169 871 läst · 887 svar
170k läst
887 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra

Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 141 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 141 inlägg
Det jag menar är att oavsett om du har månadsrörligt eller bunder så bidrar du till en mer ineffektiv elanvändning och får ta kostnaden för dina bekväma grannar som måste bada bastu varje fredag 18:00 och måste ladda sin elbil 16:30.A AxelJa skrev:
Elbil har jag inget emot, och då kag altid köper fabriksnytt (privat) så vill jag påstå att elbil blir billigare vid nästa byte jfr fosil
Det kanske inte heller räcker, hade en dust med IF ang en bilförsäkring som alltid ökade 15-30% året efter förhandling oavsett försäkringsbolag, försökte få till ett flerårigt avtal med IF men det gick inte, min motivering var just att jag inte hade tid att byta bolag varje år och ville slippa prisökningar, säljaren på IF lovade att premien inte skulle gå upp följande år, jag sa att ska det bli någon försäkring vill jag ha det i skrift, och fick faktiskt ett mail där han försäkrade att priset inte skulle öka nästkommande år.D Daniel 109 skrev:
Året efter kom fakturan och föga förvånande hade priset gått upp typ 30% och frun hade betalat innan jag hade sett den, ringde till IF och bad dom skicka en rättad faktura, tillslut fick jag tag på någon högre upp som jag skickade mailet till, fick då ett snyggt svar tillbaka (antagligen från en jurist) att personen som skickat mailet, dvs den person som förhandlade priset med mig och skickade avtalet inte hade ställningsfullmakt.
.
Efter en liten diskussion fram och tillbaka där jag då ville säga upp avtalet men dom hävdade med skadeglädje 1års bindningstid hotade jag med ägarbyte så gick dom med på det.
Samma på jobbet där en kund stämde oss på +500mkr för byte av en komponent som dom hävdade att vi hade gjort på eget bevåg, när vi hittade bevis för att förslaget kom från dom spelade dom ställninsfullmakt kortet, men istället för att gå in i den diskussionen och när vi hittade vi att den tidigare leverantören också hade använd samma alternativa komponent som vi stod det utan allt rimligt tvivel att vi agerat på deras uppdrag.
T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Elbolaget kan även välja stänga strömen för den som inte betalar räkningen.
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Stänga av elen lär de inte göra då det inte är olagligt att bestrida en faktura. Och det skall till många missade fakturor för att det skall räknas så allvarligt så man får stänga av elen.Ludde Jakobsson skrev:
Eller så väljer elbolaget att stänga av din el.. När jag växte upp lärde jag mig att slåss med folk i samma storlek.. Och slås skall man bara göra när man kan vinna.. Om det är så att du bara skall betalar spotpriset så är väl det helt rätt att du får en faktura baserat på spotpriserna, men det tror jag inte ditt avtal säger. Men det skulle vara kul om du lade upp ditt avtal till beskådning så får vi se om du kommer få en blåtira eller ej.![]()
Däremot lär elbolaget knappast ge med sig och kommer först troligen försöka förklara varför det är skillnad på spotpriset och elbolaget pris, och efter det dra det hela vägen.
Du förstår nog inte vad han menar.SågspånPappspikEternit skrev:
Det står var och en fritt att teckna ett bundet elavtal. Jag betalar motsvarande 2,50 kr/l för mjölken från Bollnäs, om vi ska fortsätta på liknelsen.
Den som förbrukar mycket el under den period elen är dyr, vanligtvis vintern, bör försäkra sig om att kostnaderna blir rimliga genom att ha ett bundet elavtal. Det är en bättre lösning än att släpa sin elhandlare till tingsrätten för att du själv har valt att ha rörligt pris. Ett pris som i teorin kan variera mellan 0 och hur högt som helst.
1. Som i exemplet kostar mjölken 5kr/liter i matvarubutiker i bollnäs och köps in för 4kr/liter från producenter i bollnäs.
2. Statliga bolaget SvK har monopol på att transportera mjölken mellan Bollnäs och Stockholm.
3. I Stockholm är det mjölkbrist och på mjölkauktionerna har priset gått upp till 50kr/liter.
4. En matvarubutik i Stockholm beställer in mjölk från producenten i Bollnäs och betalar 4kr/liter.
5. SvK har monopol på transporten och vet om att det betalas 50kr/liter för mjölken i Stockholm på mjölkauktioner och tar ut en transportavgift på 45 kr.
6. Matvarubutiken i Stockholm får betala 4kr i inköp, 45kr för transporten, 1kr vinst, och priset ut till kund blir 50kr.
