Byggahus.se
Visst, nu är det bara byte av nyans på husen och inget nybygge, men jag är ändå galet imponerad av hanteringen. Gården omfattas av bevarandeskydd och en hel del regler kring utseende av fasad och annat, så jag hade fasat för att det skulle kunna ta lite tid, även om jag räknade med att det skulle gå igenom förr eller senare.

I söndags skickade jag in ansökan via kommunens hemsida.

Måndag lunch ringer handläggaren och säger att ansökan inte är komplett och jag behöver skicka in några fler dokument. Jag fixar det under eftermiddagen.

I dag kl 18:00 kommer mailet om att det är godkänt. Prick två arbetsdagar alltså.

Nu gäller bara att grannarna inte överklagar under de närmaste fyra veckorna. Inte för att jag tror det hjälper, men det kan kanske dra ut på tiden. De kanske inte blir jätteglada då de liksom en del andra byggen i området varit tvingade att anpassa sina färgval efter vår gård och nu byter vi till något helt annat.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Många kommuner har börjat med att enklare ärenden hanteras direkt istället för att hamna i den "vanliga kön". Vårt rekord är 8 dagar för en tillbyggnad på ca. 70 kvm utanför detaljplan, med komplettering om KA.

• Gilla
Noell och 1 till
  • Laddar…
Kul att höra i jämförelse med alla mardrömshistorier man brukar få höra här.

Jag har varit med om en hel del snabba och en hel del långbänkar men ingen så snabb som ditt ärende.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
En släkting skulle bygga en ekonomibyggnad. Skickade in på söndag kväll på måndag FM fick han besked om att det gått igenom och med posten på tisdag hade han bygglovet på papper!

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P pjeta skrev:
En släkting skulle bygga en ekonomibyggnad. Skickade in på söndag kväll på måndag FM fick han besked om att det gått igenom och med posten på tisdag hade han bygglovet på papper!
Härligt att höra. Visst hade det varit coolt om mitt case var unikt, men betydligt trevligare om det är så det kan funka numera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.