Byggahus.se
H heimlaga skrev:
Många moderna färger och träskyddsmedel förkortar livslängden på träet i stället för att förlänga den.
Vilk träskyddsmedel coh färger gör detta?
Var snäll och kom med publicerade fakta!!!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vilk träskyddsmedel coh färger gör detta?
Var snäll och kom med publicerade fakta!!!
Inga publicerade fakta men jag har konstaterat att plastfärgsmålade brädslåningar sällan verkar hålla mer än 50 år medan det dräller av gamla mer eller mindre omålade brädslåningar som är i stort sett friska efter 100 år eller mer.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Kan väl flika in. Nu kan det vara lite specifikt med just dom husen som jag vet. Ett område i mellansverige byggdes med ca 50 hus och målades med en plastfärg. Efter ca 4 år så var det dags att måla om lite, stegar restes för att komma upp i nock på gavlarna. När dom kom upp så det vart lite tryck från stegen så åkte stegen rakt igenom och in på vinden. Totalt uppruttnade gavelspetsar och en bit ner av väggen. Hur det kom sig i konstruktionen vet jag inte, kan vara att det var dålig vent på vinden. Men plastfärgen släppte inte igenom fukt, den var tät, så fukt/väta blev kvar i panelen t.o.m att det var droppar av vatten på insidan, Det blev att byta alla gavlar på dom husen. Nu var kanske inte alla så illa däran ,men alla fick nya gavlar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.