18 909 läst · 164 svar
19k läst
164 svar
Elstöd gynnar husägare i norr
Missförstå mig inte medvetet nu, jag har inget emot att betala in till ett utjämningssystem för att få ett levande Sverige. Det som stör mig är raljerande människor som tycker att man ska flytta till Norrland för att det ska bli billigare när det i själva verket behövs bidrag.Rickard. skrev:
/Höghus
Fel analys av dig. Anledningen är istället att majoriteten av röstboskapen bor i södra Sverige och de vill politikerna inte reta ut sig hos. Att även de flesta riksdagsledamöter bor i södra Sverige förstärker deras beslutskraft eftersom de ju själva i verkliga livet fått se att deras egna elräkningar skjutit i höjden. Det är den hår gången inte något som bara drabbat någon marginaliserad och avlägsen del av medborgarna.A AxelJa skrev:
Läs igen. Jag kommenterade varför SE1 och SE2 får ta del av bidraget.M Myckling skrev:

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Det vore ju underbart för inlandskommunerna om höginkomsttagare från storstäderna flyttade ut så det är väl inte så konstigt att folk raljerarHöghus skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Du förväxlar mig med någon.M Myckling skrev:Syftet med den kommunala skatteutjämningen är att det ska vara så lika förutsättningar som möjligt att bedriva kommunal verksamhet oavsett var i landet kommunen finns. Utjämningsbidrag går ej till individen som du tycks tro.
Utjämningssystemet är rätt krångligt men innehåller ett flertal komponenter där kommunerna i vissa fall får bidrag och i andra delar betalar till andra kommuner. Dorotea får bidrag bla för att man har en stor yta och liten befolkning=dyrare verksamhet. De får också bidrag för att befolkningen är äldre=dyrare verksamhet. De betalar istället till sthlm för bla er kollektivtrafik, dvs att du ska kunna åka hur mycket kollektivtrafik som helst en månad för runt 900 kr, dvs en kraftig subventionering från övriga kommuner.
Med någon som inte gillar utjämningssystemet.
/Höghus
Vissa delar av norra Sverige har lägre energiskatt på elT Thomas' skrev:Betalar husägare i söder högre skatt?
Får dom som bor i norr lägre kostnad på drivmedel?
Det skall inte drabba individen, inte vi som tagit beslut att lägga ner kärnkraften, ingå avtal med Europa gällande ledningar. Det är ni som röstat som ni gjort som lett fram till detta. Jag som individ vill ha bidraget lika mycket som alla andra.
Självklart skall det inte spela någon roll var i landet man bort, avdraget skall gälla samma för alla, och inget annat!
https://www.energiforetagen.se/medl...slutad-indexupprakning-av-energiskatter-2022/
Många i de södra storstäderna och utmed kusterna betalar mer i stämpelskatt och pantbrevsskatt då fastigheterna statistiskt sett har högre köpeskillingen. Trängselskatt ännu ett exempel.
Drivmedel, känner folk på "landet" både som kan gå till jobbet, enkelt ta bussen och har flera mil grusväg i eget fordon, i storstäder samma sak, mja inte grusväg men ganska långt med egen bil i köer och trängselskatt där inte kollektivt passar alls.
De som bor 60 mil upp (dalarna) och uppåt fattar inte vad kyla i skåne betyder. -2-5 grader och blåst är värre än deras sketna -20 och ingen blåst. Byter gärna så kan de fan gnälla sen.H Husärlivet skrev: