Byggahus.se
Har en gräventreprenör för arbete på fastigheten.
Tyvärr gick de genom kollektorn vars läge inte var dokumenterad och den låg på oväntat ställe.

Värmepumpen (IVT Greenline C7) befinner sig högst upp i systemet, kollektorn ligger i sin helhet nedanför pumpen. Den var avstängd vid tillfället. Slangen som är avgrävd är den som är ansluten på nr. 5, Köldbärare in. Enligt grävaren kom det lite vätska men inte många liter, brottstället är bara ca 15 meter ifrån värmepumpen.

Schematisk bild av en IVT Greenline C värmepumpsanslutningar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi ska laga slangen idag och koppla ihop den igen,
men vad mer behövs göras?
Tänker att det måste säkert fyllas på köldbärarvätska (har lite i en dunk). Men var gör man det och hur mycket?

Så här ser det ut i källaren där rören kommer in (höger i bild). Värmepumpen är till vänster på andra sidan väggen. När grävaren hastade in med buskapet stängde jag ventilerna på bägge ledningarna kvickt.
Vätskenivån i behållaren är markerad med blå pil om den syns dåligt.

Rörsystem i källare med avgrävd slangen markerad och expansionskärl, ventilerna stängda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarar mig själv, det står i samma manual som bilden på pumpen är ifrån (Manual_CDE_sv_6_1.pdf).

Det är en lite större process än jag trodde. Man kopplar påfyllning till avsticken och spolar genom systemet med dränkpump och en balja med köldbärarvätska. Detta ska göras länge nog för att smuts och luft ska komma ut ur systemet.

Tror faktiskt jag låter en firma göra detta.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Ja, du behöver rundpumpa systemet för att få ut alla luft. Dessutom är det bra att pumpa genom ett filter så ni får bort eventuell jord och sand som kan ha följt med in i röret.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, du behöver rundpumpa systemet för att få ut alla luft. Dessutom är det bra att pumpa genom ett filter så ni får bort eventuell jord och sand som kan ha följt med in i röret.
Ja det var det jag konstaterade. Har förvisso en dränkpump men sen ska det till balja, filter och kopplingar samt ny vätska av rätt blandning så, tja, ibland är det enklast att bara betala sig ur eländet.

Kräv svetskoppling på skarven, något annat är inte att tänka på.
Jag skulle även provtrycka vid rundpumpning.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kräv svetskoppling på skarven, något annat är inte att tänka på. Jag skulle även provtrycka vid rundpumpning.
Grävaren som är här kommer svetsa ihop slangen idag. Lämnar groparna öppna och så får jag påfyllt och provtryckt nästa vecka, tidigare kunde inte VVS-firman komma. Vi kan själv skotta igen de sista hålen med lastmaskin.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.