4 549 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Värmen stiger uppåt! - tips på värmefördelning
Jo det är mycket att ta hänsyn till. Mina sista kommentarer var mer för att visa att gamla skolkunskaper som trigonometrin är användbara i verkliga livet. Svärsonen är grävmaskinist. När han ska sätta ut räta vinklar använder han Pythagoras sats. Han mäter ena sidan till tre meter och andra till fyra meter. Är diagonalen (hypotenusan) då fem meter är vinkeln rät. (För övrigt är jag gammal lärare.)D Dilato skrev:
S. k. Egyptisk triangel. Den första av de Pythagoreiska tripplarna.Tom Barkström skrev:
Jo det är mycket att ta hänsyn till. Mina sista kommentarer var mer för att visa att gamla skolkunskaper som trigonometrin är användbara i verkliga livet. Svärsonen är grävmaskinist. När han ska sätta ut räta vinklar använder han Pythagoras sats. Han mäter ena sidan till tre meter och andra till fyra meter. Är diagonalen (hypotenusan) då fem meter är vinkeln rät. (För övrigt är jag gammal lärare.)
Golvvärme är bra, och luftvärmepump är bra, gäller att rikta flödet med värme nedåt, så du har helt rätt i att värmd luft stiger uppåt. Antar att huset ej har källare? Då har du torpargrund, och har lite kallare golv också, men som får hjälp av golvvärmen. Har du källare så ska du givetvis ha tempererad källare, då du får nytta av den uppvärmningen för hela kåken. Annars är det bara att, som andra också skriver, försöka fläkta ner/runt den uppvärmda luften som söker sig uppåt med hjälp av fläkt.Tom Barkström skrev:
Enligt fysikens lagar stiger ju värme uppåt och kyla sjunker. I vårt kök och allrum har vi öppet upp till nock. Övervåningen har ett öppet räcke mot köket. I köket finns golvvärme och en luftvärmepump. På övervåningen är det varmt och skönt medan vi har svalt där nere. Gissar att det är svårt lura fysikens lagar men är ändå tacksam för tips om bättre värmefördelning.