Byggahus.se
B
Snickaren som varit här hade antagligen ingen gipslyft, gipsskivorna är fastskruvade i vägg ståendes på golvet. Ovanför en skiva mot tak är det nu en springa/glipa på ca 7-11 mm.

Är detta ett problem vid spackling och målning, dvs bör jag sätta om gips-skivan? Eller löser målaren detta?

Måttband visar en 7-11 mm glipa mellan en gipsskiva och taket i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du spacklar väl in mellan skiva och tak.
Ska du inte ha list där?

Ja, det där täcks väl av taklisten?

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Vad skulle gipslyften ha för funktion på vägggips?

E
Om du inte ska ha taklister kan det vara bra att låta snickaren få veta det innan denne börjar skruva gips

A Andy78 skrev:
Vad skulle gipslyften ha för funktion på vägggips?
TS avser nog en fotlyft, du tänker på en skivhiss misstänker jag?

B
E Emil_K skrev:
Om du inte ska ha taklister kan det vara bra att låta snickaren få veta det innan denne börjar skruva gips
Inga taklister i huset någonstans och det är just en skiva som det är såhär mycket glapp på väggen det gäller, de andra kanske 3-4 mm springa. Bör jag sätta om gipsskivan och trycka upp den mot taket?

B bygges skrev:
Bör jag sätta om gipsskivan och trycka upp den mot taket?
JA , bättre att ha springan vid golvet

B
T tergo skrev:
JA , bättre att ha springan vid golvet
Jo så har jag gjort med alla andra väggar jag gjort själv, för att golvet ska kunna röra sig. Det jag undrar här är om det går att få snyggt mot taket eller om det kommer spricka upp direkt?

Spacklar du in hörnjärn är det inga problem

"Min" målare sa att det får vara max 5mm glipa om man ska vara säker på att det inte spricker. Jag skulle lyfta skivan för säkerhets skull

B
P petererlandsson1194 skrev:
"Min" målare sa att det får vara max 5mm glipa om man ska vara säker på att det inte spricker. Jag skulle lyfta skivan för säkerhets skull
Tack, då sätter jag ny gipsskiva, snart gjort om det mesta byggarna gjort känns det som.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.