Byggahus.se
Ska koppla in vatten till tvättmaskinen, ha dragit fram pex men har nog missat att köpa något eller har jag köpt fel grejer.
Detta har jag köpt, vad behöver jag komplettera med?
Vattenkrananslutning med blå markering för installation av pex-rör till tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggbricka för PEX-rör med tillhörande mutter, klämring, skruv och tätningsbricka.
Skapa konto

Tappventilen har vad jag kan utläsa inte kopplingsände för klämringskoppling. Nedan nippel borde lösa det. Muttern som följer med läggs åt sidan och väggbrickans används istället.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/nippel-hona-2000017905

Klämringskoppling nippel hona för VVS-installationer.
Skapa konto

Har ingen koll på Biltemas rörgrejor men exempelvis Vatette har tappventiler med antingen rörgänga eller klämringsände man kan välja mellan.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Tappventilen har vad jag kan utläsa inte kopplingsände för klämringskoppling. Nedan nippel borde lösa det. Muttern som följer med läggs åt sidan och väggbrickans används istället.

[länk]

[bild]

Har ingen koll på Biltemas rörgrejor men exempelvis Vatette har tappventiler med antingen rörgänga eller klämringsände man kan välja mellan.

[länk]

[bild]

Ok, tack. Får köpa en sådan imorgon, kommer jag behöva lin mellan tappventil och nippel?

P Pappa1986 skrev:
Ok, tack. Får köpa en sådan imorgon, kommer jag behöva lin mellan tappventil och nippel?
Japp, eller annan valfri gängtätning.

Japp, eller annan valfri gängtätning.
Kanon, tackar. Skulle köpt vatettes men de va slut så då orkade jag inte vänta till nästa vecka. hehe.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.