7. Det är fortfarande brist på mjölk i Stockholm på grund av att SvK har för få lastbilar och priset ökar till 60kr på Stockholms mjölkauktioner.
8. SvK ser att man nu betalar 60kr/liter för mjölken i Stockholm och ökar transportavgiften till 55kr.
9. Matvarubutiken i Stockholm tvingas nu höja priset till 60kr.
Exakt sådär fungerar det i Sverige fast för el istället för mjölk. Bara för de första 14 dagarna nu i Januari så drog SvK in 2 miljarder för mellanskillnaden i pris mellan SE2 och SE3. Alltså transportavgifter som sätts efter prisskillnaden mellan två olika områden.
Det är helt sinnessjukt.
Redigerat:
I Frankrike ger sig bönder på oskyldiga med och skadar de rejält. De är alltså för mycket åt fel håll.K Nils Andersson1 skrev:
Man kan ju lägga energi på att bli politiker om man nu vill det. Istället för att bestrida något som troligtvis är rätt (hur mycket han än inte gillar det)
njä bönderna i Frankrike har lite annan förutsättning än vi.. Och det kan vi ta i annan tråd.K Nils Andersson1 skrev:
Här har bolagen rätt och de strider detta till slutet utan problem..
Och det som sker i slutet är att den betalande parten blir barskrapad..
engagera sig politiskt.. Och ändra de förutsättningar som råder inom elbolagen och nätbolagen då är det en sak...
Men detta blir inte ens en början...
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Att ringa kundtjänst och sitter i telefonkö i en halvtimme, det tar energi. Att skriva ett brev och bestrida tar bara fem minuter och har mycket större verkan.
Inte nog med det . Min förening som äger vindkraft. Alltså en producent av el, håller nu på att kunna kursa. Orsaken är att det tydligen finns någon avgift för dem, som ökat kraftigt. Så det kostar dem nu 1 kr per kwh att få hem strömmen till mig för produktionen är i elområde 2 och vi de flesta i område 3. Alltså först betala JAG en elöverföringsavgift till den som äger ledningarna hem till mig på ca 1 kr kwh men sen måste också, el-producenter betalar ytterligare massor för att det är olika regioner.V vik_tor skrev:Du förstår nog inte vad han menar.
1. Som i exemplet kostar mjölken 5kr/liter i matvarubutiker i bollnäs och köps in för 4kr/liter från producenter i bollnäs.
2. Statliga bolaget SvK har monopol på att transportera mjölken mellan Bollnäs och Stockholm.
3. I Stockholm är det mjökbrist och på mjölkauktionerna har priset gått upp till 50kr/liter.
4. En matvarubutik i Stockholm beställer in mjölk från producenten i Bollnäs och betalar 4kr/liter.
5. SvK har monopol på transporten och vet om att det betalas 50kr/liter för mjölken i Stockholm på mjölkauktioner och tar ut en transportavgift på 45 kr.
6. Matvarubutiken i Stockholm får betala 4kr i inköp, 45kr för transporten, 1kr vinst, och priset ut till kund blir 50kr.
7. Det är fortfarande brist på mjölk i Stockholm på grund av att SvK har för få lastbilar och priset ökar till 60kr på Stockholms mjölkauktioner.
8. SvK ser att man nu betalar 60kr/liter för mjölken i Stockholm och ökar transportavgiften til, 55kr.
9. Matvarubutiken i Stockholm tvingas nu höja priset till 60kr.
Exakt sådär fungerar det i Sverige fast för el istället för mjölk. Bara för de första 14 dagarna nu i Januari så drog SvK in 2 miljarder för mellanskillnaden i pris mellan SE2 och SE3. Alltså transportavgifter som sätts efter prisskillnaden mellan två olika områden.
Det är helt sinnessjukt.
De tar de 5 minuter att gå genom räkningen och skicka ut den med samma siffror på. Det har ingen större verkan heller. Jobbade för sketna tele2s kundtjänst och sådant ryckte de bara på axlarna redan 2004.T Thomas_Blekinge skrev:
Du verkar inte vara 100 på att du har rätt och att avtalet säger att du ska betala det som står.
Jag kan lova att elbolaget inte kommer dra detta långt, alls. Inte för mindre summor.Maskintok skrev:njä bönderna i Frankrike har lite annan förutsättning än vi.. Och det kan vi ta i annan tråd.
Här har bolagen rätt och de strider detta till slutet utan problem..
Och det som sker i slutet är att den betalande parten blir barskrapad..
engagera sig politiskt.. Och ändra de förutsättningar som råder inom elbolagen och nätbolagen då är det en sak...
Men detta blir inte ens en början...