N nybyggarn3 skrev:
Exakt, fast man måste ha någon form av momspliktig omsättning för att överhuvudtaget kunna dra moms i första läget. Det kan ju absolut vara så att omsättningen planerar att komma månad 3, och att du gör inköp månad 1 och därför får tillbaka moms från SKV än vad du hinner betala in. Men i slutändan så kommer SKV granska dig på ett helår och utgångspunkten är då att du ska betala in mer moms än vad du får tillbaka. Det är ju logiskt, annars så går verksamheten inte runt.nino skrev:
*Edit, såg att du skrev detta ovan under tiden jag skrev. Mitt misstag!N Nafs nafs skrev:Exakt, fast man måste ha någon form av momspliktig omsättning för att överhuvudtaget kunna dra moms i första läget. Det kan ju absolut vara så att omsättningen planerar att komma månad 3, och att du gör inköp månad 1 och därför får tillbaka moms från SKV än vad du hinner betala in. Men i slutändan så kommer SKV granska dig på ett helår och utgångspunkten är då att du ska betala in mer moms än vad du får tillbaka. Det är ju logiskt, annars så går verksamheten inte runt.
Nä precis, avdragsrätten följer ju av att man bedriver en verksamhet där du är skyldig att debitera och betala in moms när du säljer dina varor/tjänster. Så det är i slutänden ingen "vinst" som många uppenbarligen tror.nino skrev:
Så om du i detta fall i första hand skall hyra ut ställningen till privatpersoner som bara ser till prislappen och struntar i det inkluderar moms eller inte, så skulle jag ta en allvarlig funderare på om du kan hålla verksamheten inom (det relativt nya) fribeloppet för moms, som innebär att om den momspliktiga omsättningen understiger 30 000 kr/år så behöver du inte momsregistrera dig (och drar inte heller av/lägger på moms).
Då slipper du momsregistrering och alla gränsdragningsproblem.
Nej, men många gör precis som jag, lejer bort pappersgörat till någon bokföringskonsult för att slippa det jobbet samt slippa göra fel. Jag betalar typ 6-7' + moms för detta, och då har jag lite fler verifikat än om jag endast hade en byggställning i bolaget.Nötegårdsgubben skrev:
@nino.
Skit i att starta något nytt bolag, låter totalt huvudlöst.
Eller ... för att nyansera mig lite, har du en affärsidé, som kanske åtminstone innebär minst 100' i omsättning per år så kan du fundera vidare. Men då ska tanken vara att den verksamheten fungerar av sig självt, står på egna ben och drar in en rimlig avkastning åt dig för din satsade tid och dina satsade pengar.
Om sen någon inventarie kan nyttjas privat eller på något annat smart sätt är rätt sekundärt.
Så jäkla lustfyllt och minimalt med tid och pengar är det inte att driva ytterligare en verksamhet så att det motiverar det du skrivit i denna tråd. Dessutom är det riskfyllt, du är ju egentligen ute efter att lura systemet på något vis, den risk du tar tycker jag inte motiverar förtjänsten.
Sen har du andra pragmatiska svårigheter, du lyfter ingen moms ifall du inte har ingående moms, så du är piskad att få in momsade pengar för att det ska bli något av dina tankar.
Så mitt råd är helt enkelt att välj mellan att ha hela skiten privat, hyr sen ut den svart till andra privatpersoner om du känner dig trygg med det.
Eller, kanske något bättre, köp in den till hyreshusverksamheten, snacka med den som sköter din bokföring om hur det går till och vad för smarta affärer du kan göra med denna inventarie.
Kanske du kan hyra ut den lite, momsat till andra företag, momsregga dig och kvitta momsen.
Någonstans skrev du att man kunde ha oskattade pengar i ett AB, men det stämmer ju bara delvis, det blir alltid skatt på dem någon gång, men man kan skjuta upp det i 5 år.
