823 489 läst · 19 362 svar
823k läst
19,4k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nja, om du hade kommit ihåg hur strategin var så hade det knappast blivit någon katastrof. Detta eftersom de haft den strategin hela tiden, och den är kvar fortfarande.P paralun skrev:
Strategin har hela tiden varit att bromsa pandemin, inte att stoppa den. Man har styrt åtgärderna efter hur hård belastningen varit på vården.
Och resultatet är riktigt bra både mänskligt och ekonomiskt. Om man gör en objektiv bedömning och jämför internationellt.
Nissens skrev:
Nja, om du hade kommit ihåg hur strategin var så hade det knappast blivit någon katastrof. Detta eftersom de haft den strategin hela tiden, och den är kvar fortfarande.
Strategin har hela tiden varit att bromsa pandemin, inte att stoppa den. Man har styrt åtgärderna efter hur hård belastningen varit på vården.
Och resultatet är riktigt bra både mänskligt och ekonomiskt. Om man gör en objektiv bedömning och jämför internationellt.
Nej resultatet är riktigt dålig om man betänker att vi borde ha klarat det lika bra som övriga norden. Att det sedan finns fler länder som misslyckats internationellt gör inte saken bättre.
Håll i hårt i början när osäkerheten är stor om behandlingsmetoder, flockimmunitet, postcovid etc och släpp efter senare när det finns vaccin eller läget är bättre. Så borde man ha gjort.
Men eftersom man gissade att första vågen skulle vara över snabbt och att vi därefter skulle ha flockimmunitet valde vi en "annorlunda" strategi, som Tegnell uttryckte det.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men man fick "ta i" rejält efter att sett hur uselt det var ställt med framförallt de äldre och vård/omsorg.Nissens skrev:
Nja, om du hade kommit ihåg hur strategin var så hade det knappast blivit någon katastrof. Detta eftersom de haft den strategin hela tiden, och den är kvar fortfarande.
Läget är helt annorlunda nu med en vaccinerad befolkning.
Sen kan du själv läsa i Coronakommisionens hittills utgivna rapporter. (svidande kritik)
https://coronakommissionen.com/
Jag blev själv mycket förvånad hur illa det var ställt och hur våra skattepengar använts.
Coronakommissionen må ha kritik, och självklart kan mycket ha gjorts bättre. Med tanke på utfallet i tex Europa så lär många länder förtjäna betydligt mer kritik, och några lite mindre.P paralun skrev:Jo men man fick "ta i" rejält efter att sett hur uselt det var ställt med framförallt de äldre och vård/omsorg.
Sen kan du själv läsa i Coronakommisionens hittills utgivna rapporter. (svidande kritik)
[länk]
Jag blev själv mycket förvånad hur illa det var ställt och hur våra skattepengar använts.
Så, det finns så många förståsigpåare som har åsikter, så är det alltid. Hade uppdraget varit enkelt så hade det förstås sett anorlunda ut i hela världen.
Oavsett, så har FHM haft samma strategi hela tiden, och vaccinationsprogrammet är en del av den.
Det är direkt okunnigt att påstå att FHM:s strategi skulle lett till katastrof. Det gjorde den bevisligen inte, tvärtom.
Dessutom verkar man inte känna något ansvar för vad man gjort och inte minsta samvetskval heller utan kör på som inget hänt. Fruktansvärt, oansvarigt och fult.P paralun skrev:Jo men man fick "ta i" rejält efter att sett hur uselt det var ställt med framförallt de äldre och vård/omsorg.
[länk]
Den här är den grövsta.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ok (jag tycker vi borde skämmas)Nissens skrev:
Coronakommissionen må ha kritik, och självklart kan mycket ha gjorts bättre. Med tanke på utfallet i tex Europa så lär många länder förtjäna betydligt mer kritik, och några lite mindre.
Så, det finns så många förståsigpåare som har åsikter, så är det alltid. Hade uppdraget varit enkelt så hade det förstås sett anorlunda ut i hela världen.
Oavsett, så har FHM haft samma strategi hela tiden, och vaccinationsprogrammet är en del av den.
Det är direkt okunnigt att påstå att FHM:s strategi skulle lett till katastrof. Det gjorde den bevisligen inte, tvärtom.
Återgår vi till nuet så är det då mycket stor skillnad och många är fullvaccinerade + booster.
Så det här går säkert bra!
Ok, vad tycker du då om de ca 70% av övriga EU länder som klarat sig sämre än Sverige?P paralun skrev:
Skall alla gå runt och skämmas?
Det blir bara fånigt.
