Byggde ett nytt litet förråd friggebod i höstas; blev klar med taket och målade i ~september.
Idag när jag var ute i solen för att kolla hur förrådet hade klarat vintern så såg jag att det var ganska stora områden med mögel på råsponten där taket skjuter ut under takfoten. Kanske 4-5 områden runtom. Kikar man så ser man att det nästan liksom är isolerat till vissa brädor.
100% vattentätt ovanifrån (spont, papp, läckt och sedan plåttak).
Vad jag vill minnas så var jag ganska noga med fuktkontroll innan målningen därunder. Men kan det vara som så att jag alltså har målat in mögelsporer, eller är detta något som har satt sig efteråt?
Färgen är Falu Vapen fasadfärg (deras "moderna" slamfärg), som hela förrådet är målat i. Superbra färg som jag även målade huset med för ~2år sedan som inte har ett uns av tecken på mögel eller annat. Utan endast takfot på förråd är utsatt – så 99,9% inte färgens fel.
Hur pass orolig ska man vara? Funkar det att slipa bort, på med mögeltvätt och/eller bekämpningsmedel och måla över? Har ni några tips eller idéer?
Köper man sommaravverkat virke är det stor risk att det blir sådär, du kan borsta bort det med en piasava om det stör dig men möglet på bilden där är inget att oroa sig för.
Köper man sommaravverkat virke är det stor risk att det blir sådär, du kan borsta bort det med en piasava om det stör dig men möglet på bilden där är inget att oroa sig för.
Tack, det var betryggande att höra! Du menar att det är helt ytligt då – om man inte borstar av det, försvinner det kanske t.o.m. av sig självt?
Tack, det var betryggande att höra! Du menar att det är helt ytligt då – om man inte borstar av det, försvinner det kanske t.o.m. av sig självt?
Det försvinner inte av sig självt, om förutsättningarna är 'de rätta' växer mögel. Men att du har lite svarta prickar på takfots brädorna på ett uthus är på inget sätt farligt och behöver inte åtgärdas.
Under våren så behandlade jag med någon form av "prick-/mögel-fri" från Jape och skrapade bort möglet från ytan. Blev kanonbra och såg ut som nytt resten av året – fram tills nu...
Precis nu när kylan kom och temperaturerna börjar sjunka till -6-8 grader på natten så såg jag här på morgonen att nu runt 60% av alla brädorna är mögelangripna. Drar jag fingret på ytan så kan jag nästan mekaniskt dra av möglet, verkar vara väldigt ytligt alltså.
Ser man på bilden så ser man ju tydligt var strören har gått när brädorna varit staplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur sjutton kan det bli så här? Bör absolut inte ha med färgen att göra, målat både fasader, takfötter och annat på både boningshus och förråd utan att någonsin sett något liknande.
Någon idé på permanent fix på hur man kan lösa detta?
Har troligtvis legat så det regnat på virket efter det dimensionshyvlats., vanligt regn har ämnen som kan bidra till påväxt om det inte ligger skyddat under tak eller pressening.