Byggahus.se
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mormor, som var från Finland kallade allt möjligt för *låda.
Makaronilåda t.ex hette svensk makaronipudding.
Så är det, makaronilåda kallar vi det också. Pudding är för mig nånting sött och efterrättsaktigt. Ett annat exempel är pastej, i Sverige är det leverpastej på tub typ. I Finland är det ett bakverk som är fyllt med nåt, som kött eller ost. Betydelsen var densamma i Sverige tills 1800 talet nån gång, där splittrades språken åt. Finlandssvenska, speciellt från österbotten är arkaisk på många vis.

Kållådan blev god, ungarna vägrade smaka, men åt potatisen iallafall.

Iallafall funderar på detta ikväll:
https://www.southernliving.com/recipes/french-onion-soup-casserole-recipe

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Leverpastej på tub??? Finns det?

Låter nästan lika konstigt som om någon skulle få för sig att blanda kaviar och mjukost för att sedan trycka in det i en tub ;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Leverpastej på tub??? Finns det?

Låter nästan lika konstigt som om någon skulle få för sig att blanda kaviar och mjukost för att sedan trycka in det i en tub ;)
Ja glöm det om tuben då, men det är väl liknande konsistens att det kunde passa i en tub.

p.s. googlade och ser det verkar säljas diverse pastejer på tub nog, men inte leverpastej. Förmodligen därför jag kopplade ihop dem.

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Åsa Lund
Böcklingpastej är väl på tub?

• Gilla
samlarpådetmesta
  • Laddar…
S
Läste om dagens nyhet om elprisstödet och fick behov att avreagera mig så det blev schnitzel till middag. Råa schnitzlar på en skärbräda med köttklubba, omgiven av skålar med mjöl och ägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Läste om dagens nyhet om elprisstödet och fick behov att avreagera mig så det blev schnitzel till middag. [bild]
Tar hellre en kotlettrad, skär upp i bitar och banka ut. Slipper man allt fett mm.

Jag minskade ner till ca 2000 kcal/dag. Gick ner 20kg och ha hållit mig där i några år.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag är purist och tycker schnitzel ska vara på kalv. Men sambon gjorde på kycklinglårfile och det var faktiskt riktigt gott

D DennisCA skrev:
Ja glöm det om tuben då, men det är väl liknande konsistens att det kunde passa i en tub.

p.s. googlade och ser det verkar säljas diverse pastejer på tub nog, men inte leverpastej. Förmodligen därför jag kopplade ihop dem.
Var lite skämtsamt menat ;) Däremot föredrar jag leverpastej som man skivar. Speciellt min mors hemlagade med såklart kycklinglever, ansjovis, grädde, och lök.

Blodsoppen
P Pappa1986 skrev:
Tar hellre en kotlettrad, skär upp i bitar och banka ut. Slipper man allt fett mm.

Jag minskade ner till ca 2000 kcal/dag. Gick ner 20kg och ha hållit mig där i några år.
Tror det blir fantastiskt slutresultat på detta. Bifoga gärna bild på färdiga snitzlarna.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Böcklingpastej är väl på tub?
Böckling-, lax-, och tonfiskpastej på tub är mums. Fungerar lika bra på mackan som smaksättare i t.ex. en sås.

Ikväll:
Gratäng med makaroner, korv och smält ost i ugnssäker form, redo att serveras.
Skapa konto

Kalla de låda eller pudding eller vad man vill... Gott blev det! Det är makaroner, korv, ost m.m. :D

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Levergryta :heart:
En tallrik med levergryta och ris, täckt av brun sås.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Stuvad spenat, ägg och Per i Vikenkorv.

• En tallrik med stuvad spenat, två halvor av ett kokt ägg och en grillad korv på en marmorbänk.
    Skapa konto
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Stuvad spenat, ägg och Per i Vikenkorv.
Spenat är bra substitut till nässlor. :)

Blodsoppen
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spenat är bra substitut till nässlor. :)
För vänta någon månad med nässlorna.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.