Nej jag tycker uppriktigt att vi borde skämmas och vi bör/ska jämföra oss med våra nordiska grannar.Nissens skrev:
Vi tog kål på tusentals av våra äldre helt i onödan. Förhoppningsvist har vi lärt oss läxan till nästa Pendemi.
https://coronakommissionen.com/wp-c...2020_80_aldreomsorgen-under-pandemin_webb.pdf
Men på det stora hela så är jag anhängare av Fohm och den svenska linjen.
(sen förstår jag inte riktigt allt "mummel" just nu och oro i onödan)
Att ägna sig åt cherrypicking är ju rätt ointressant. Det är först i ett större sammanhang man kan göra någon bedömning. Men då borde du vara stolt över att Sverige var bättre än alla de nordiska grannarna ekonomiskt? Med undantag för Danmark. Sverige kom 2:a i hela EU, men det är ju ointressant för dig då.P paralun skrev:Nej jag tycker uppriktigt att vi borde skämmas och vi bör/ska jämföra oss med våra nordiska grannar.
Vi tog kål på tusentals av våra äldre helt i onödan. Förhoppningsvist har vi lärt oss läxan till nästa Pendemi.
[länk]
Men på det stora hela så är jag anhängare av Fohm och den svenska linjen.
(sen förstår jag inte riktigt allt "mummel" just nu och oro i onödan)
Dessutom hade Norge större andel döda per capita på äldreboendena än vad Sverige hade.
Svenskar generellt verkar ha en märklig självbild. Det finns ett skumt behov av att aldrig se något positivt med det egna landet.
Jag jobbar mycket internationellt och har ofta människor från alla möjliga nationer på besök i Sverige i perioder. Det är intressant att höra deras åsikter om Sverige och de jämförelser de gör med sina hemländer.
Det ger ett helt annat perspektiv på tillvaron, och det har fått mig att krokna rätt rejält på alla dysterkvistar.
Äntligen har vi Johan Giesecke med i debatten igen 
"Nu riktar han återigen kritik åt regeringens nya, och hårdare, tilltag.
– Jag lever som vanligt, säger Johan Giesecke "
https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-sagar-kraven-jag-lever-som-vanligt/
"Nu riktar han återigen kritik åt regeringens nya, och hårdare, tilltag.
– Jag lever som vanligt, säger Johan Giesecke "
https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-sagar-kraven-jag-lever-som-vanligt/

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 516 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 516 inlägg
Jag kan inte se att man har tagit någon hänsyn till om folk har varit vaccinerade eller inte när det gäller risken för sjukhusinläggning osv. Gör man inte det så betyder det att man jämför ovaccinerade som smittas med delta med en stor andel vaccinerade som smittas med omikron. Då är det inte konstigt om det uppfattas som att omikron ger mildare sjukdom eftersom vaccinet minskar risken för allvarlig sjukdom så mycket.blackarrow skrev:
Lite statistik från andra sidan Atlanten.
CDC says recent data supports belief that omicron is less severe than delta variant but more contagious
[länk]
Trots att omikron sägs vara mindre allvarlig har det inte hindrat lokala sjukhus från att fyllas med covid patienter.
Ett uttalande från CDC, Dr. Rochelle Walensky, “We continue to learn more about omicron with each passing day, including the severity of disease caused by this variant,”
I en stor studie i Kalifornien undersöktes mer än 52’000 av omikron och 17’000 fall av delta.
“A preprint study from Kaiser Permanente Southern California, analyzed by academic partners with CDC collaboration and funding, provided key insight into clinical outcomes among patients infected with the Omicron variant,” said Dr. Walensky.
Forskarna fann att omicron gav 53 percent mindre risk för sjukhusinläggning, 74% mindre risk för ICU, och 91% lägre risk att dö.
“The duration of hospital stays was approximately 70 percent shorter, with the median of stays being 1.5 days for Omicron compared to about 5 days for Delta. Looking at all hospital admissions for Omicron, 90 percent of patients were expected to be discharged from the hospital in three days or less,” said Dr. Walesky.
Från studien
[bild]
Siffrorna i studien är väl lite gamla, december, men å andra sidan har man både delta och omikron att jämföra med i studien. Några kommentarer till diagrammen nedan.
Diagram D nedan är tex sjukhusinläggning med symptom, det räcker alltså inte att bara ha testat positivt.
B och E visar åldersfördelningen. Intressant. Ingen topp för de gamla denna gång.
