2 132 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Avloppsförening höjd avgift efter avsiktsförklaring
Vill förtydliga att problemet inte är att jag inte vill betala. Problemet är att styrelsen höjde priset med 40% i samband med att jag skaffade tomten förra året, och dom visste väldigt väl om att vi skulle vara tvungna att ansluta framöver. Så min fråga är om priset verkligen kan sättas helt godtyckligt utan att kunna motiveras med något mer än att dom har bestämt det..?Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att TS fastnat i principer om rättvisa. Att bygga något eget lär bli mångdubbelt dyrare än att gå med i föreningen, både att bygga något parallellt och när en anslutning till det kommunala nätet eventuellt blir av.
Att det därtill ens skulle finnas ett eget servitut för just din fastighet till en kommunal anslutningspunkt långt från denna känns extremt osannolikt.
Ge upp. Lägg ner. Betala.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nu vet ju inte så mycket detaljer om reglerna i denna förening. Men om man tänker sig att ”alla” nu anslutna anslöts för ex. 10år sedan. Att de alltså finansierade anläggningen då. Och att anslutningsavgifter inte justerats sedan dess. Så är det väl iofs. rimligt att man tar ut en avgift idag som motsvara någon orm av indexreglering sedan avgiften senast fastställdes.D dogpox skrev:Vill förtydliga att problemet inte är att jag inte vill betala. Problemet är att styrelsen höjde priset med 40% i samband med att jag skaffade tomten förra året, och dom visste väldigt väl om att vi skulle vara tvungna att ansluta framöver. Så min fråga är om priset verkligen kan sättas helt godtyckligt utan att kunna motiveras med något mer än att dom har bestämt det..?
Men mycket beror ju på vilken typ av förening det här är, hur stadgarna ser ut, hur beslutet om avgift fattats rent fomllt.
Är detta bara en privat ekonomisk förening, så kan de nog sätta vilka villkor som helst.
Håller med om att man kan reglera avgiften utifrån index, och som jag skrev i ursprungliga inlägget så har man gjort en 40%:ig höjning vilket är väldigt mycket mer än index / inflation. Hade även tyckt att man kan höja anslutningen om någon typ av renovering gjorts som krävt en engångsinsats av befintliga medlemmar, men så har inte heller skett.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det är väl även att nytillkomna skall bidraga likvärdigt till den ursprungliga investeringen.Anna_H skrev:
Men frågan är väl lite när man senast justerade avgiften. Är det en relativt liten förening så är detta kanske första nyanslutningen på 10-15 år. I så fall kanske en justering på 40% är rimlig.
Men det kan likagärna vara en godtycklig höjning” bara för att det går”.
Håller med om att en likvärdig engångsavgift motsvarande den ursprungliga investeringen är rimlig. Här har man dels gjort en höjning betydligt större än detta, och man har gjort den efter att jag meddelat person i styrelsen att jag har för avsikt att ansluta.H hempularen skrev:Det är väl även att nytillkomna skall bidraga likvärdigt till den ursprungliga investeringen.
Men frågan är väl lite när man senast justerade avgiften. Är det en relativt liten förening så är detta kanske första nyanslutningen på 10-15 år. I så fall kanske en justering på 40% är rimlig.
Men det kan likagärna vara en godtycklig höjning” bara för att det går”.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 216 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 216 inlägg
Jag tror det blir en meningslös diskussion tills du har listat ut om det är en GA eller t ex en ekonomisk förening. Det är olika lagstiftning som styr vad en anslutningar kostar för dessa två scenarion. Ingen av dessa lagstiftningar är baserade på några index.D dogpox skrev:
Hobbysnickare
· Jönköping
· 266 inlägg
Bara för sakens skull : kolla om du kan göra ett enskilt avlopp / infiltration istället för ansluta, är ju ändå en sommarstuga borde funka många år framåt
Konstaterade vi inte att det antagligen inte är en GA? Vet du då vad som gäller om det är en ekonomisk förening?Claes Sörmland skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 216 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 216 inlägg
Mitt huvudspår är att det är en samfällighetsförening som förvaltar en GA med avloppsledningsändamål och att din fastighet inte är delägare. I så fall så ska din fastighet inträda i gemensamhetsanläggningen med hjälp av en överenskommelse mellan dig och samfällighetsföreningens styrelse enligt anläggningslagen 43 §. Läs mer här, särskilt under rubriken Ersättningsregler kan du läsa om det som frågas efter i trådstart:D dogpox skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...amhetsanlaggning-enligt-43--anlaggningslagen/
(Men t ex en ekonomisk förening är en annan, fast mindre vanlig lösning. Kan nog t o m vara en ideell förening i teorin.)
Liknande trådar
-
Myndigheterna maktlösa mot höjda nätavgifter
Artikelkommentarer -
Nyproduktion bostadsrätt och höjda avgifter
Bostadsrätt -
Grupptalan: Nyproduktion BRF +30-50% höjda avgifter [Praxis?]
Bostadspolitik -
Kommunen höjde anslutningsavgiften under min byggtid?
Vatten & Avlopp -
Höjda elnätsavgifterna hamnar i nätbolagens ägares fickor
Artikelkommentarer