjänst då kostnad för att byta radiatorer blir rätt ofördelaktig. Det är klart det går men frågan är till vilket pris.
Det ni måste tänka på är vilken framledningstemperatur ni behöver som mest vid den dimensionerade temperaturen och med vilken effektivitet en pump kan åstakomma denna. Utgår ni från ett underdimensionerat högtemperaturssystem kan det vara en del jobb men om man i något fall endast kan byta till större panelradiatorer där det behövs behöver det inte bli så blodigt
Det ni måste tänka på är vilken framledningstemperatur ni behöver som mest vid den dimensionerade temperaturen och med vilken effektivitet en pump kan åstakomma denna. Utgår ni från ett underdimensionerat högtemperaturssystem kan det vara en del jobb men om man i något fall endast kan byta till större panelradiatorer där det behövs behöver det inte bli så blodigt
Marie Lundstrøm skrev:
Hej,
Skitsnack! Sätt in feta element. Vi gjorde det. Kör extremt låg temp, blir kanon
Idag är det direktverkande el så det går inte, men jag vill inte bryta upp golvet men alla är så oroliga för att rören syns (men det är inte jag).K Keld skrev:
Idag är det direktverkande el - blodigt dyrt med tanke på storleken på huset och isoleringen.M myrstack skrev:Som i många fall så är väl svaret det beror på. Har ni på gränsen till underdimensionerade panelradiator redan idag med kanske installatören tyckte att denna gjorde er en tjänst då kostnad för att byta radiatorer blir rätt ofördelaktig. Det är klart det går men frågan är till vilket pris.
Du ska alltså bygga hela systemet nytt, med raddar och hela alltet?
Det går då alldeles utmärkt, välj radiatortyp och dimensionera så att det klarar sig med en framloppstemperatur som värmepumpen trivs med.
Det går då alldeles utmärkt, välj radiatortyp och dimensionera så att det klarar sig med en framloppstemperatur som värmepumpen trivs med.