Byggahus.se
Min mor har ett fritidshus, där regnvattnet samlas upp i tunnor.

Varje höst, när vi "stänger" fritidshuset inför vintern, ska dessa tunnor tömmas. Det gör vi med hjälp av hinkar och vattenkannor, och förutom att det tar fruktansvärt lång tid, så brukar det orsaka kraftiga ryggsmärtor och blåfrusna fingrar.

Senaste gången det var dags, nu i höstas, hittade vi en intressant mojäng i mammas redskapsbod (där det finns en del oidentifierat föremål som inte har använts sedan min styvfar levde och hade hälsan för många år sedan).

Det visade sig vara en s k "dränkpump", och min tekniskt begåvade särbo förklarade, att sådana bl a brukar användas just för tömning av regnvattentunnor.

Dessvärre visade det sig att dränkpumpen saknade slang, men med hjälp av en plastgrunka som används till förlängning av stuprör samt diverse klämmor och tejp fick särbon till en läckande men hjälpligt fungerande konstruktion. Tunnorna tömdes på nolltid och alla var lyckliga.

Nu tänkte vi införskaffa en lämplig slang till dränkpumpen, men det visade sig vara lättare sagt än gjort.

Jag tog en bild på dränkpumpen och mailade till tillverkaren Wilo, som svarade att en lämplig slang ska vara 25 cm i diameter, och föreslog att vi skulle köpa en slang "på nåt ställe där dom säljer lite allt möjligt".

Min intuition sa mig att det måste vara någon pusselbit som saknas här - det lät liksom lite för enkelt att jag skulle kunna gå in på ICA Maxi och köpa en slang som skulle funka perfekt - och efter ett par timmars googlande insåg jag att det förutom vanliga trädgårdsslangar även finns såväl "sugslangar" som "avtappningsslangar", och att det här med dränkpumpar är en hel vetenskap med flottörer, backventiler, rent vatten, smutsvatten, watt, antal liter per timme och Gud vet allt.

Spänningshuvudvärken kom som ett brev på posten, och jag visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till.

Förrän jag kom att tänka på detta forum!

Jag bifogar ett par bilder på dränkpumpen, och ber att få övertydliga anvisningar för vilken sorts slang som ska inköpas, gärna med länk till specifik produkt.

Är t ex denna något som skulle kunna användas?

https://www.jemfix.se/avtappningsslang-25-mm/2140/9023527/

Jag undrar också, om det är meningsfullt att köpa en ny slang till en dränkpump som troligen härrör från tiden kring andra världskriget (?).

Ser att det finns nya dränkpumpar att köpa för runt 500 kr och uppåt. Är det bättre att köpa en ny, och i så fall vilken?

En avslutande fråga. Om jag har fattat saken rätt, så kan en dränkpump även användas som något slags vattenspridare, d v s för bevattning. Hur fungerar det? I dagsläget vattnar mamma hela tomten "för hand" med vattenkanna, och hämtar då vatten ur regnvattentunnorna, vilket är ganska ansträngande, särskilt om man är i 80-årsåldern.

Tacksam för svar!

• Närbild på en använd Wilo dränkpump med tekniska specifikationer på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal Wilo dränkpump med slangen kopplad och flottör bredvid, på trägång med regnvattentunnor i bakgrunden.
    Skapa konto
B
Tycker "vanlig" slang blir bättre, typ denna:
https://www.sagro.se/sv/artiklar/tr...lnxFBOq0p6QeLZtltA4toln8dYpHEKvRoC478QAvD_BwE

Är klart man kan använda pumpen till bevattning, men dränkbara pumpar brukar ha lågt tryck och högt flöde, så jag tror mer på att använda ett munstycke och gå runt och spruta där det behövs.

Eftersom pumpen startar när nivån är hög får man väl dra ur sladden när man vattnat klart, eller låts pumpen vattna tills tunnan är tom...

Sätt på slang och sedan skruva åt med en slangklämma så sitter den kvar. Pumpen såg vettig ut, ser inte ut att vara så gammal? Jag skulle helt klart bara köpt en slang och behålla pumpen.

B BSOD skrev:
Tycker "vanlig" slang blir bättre, typ denna:
[länk]

Är klart man kan använda pumpen till bevattning, men dränkbara pumpar brukar ha lågt tryck och högt flöde, så jag tror mer på att använda ett munstycke och gå runt och spruta där det behövs.

Eftersom pumpen startar när nivån är hög får man väl dra ur sladden när man vattnat klart, eller låts pumpen vattna tills tunnan är tom...

Sätt på slang och sedan skruva åt med en slangklämma så sitter den kvar. Pumpen såg vettig ut, ser inte ut att vara så gammal? Jag skulle helt klart bara köpt en slang och behålla pumpen.
Skulle du kunna motivera varför du tycker att "vanlig" slang blir bättre?

Jag är dessvärre för obegåvad för att förstå det du skrev om bevattning. Jag befinner mig på en 7-årings nivå när det gäller sådant här. Vi får nog lösa den biten på något annat sätt.

Men skönt att höra att pumpen inte är antik!

B
Den där du länkade till är också helt ok. Den tar lite plats och går att stuva undan. Vi använder ofta sådan slang på jobbet om t.ex. en grop ska tömmas. Så den är inte fel så.

Men om man ska svänga för bevattning så trycker jag trädgårdslagstuket på slang är bättre. Går man runt, så veckar den sig inte, strålbilden blir bra. Den är slitstark osv.

Du behöver inte ha ett munstycke om du ska vattna egentligen, men det blir nog ganska mycket flöde utan munstycke.

Det finns övergång till vanlig trädgårdslang också.

B BSOD skrev:
Den där du länkade till är också helt ok. Den tar lite plats och går att stuva undan. Vi använder ofta sådan slang på jobbet om t.ex. en grop ska tömmas. Så den är inte fel så.

Men om man ska svänga för bevattning så trycker jag trädgårdslagstuket på slang är bättre. Går man runt, så veckar den sig inte, strålbilden blir bra. Den är slitstark osv.

Du behöver inte ha ett munstycke om du ska vattna egentligen, men det blir nog ganska mycket flöde utan munstycke.

Det finns övergång till vanlig trädgårdslang också.
Vad betyder "övergång till vanlig trädgårdsslang"?

B
T Talisman skrev:
Vad betyder "övergång till vanlig trädgårdsslang"?
https://shop.cramersblommor.com/tra...sspl5ai0KtkLv3rKhOq3RQ1vnQBEeS7hoCEm0QAvD_BwE
Svart skarvkoppling för reducering av slangstorlek från 25mm till 13mm.
Skapa konto

Sätt den grova slangen (ovan länkad) på ena hållet, och en vanlig trädgårdslang på andra hållet, så kan du använda vanliga trädgårdslang och vattna som vanligt i trädgården.

B BSOD skrev:
[länk]
[bild]

Sätt den grova slangen (ovan länkad) på ena hållet, och en vanlig trädgårdslang på andra hållet, så kan du använda vanliga trädgårdslang och vattna som vanligt i trädgården.
Aha!

Tack. Låter ju jättebra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.