Jag trodde också i början att det fanns något smart med "oskattade reserver", men fick lära mig av hon som sköter min bokföring att det är ingen nytta med. Har man ojämn omsättning år från år kan man greja lite med detta för att få skatteinbetalningarna lite utjämnade.
Skit i att starta något nytt bolag, låter totalt huvudlöst.
Eller ... för att nyansera mig lite, har du en affärsidé, som kanske åtminstone innebär minst 100' i omsättning per år så kan du fundera vidare. Men då ska tanken vara att den verksamheten fungerar av sig självt, står på egna ben och drar in en rimlig avkastning åt dig för din satsade tid och dina satsade pengar.
Om sen någon inventarie kan nyttjas privat eller på något annat smart sätt är rätt sekundärt.
Så jäkla lustfyllt och minimalt med tid och pengar är det inte att driva ytterligare en verksamhet så att det motiverar det du skrivit i denna tråd. Dessutom är det riskfyllt, du är ju egentligen ute efter att lura systemet på något vis, den risk du tar tycker jag inte motiverar förtjänsten.
Sen har du andra pragmatiska svårigheter, du lyfter ingen moms ifall du inte har ingående moms, så du är piskad att få in momsade pengar för att det ska bli något av dina tankar.
Så mitt råd är helt enkelt att välj mellan att ha hela skiten privat, hyr sen ut den svart till andra privatpersoner om du känner dig trygg med det.
Eller, kanske något bättre, köp in den till hyreshusverksamheten, snacka med den som sköter din bokföring om hur det går till och vad för smarta affärer du kan göra med denna inventarie.
Kanske du kan hyra ut den lite, momsat till andra företag, momsregga dig och kvitta momsen.
Någonstans skrev du att man kunde ha oskattade pengar i ett AB, men det stämmer ju bara delvis, det blir alltid skatt på dem någon gång, men man kan skjuta upp det i 5 år.
Jag trodde också i början att det fanns något smart med "oskattade reserver", men fick lära mig av hon som sköter min bokföring att det är ingen nytta med. Har man ojämn omsättning år från år kan man greja lite med detta för att få skatteinbetalningarna lite utjämnade.
Nja lura systemet vet jag väl inte, det är helt ok att ha ett AB som hyr ut saker och det är ok att hyra ut dom åt mig själv...
Men visst det är väl i utkanten...
Nu är jag även ute efter en golvsåg för betong, måste såga lite spår för avlopp.
Även där finns det ju kanske lite jobb.
Pappersbiten tycker jag är rolig att göra, litet avbrott mot min vanliga syssla
Skapande av ett AB kan en kompis göra för en vinare
Men jag ska fundera, blir nog att köp den till hyreshuset
Nu är jag även ute efter en golvsåg för betong, måste såga lite spår för avlopp.
Om du köper något dyrt i ett AB och sedan hyr ut det sporadiskt till dig själv, och inte så mycket mer, kan Skatteverket säkert ha synpunkter.nino skrev:
Nja lura systemet vet jag väl inte, det är helt ok att ha ett AB som hyr ut saker och det är ok att hyra ut dom åt mig själv...
Det kan dom säkert...N nybyggarn3 skrev:
Men frågan är väl om det är fel, vilket jag inte tror... affärsidén var inte så bra, ingen ville hyra av mig... dumhet är inte olagligt
Rätt eller fel kanske är en samvetsfråga men risken är att du får betala mer pengar till skatteverket för att du har köpt något via bolaget med syftet att använda privat. Även om du betalar hyra när du använder den har du ju tillgång till den jämt, om du inte hyr ut den eller använder den i bolagets verksamhet. Du lär ju inte hyra ut den så mycket till dig själv att du betalar i närheten av vad ställningen kostar.nino skrev:
Jag är absolut ingen expert på området men hade snarlika idéer tidigare. Vi rådfrågade vår revisor (som brukar vara resonlig) som avrådde oss. Finns kanske någon annan här som har bättre kunskaper än jag?