4 498 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Hur många grader tappar ni mellan tak & tank?
Driftsatte mitt system för 3 veckor sedan - allt går toppenbra.
Det enda jag funderar över är om inte värmeförlust från taket ner till tanken är för stor ?
Jag har cirka 11 meter varav 7meter går i en splittad Aeroline - det betyder att isoleringen är delad i en i förberedd skarv. Men då blir det bara 8mm isolering kvar på ena sidan.
Jag tappar mer än 5grader på den sträckan och funderar att dra på 40mm glasullsrörskålar över alltihop.
Hur stor förlust är acceptabel?
Det enda jag funderar över är om inte värmeförlust från taket ner till tanken är för stor ?
Jag har cirka 11 meter varav 7meter går i en splittad Aeroline - det betyder att isoleringen är delad i en i förberedd skarv. Men då blir det bara 8mm isolering kvar på ena sidan.
Jag tappar mer än 5grader på den sträckan och funderar att dra på 40mm glasullsrörskålar över alltihop.
Hur stor förlust är acceptabel?
De flesta ackumulatortankar som säljs idag är leksakstankar. Dessa är utformade för att i första hand generera maximal vinst för tillverkaren/säljaren. Med minimal isolering på själva tanken (40-90mm). Man försöker få kunden att tro att polyuretan är så mycket bättre än mineralull att det inte behövs tjockare isolering.Bossesnickargledje skrev:Driftsatte mitt system för 3 veckor sedan - allt går toppenbra.
Det enda jag funderar över är om inte värmeförlust från taket ner till tanken är för stor ?
Jag har cirka 11 meter varav 7meter går i en splittad Aeroline - det betyder att isoleringen är delad i en i förberedd skarv. Men då blir det bara 8mm isolering kvar på ena sidan.
Jag tappar mer än 5grader på den sträckan och funderar att dra på 40mm glasullsrörskålar över alltihop.
Hur stor förlust är acceptabel?
I flera pannrum har jag sett oisolerade rör, vilka ökar förlusterna ordentligt i systemet Eftersom de flesta pannrum i källare inte har mer än 210 - 220 cm takhöjd, tilverkar man naturligtvis tankar som är för höga, som styr kunden till att köpa två leksakstankar i stället för EN stor tank som rymmer mer än 2 leksakstankar.
Normal förlusteffekt för leksakstankar är 1,5 - 2,5kWh. Om vi lägger till förlusterna i oisolerade rör, vilket är minst lika mycket, får vi lätt 3 - 5 kWh i systemförluster ... d.v.s. 3 - 5 kW varje timme!
På 24 timmar blir systemförlusterna 24 * 5 kW = 120 kWh vilket motsvarar ett helt inlägg ved för en mindre vedpanna. När pannrummet är inne i huset, gör det inte så mycket eftersom en del av värmen kommer endå huset tillgodo. På sommaren går dessvärre värmen till spillo. Vill man styra värmen i husets olika delar, är det absolut nödvändigt med STORA (3m³+) VÄLISOLERADE RÖR OCH TANKAR! Vad händer när det är -15°C ute?
Nu tog du i så du va säker + liite till va..jungman skrev:
Effektas 750 liter tank med 90 mm pur har 1156 kWh/år i förluster vilket gör ca 132 Watt el ca 3,2 KWh/dygn.. Tanken tappar 3,6°/dygn..
Om du har 5kW effektavgång i pannrummet så kan du nog basta där.....jungman skrev:De flesta ackumulatortankar som säljs idag är leksakstankar. Dessa är utformade för att i första hand generera maximal vinst för tillverkaren/säljaren. Med minimal isolering på själva tanken (40-90mm). Man försöker få kunden att tro att polyuretan är så mycket bättre än mineralull att det inte behövs tjockare isolering.
I flera pannrum har jag sett oisolerade rör, vilka ökar förlusterna ordentligt i systemet Eftersom de flesta pannrum i källare inte har mer än 210 - 220 cm takhöjd, tilverkar man naturligtvis tankar som är för höga, som styr kunden till att köpa två leksakstankar i stället för EN stor tank som rymmer mer än 2 leksakstankar.
Normal förlusteffekt för leksakstankar är 1,5 - 2,5kWh. Om vi lägger till förlusterna i oisolerade rör, vilket är minst lika mycket, får vi lätt 3 - 5 kWh i systemförluster ... d.v.s. 3 - 5 kW varje timme!
På 24 timmar blir systemförlusterna 24 * 5 kW = 120 kWh vilket motsvarar ett helt inlägg ved för en mindre vedpanna. När pannrummet är inne i huset, gör det inte så mycket eftersom en del av värmen kommer endå huset tillgodo. På sommaren går dessvärre värmen till spillo. Vill man styra värmen i husets olika delar, är det absolut nödvändigt med STORA (3m³+) VÄLISOLERADE RÖR OCH TANKAR! Vad händer när det är -15°C ute?
Sen svarar du inte alls på trådskaparensfråga, men du fick ju in ännu ett inlägg om "leksakstankar"...........börjar bli lite tjatigt. Speciellt eftersom du hela tiden kräver bevis när andra "påstår" saker medan du själv hittar på egna uträkningar.
Skulle vara kul att se vart du har hittat dessa uppgifter. Inte ens jag som har dom berömda 500L plåtklädda tankarna med 50mm mineralull kommer i närheten av dessa förluster!
Och hur kan 3-5kWh i systemförluster bli 3-5kW i timmen. skulle tro att 3-5 kWh förlusten är per dygn.
En av de mest korkade trådkapningar jag råkat ut för - INGET av ditt blajande Jungman har ett smack med min frågeställning att göra- har du sån tangentklåda kan du väl hålla dig till nån tonåringssajt - TACKjungman skrev:
Mitt "pannrum" - är ett utrymme i huset - där ev. effektförlust inte skulle göra ett smack - inte ens sommartid eftersom jag då har gratis solvärme i överflöd. Mina rör har dessutom 40mm rörskålar som är absolut tillräckligt - och mer än de flesta använder.
Nu har jag lagt 95mm!!!!!! extra isolering på min solkulvert över vinden vilket är på gränsen till korkat mycket (men det blir det väl aldrig)
En del av min förlust visade sig bero på att solautomatiken feltolkade inpulsen - en annan del på att givarledningen gav viss resistans - detta är åtgärdat med parallelkopplade motstånd - och min förlust efterjustering och isolering är någon udda grad
Liknande trådar
-
Hur många grader skillnad bör man ha på framledningstemperatur och retur?
Värme allmänt -
Dragit ner många grader men ändå dyrt
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
FTX tappar över 10grader
Ventilation -
Hur många livline-krokar krävs på 3-graders villatak
Tak & Vind -
Vattenpass, hur många grader?
Verktyg, Maskiner & Fordon