Jag ställer mig i samma hörn som t-dyckert med picka -folket. Men jag går över en sväng med snickerispackla och sen duttar lite färg. Annars tycker jag alla dom små hålen syns för mycket. Det är så lite extra jobb också.
Dyckert och spikpicka. Det gäller att skjuta snabbt när man lyckats pressa in listen.
Är inte så petig eftersom huset är gammalt, snett och vindt. Golv i bågar, väggar i bågar, och inte en vinkel som blir i lod eller 90 grader. Sågar så noggrant jag kan efter smygvinkel, och fyller på med latex och färg.
Dyckerthuvuden är således det minsta av mina problem.
Och nu skulle jag precis sätta igång, men tycker listerna ser lite kralliga ut?
Ja just det, jag har alltså råkat beställa 69mm lister isf 56mm.
Och nu står vi och glor på en ditlagd list och velar, mellan att köra med 69mm eller åka och byta (puhhh).
Vad väljer ni själv för lister?
Här gäller det vanliga släta vita, antingen 56 eller 69mm.
Rummen är "normalstora" ca 3-4 meter långa väggar i olika ledder. 2,5 i takhöjd, ingen taklist, tapet på väggarna och ekliknande laminatgolv.
Den extra infon är tänkt för att man ska ha någon möjlighet att ge ett råd.
Var det inte lite halvt småjobbigt att åka och byta (och tar tid, jag tänkte bli klar med ett rum idag) skulle jag nog åkt och bytit. Men samtidigt ser kanske 69mm lite lyxigare ut?
Jag fattar faktiskt inte att du överväger 56mm, sånt har man väl bara i hochqualitäts plattenbauten (miljonprogram), inte villor anno 2012?
Sist jag tittade på vanliga släta lister var jag irriterad över att dessa bara görs upp till 95mm, jag hade velat ha 120. Nu var det funkislägenhet med lite högre takhöjd (2,70 tror jag vi hade) men ändå. Till den lilla stuga vi bor i nu gjorde jag mina egna (ur råplan, behövs bara en CS50 och en rotex för vår lite mer lantliga känsla, jag skrattar varje gång jag ser löpmeterpriset på sockel och foder). Dessa blev 95 för sockeln och 70 för foder (på tjockaste är de väl 20 tjocka). Detta för ett hus, lantlig stil och 2,4m i tak.
Summa summarum: Kör du med 69, 95 är kanske i överkant men 56 skulle jag säga är för litet.
Ej bestämt. Men definitivt en slät modern odekorerad stil.
Nu har jag låtit golvlisten ligga där ett tag och pysslat med lite annat i rummet under tiden.
Så att jag liksom inte håller på och tokstirrar på listen utan mer bara skymtar den i ögonvrån då och då. Och den liksom krymper ...
Jag menar, när vi först la dit och upptäckte att den var betydligt större modell än hemma, så kändes det knepigt.
Och sen stod jag och stirrade på den och funderade och stirrade, och såg inget annat än listen, så efter ett tag upptog den hela mitt sinne och var tokstor.
Men nu vistas man ju inte i rum på det viset, och när listen bara är en liten del av allt man ser så får den också rätt dimension.
Det känns bra nu, jag orkar inte åka iväg och byta och slösa bort en dryg timme idag.
Mmm, storlek ska ju inte ha betydelse men det blir fina proportioner till en spegeldörr t.ex. Kör själv med 55mm till foder och 69mm till golv. Svanhals i taket.
Ja nu har socklarna suttit uppe i snart tio år, så jag får väl svälja stoltheten att inte vara så duktig snickare.
Men om någon undrar så blev det i alla fall spikpistol med t-dyckert och inget byte av lister.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop.
Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget.
Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt.
Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.