En känd takläggningsfirma har renoverat vårt uthus men hängrännan på ena sidan huset har jag frågor om, de har gjort om den en gång men jag tycker fortfarande att fallet till vänster inte är jämt och kan göras bättre. Till höger finns ett stuprör som inte syns så fallet går åt två håll. Funktionsmässigt är det säkert helt ok men hantverksmässigt finns det kanske frågetecken. Lutningen på taket går åt höger så det är därför fallet i ändan är så stor. Ska jag vara nöjd eller begära att de gör om det igen?
Förstår inte varför fallet behöver vara så stort fall längst bort? Lutar hela byggnaden så mycket?Det är väl det som ser förjävligt ut. Sen ser jag inget stuprör, rinner det bara ut från hängrännan?crimsonidol skrev:
En känd takläggningsfirma har renoverat vårt uthus men hängrännan på ena sidan huset har jag frågor om, de har gjort om den en gång men jag tycker fortfarande att fallet till vänster inte är jämt och kan göras bättre. Till höger finns ett stuprör som inte syns så fallet går åt två håll. Funktionsmässigt är det säkert helt ok men hantverksmässigt finns det kanske frågetecken. Lutningen på taket går åt höger så det är därför fallet i ändan är så stor. Ska jag vara nöjd eller begära att de gör om det igen?
Besserwisser
· östergötland
· 1 688 inlägg
För att huset lutar åt fel håll...surris skrev:
Men om det lutar så mycket så borde det gå att få fall åt ett håll
Om byggnaden lutar så mycket att det behövs korrigeras så mycket med hängrännan så hade jag nog övervägt att bara ha ett fall. Det kanske inte klarar av att rinna undan som det ska vid regnoväder. Men det kommer iaf se okej ut.surris skrev:
Ja, det kanske går att få fall åt ett enda håll, men samtidigt ska man ju ha i åtanke hur mycket vatten hängrännan klarar av. Man har ju en dimensionerande takyta och en hängränne-diameter som styr. Blir det för stor yta som ska avvattnas åt ett och samma håll kan det till slut bli för mycket vatten för rännan att hinna klara av.plåtrickard skrev:
Liknande trådar
-
Attefall m. 3 rum, kök o gästtoa
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förlänga vattenrör tillfälligt till köksblandare.
Vatten & Avlopp -
Hur byta infällda spotlights från Loevschall under köksskåp?
El -
Rensa kanaler för köksfläkten nödvändigt och i så fall hur ofta?
Ventilation -
Ok i nödfall eller helt fel?
El