100 477 läst · 1 345 svar
100k läst
1,3k svar
Plejd - vad är grejen?
Jag har genom åren verkligen undrat varför det ska vara så jäkla svårt att hitta en puck, relä etc där man kan styra hastigheten på en fläkt. Det finns ju verkligen fläktar som används på en fastighet där det finns nytta av att kunna styra hastigheten, tex rökgasfläkt, köksfläkt mm.
Tror egentligen det skulle behövas en egen tråd för detta. Minst 2 gånger per år googlar jag på ”smart styrning av fläkt”. Suck!
Jag skulle även kunna tänka mig fasta steg, tex
0v
50v
100v
150v
230v
…..bara jag kan styra stegen smart med zigbee, plejd, shelly, z-wave
Jag skulle även kunna tänka mig fasta steg, tex
0v
50v
100v
150v
230v
…..bara jag kan styra stegen smart med zigbee, plejd, shelly, z-wave
Vilka ”regler”? Misstänker du skriver om congestion (trängsel) och kallar det regel.pacman42 skrev:
2.4Ghz bandet är rent ut sagt skit då den är helt öppen/oreglerad och används av alla möjliga enheter. Har du t.ex. en mikrovågsugn som används och är nära din äldre typ av Wifi eller Plejd eller vad du nu har kommer du få störningar oavsett kanal som används för tillfället.
Redigerat:
Min fläkt till kaninen går att styra med en vanlig lampdimmer. Min fläkt till från luften har fasta steg i lindningarna och kräver därför antingen fasta steg eller en relånatta för att kunna styras. Bara för att visa på att det beror på vilken fläkt man vill styra. Andra fläktar kräver spänningsstyrning, ytterligare andra kräver PWM...
Man får undvika sånt som kräver molnuppkoppling för att fungera. Dömt att bli blåst.B BSOD skrev:Jag tror inte några smarta prylar håller i mer än 10år. Oavsett märke. Även om man hoppas på mer såklart, och ofta blir positivt överraskad. Är det inte hårdvarufel (ofta kondensator eller schottkydiod i nätaggregatet som ger upp) så kan man nästan räkna med att tillverkaren slutar supporta mjukvaran. Eller lägger ner verksamheten.
Finns en hel del exempel på leverantörer som plockar bort appar från appstore för äldre modeller, eller inte uppdaterar dem så nya versioner av telefoner inte kan använda dem längre. T.ex. sonos, Sony, med flera. Då riskerar man att stå där med något som inte längre fungerar, eller med väldigt begränsad funktionalitet.
Därav väljer jag bort leverantörer som inte har öppna api, och system som är mer flexibla för 3:e parts mjukvara. Man väljer en standard istället för en leverantör. Då är det enklare att byta ut en del av systemet mot en ny från en annan leverantör och i alla fall få helheten att fungera.
Så nej, plejd är inget för mig, även om jag förstår att enkelheten lockar många. Tycker dock Matter ser lovande ut.
Jag vet inte vad du anser är "relativt ofta" men den shelly som nyttjat mest data av de jag har, en rörelsesensor, har förbrukat ca 200KB sedan den startades för drygt en månad sedan. Det klassar jag som försvinnande lite i ett wlan-nätverk. Jag har ca 20 shelly och deras trafik är så pass liten att jag helt kan bortse från den.X xLnT skrev:Ursäkta sent svar.
Jag har inte sagt att enheterna snor timeslots när de inte pratar, men de pratar ju faktiskt. Och när dom gör det så snor dom tid från andra enheter som vill prata.
Och dom pratar ju relativt ofta iom att de kör över ethernet (arp, dns, broadcasts mm).
Att merparten av de som använder WiFi inte varken kanalplanerar eller har koll på vilken RSSI enheterna har så skulle jag i högsta grad påstå att de försämrar ett normalt WiFi nät, speciellt om man har många enheter och få accesspunkter.
Även om BT används i samma frekvensband som 802.11(a-n) så påverkar det inte någons WiFi eftersom de dels använder frekvenshopp, inte använder 802.11 protokoll och inte heller nyttjar någon befintlig accesspunkt.
Att BT inte kan påverka WLAN-nätverk är helt enkelt inte sant. Nog för att moderna BT-implementationer kan undvika vissa frekvenser om de anses vara upptagna (gör Plejds det?), men är de på samma frekvens som WLAN så måste de samsas med övrig kommunikation. Att de inte är anslutna mot WLANets AP spelar förstås ingen roll.
Därför är Plejd populärt bland elektrikerna.
Det finns hos Ahlsell..
Det finns hos Ahlsell..

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
https://www.breakit.se/artikel/31782/aktien-foll-efter-rapporten-plejds-vd-om-svaga-tillvaxten
"Det finns mycket mer tillväxt att hämta i Sverige under många år framöver men det som krävs är de nya produktkategorier som är under utveckling och där vi hoppas kunna släppa den första under 2022", säger vd Babak Esfahani, i ett pressmeddelande.
"Det finns mycket mer tillväxt att hämta i Sverige under många år framöver men det som krävs är de nya produktkategorier som är under utveckling och där vi hoppas kunna släppa den första under 2022", säger vd Babak Esfahani, i ett pressmeddelande.
Detta är ju mer intressant om man ska spekulera: https://www.breakit.se/artikel/31620/koenigsegg-nu-storst-i-plejd-tar-aktiv-roll-i-bolagetMultiMan skrev:
Vad jag än tycker om plejd och deras möjlighet till 3e part integrering, så har jag svårt att se att någon som Koenigsegg skulle missa att se vart vinden blåser
Om man verkligen är intresserad av tekniken bakom, och inte bara ser det som en investering, så vet man något som vi andra inte vet. Tex att de är på väg över till Zigbee eller liknande.R Roman86 skrev: