Byggahus.se
Hej jag har en kattvind som är svår att komma åt. Jag vill öppna upp ett hål på ca 2 meter för att göra rummet lite större och mer funktionellt. Genom detta måste jag ta bort ett stödben. Jag tänkte avlasta vikten med en limträbalk och stärka dom två stödbenen som är kvar. Nedan för är en betongvägg.
Plåttak ovanför. Finns ingen Hanbjälke. Rummet är ca 4 meter brett. Huset byggt 1959. Det finns inte många räta linjer , det mästa lutar redan åt olika håll.
Jag vet att en av grannarna har gjort samma sak. Fast ännu störe. Dock har dom en vägg som delar rummet i två. Hur det är gjort där vet han inte, det var så när han flytta in. Skulle vilja ha tipps innan jag börja. Mvh Lars-A Lorens

Lägg upp en bild först så blir det enklare att se.

När man gör på det sättet så blir lastfördelningen i huset lite annorlunda. För att kontrollera det behöver man veta diverse mått, taklutning och snözon. Det bästa underlaget är en skalenlig sektionsritninng. Om stödbenen inte är väldigt långa brukar man kunna klara sig utan att förstärka just dessa, men det blir större laster på de berörda golvbjälkarna. Hjärtväggens laster får också en annan fördelning. Har du tur räcker de nuvarande dimensionerna på de berörda delarna.

7.5 breda 2 tjocka. I grannens hus är tre borttagna, men då har han en inervägg som delar rummet i två.

• Träbjälkar i en konstruktion med spån på golvet, visar dimensioner relaterade till ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träräkenskap av balkar i ett hörn av ett rum med synlig elinstallation och spån i en hink.
    Skapa konto
  • Bild på träbjälkar med måtten 7.5 cm breda och 2 cm tjocka i ett mellanrum.
    Skapa konto
  • Trätakstolar i vardagsrum, en delvis avlägsnad för att visa bredd och tjocklek.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.