Byggahus.se
Nu har värmeslingan i en varmluftsugn gett upp. Jag hyfsad säker då över- och undervärmen går på, men inte varmluftsfunktionen. Hur mäter man om värmeslingan är dålig? Jag har använt en multimeter men aldrig motståndsfunktionen (ohm?) och vet rent ärligt inte hur man ska tolka siffrorna.

Nu har man inte monterat ut den än, så jag vet inte hur skicket är. Tänkte ge mig på att ta ut den på lördag men behöver lite kött på benen.

//Vincent

Nu vet jag inte vad du har för modell, men varmluftsfunktionen brukar väl vara en fläkt?

Ja varmluften fläktar bara runt värmen från ”vanliga ugnen”

Jag har skruvet på en ugn som hade ett eget element för just varmluftsfunktionen, som en ring kring fäkten.

• Gilla
elmont
  • Laddar…

Bästa svaret

Ddt är vanligt att det är ett speciellt element för vamrluften, tror att under och överelement är igång samtidigt.

Om du vill mäta resistansen i det. Så kopplar du bort minst en av anslutningarna till elementet. Och så mäter du resistans. Om elementet inte ger någon värme så är det mellan elementets två anslutningar su skall mäta. Misstänker men isolationsfel (säkring och/eller jordfelsbrytare löser ut) så är det mätning mellan anslutningar och jord (chassit) som gäller.

Ställ in lämpligt mätområde. Om elementet fungerar så bör resistansen vara i storleksordningen 20 - 50 ohm. Är det helt avbrott så kommer mätningen att visa oändlig resistans (samma som om du bara håller mätproberna i luften).

Och tänk på att bryta strömmen till ugnen innan du mäter. Resistansmätning måste utföras på en spänningslös apparat.

Om resistansmätningen inte visar på något fel. Så är nästa steg att mäta spänning på elementet, nu med allt anslutet, och ugnen igång. Mät över de två anslutningarna till elementet, ser du inte 230V där, så är något annat än elementet trasigt.

Toppen, ohm var inte rocket science. Visste bara inte hur man ska tolka siffrorna.

H hempularen skrev:
Ddt är vanligt att det är ett speciellt element för vamrluften, tror att under och överelement är igång samtidigt.
Det är olika antar jag, vår ugn har kan aktivera under- och övervärme separat eller med varmluftsfunktionen. Det var så jag upptäckte att det inte gav någon värme från varmluftsslingan.

H hempularen skrev:
Misstänker men isolationsfel (säkring och/eller jordfelsbrytare löser ut) så är det mätning mellan anslutningar och jord (chassit) som gäller.
Lite bakgrund: Jordfelsbrytare slog ifrån när jag satte på "varmluftsfunktionen", men det fattade inte jag förrän dagen efter. Frugan skulle bara använda ungen för att hålla en del av maten varm, men den åkte ut ganska snabbt och således märkte hon inte att ungen värmde efter återställningen. Iaf, jordfelsbrytaren har inte slagit ifrån sen dess, så det är väl ett gott tecken.

Kan du vara god och utveckla "isolationsfel" så jag har förstått det rätt. Jag tänker spontant meggning, sån utrustning har jag inte. Å andra sidan, tänker jag även läckage dvs, spänning från fas till jord, men det gör det väl alltid, frågan är bara hur mycket.

Larsa Larsa skrev:
Ja varmluften fläktar bara runt värmen från ”vanliga ugnen”
Nej, så funkar det inte.

Anna_H Anna_H skrev:
Nej, så funkar det inte.
I normala fall funkar det så. Vilket trådstartaren verkar beskriva också:
kan aktivera under- och övervärme separat eller med varmluftsfunktionen.

udihow udihow skrev:
Det absolut vanligaste är att varmluftsugnar har ett eget element som sitter runt fläkten, och naturligtvis element för över och undervärme.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
udihow udihow skrev:
Nu har jag inte meckat med många varmluftugnar men samtliga har haft en slinga runt fläkten, så att det skulle vara något slags undantag låter inte troligt.

Och trådskaparen skriver ju även så här:
V vincentt skrev:
Det var så jag upptäckte att det inte gav någon värme från varmluftsslingan.
Ett flertal i min bekantskapskrets har fått byta element för varmluften så jag tror det är ett relativt vanligt problem.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det absolut vanligaste är att varmluftsugnar har ett eget element som sitter runt fläkten, och naturligtvis element för över och undervärme.
Det måste vara något som är i de allra dyraste? Ingen ugn jag vart i har haft det.
Kollade just med en bekant som köpte ugn för 6 månader sen och det är enbart fläkt i hans också.

Isolationsfel betyder att det går ström till jord i apparaten. Det skall det aldrig göra. Jordfelsbrytaren jämför hur mycket ström som går in i huset och hur mycket kommer tillbaka. Om mer än 30 mA ”fattas” så löser den ut.
Felsökning kan med lite tur gå med multimeter. Men vid isolationsfel är det ofta inte galvanisk kontakt mellan ledaren och jord. När det ligger 230V över felet så hoppar eller kryper strömmen i ex en spricka i isoleringen. I vacuum behövs det ca 1000V per mm gap för att strömmen skall hoppa över. I luft eller om det finns en (isolerande) yta att följa räcker det med lite lägre spänning. När du då mäter med multimeter som lägger på kanske 5 volt för mätningen så blir det inget överslag. En megger lägger ut en mätspänning på uppemot 1000V. Hoppar inte den över så kommer inte heller 230V att göra det, isolationen är då tillräcklig.
När det är isolationsfel i värmeelement är det också vanligt att felet bara visar sig när elementet är varmt. Värmetråden expanderar och kommer närmare det jordade höljet.

• Gilla
vincentt
  • Laddar…
udihow udihow skrev:
Det måste vara något som är i de allra dyraste? Ingen ugn jag vart i har haft det.
Kollade just med en bekant som köpte ugn för 6 månader sen och det är enbart fläkt i hans också.
Klipp från nätet angående varmluftsugn.
Den stora skillnaden för varmluftsugnen är att den har en egen fläkt som cirkulerar runt varm luft. Fläkten har ett eget värmeelement och sprider värmen jämnt i hela ugnen. Om du använder varmluftsugn går det snabbare att få ugnen uppvärmd, och värmen håller sig jämn över hela ugnen.3 dec. 2020
Här beskriver ELON hur en varmluftsugn fungerar och har samma information som det förra klippet
https://www.elon.se/fordelar-med-va...Ovyx15HhVz0qtslqRWTNpxIw9rPwfbBUaAtu2EALw_wcB
Det finns flera beskrivningar om man orkar leta på nätet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
udihow udihow skrev:
Det måste vara något som är i de allra dyraste?
Absolut icke, så har det sett ut i enkla modeller av högst vardagliga fabrikat som jag tittat på.

Dåså, då är man klar. Det var inte rocket science. Det var fel på slingan.

1. Dra ut strömkabel och montera bort kåpan på baksidan.
2. Dra ut kabelskon för varmluftsvärmeslingan.
3. Mät resistans. Fick "Oändligt".
4. Mät en annan slingan och fick 20 ohm på en och 50 ohm på en annan (dem som jag vet fungerar).
5. Montera ut kåpan inuti ugnen, montera ut slingan. Inspektera den och ja... den är väck.
6. Beställa reservdel.

Tog väl 40 min som allt. inklusive städ och lämna tillbaka all verktyg och in med spisen igen.

En trasig varmluftsvärmeslinga, en ny slinga bredvid verktyg, insidan av en öppen ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att motstånden varierar beroende på "effekt" på slingan? Jag 22 ohm på ena och 51 ohm på andra...?

För övrigt tack för allt! Då kan jag avsluta tråden.

• Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.