[bild]
Hela studien, preprint från 11/1-22
Clinical outcomes among patients infected with Omicron (B.1.1.529) SARS-CoV-2 variant in southern California
ABSTRACT
Källa: [länk]
En svaghet skulle kunna vara att andelen omikron baseras på SGTF, att det inte är delta och inte helsekvensiering, men om 98% av infektionerna är omikron i USA nu så kan man nog lita på siffrorna.
Ska man få en bättre jämförelse när det gäller risker med olika varianter så blir det väl vettigare med:
Risken för allvarlig sjukdom etc. för en vaccinerad med de två varianterna.
Risken för allvarlig sjukdom etc. för en ovaccinerad med de två varianterna.
För vaccinerade så är ju omikron värre eftersom de oftare blir sjuka när de utsätts för viruset till att börja med.
Men kortare vårdtid numera när många är vaccinerade skrevs det i om i tråden igår:
"Medelvårdtiden för patienter med covid-19 har mer än halverats på Karolinska universitetssjukhuset under bara några månader."
"- Vaccinet gör en jättestor skillnad. Även om vaccinerade personer kan insjukna har de ett skydd och är betydligt friskare än patienterna i första eller andra vågen. De behöver då inte vårdas lika länge."
"På Karolinska har man också kunnat ge riskpatienter med ett nedsatt immunsystem och som inte kan utveckla någon effekt av vaccinet så kallade monoklonala antikroppar, eller tillverkade antikroppar, som skyddar mot svårt sjukdomsförlopp."
Den länkade sidan i #15545

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 516 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 516 inlägg
Det är inte ett vaccin mot lunginflammation utan ett vaccin mot pneumokocker och lunginflammation kan orsakas av andra bakterier och av virus också.H hydrolift skrev:
https://www.1177.se/Stockholm/behandling--hjalpmedel/vaccinationer/vaccination-mot-pneumokocker4/
Nej jag är inte ett dugg "dyster", mot flockimmuniteten!Nissens skrev:
Att ägna sig åt cherrypicking är ju rätt ointressant. Det är först i ett större sammanhang man kan göra någon bedömning. Men då borde du vara stolt över att Sverige var bättre än alla de nordiska grannarna ekonomiskt? Med undantag för Danmark. Sverige kom 2:a i hela EU, men det är ju ointressant för dig då.
Dessutom hade Norge större andel döda per capita på äldreboendena än vad Sverige hade.
Svenskar generellt verkar ha en märklig självbild. Det finns ett skumt behov av att aldrig se något positivt med det egna landet.
Jag jobbar mycket internationellt och har ofta människor från alla möjliga nationer på besök i Sverige i perioder. Det är intressant att höra deras åsikter om Sverige och de jämförelser de gör med sina hemländer.
Det ger ett helt annat perspektiv på tillvaron, och det har fått mig att krokna rätt rejält på alla dysterkvistar.
Vi är ett av de länder med högst välfärd i hela världen och vi borde ha lyckats bättre.
Citat:
"Enligt kommissionens mening står det klart att ambitionen i den svenska övergripande strategin att särskilt skydda de äldre var och är riktig. Även om Sverige i jämförelse med andra länder inte är ensamt om ett stort antal dödsfall inom äldreomsorgen, står det likafullt klart att denna del av strategin hittills har misslyckats."
Förutom det är vi mycket duktiga, imho!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 729 inlägg
Omikron kommer att smitta i stort sett hela befolkningen men få blir allvarligt sjuka. Efter detta kommer Kung Flu att bli en vanlig säsongsinfluensa som vi får leva med och alla får ta sin årliga spruta.
Det finns inte längre någon anledning till restriktioner, däremot att försöka påverka svansen att ta sina sprutor.
Sedan tvinngas vi vakna upp till att vi måste återgå till verkligheten och försöka fundera ut hur vi skall betala av på kalaset.
Det finns inte längre någon anledning till restriktioner, däremot att försöka påverka svansen att ta sina sprutor.
Sedan tvinngas vi vakna upp till att vi måste återgå till verkligheten och försöka fundera ut hur vi skall betala av på kalaset.
Jo precis vad alltfler av alla gurus berättar runt om i världen.A Anders_Nilsson skrev:Omikron kommer att smitta i stort sett hela befolkningen men få blir allvarligt sjuka. Efter detta kommer Kung Flu att bli en vanlig säsongsinfluensa som vi får leva med och alla får ta sin årliga spruta.
(men inte Fohm)
Sen här foran så nojjar man sig över sjukvården som med säkerhet kan ta sig samman eftersom de känner till samma fakta. (förutom troligen Stockholm som har en mer allvarligt sjukvårdsproblem, politiskt)
Övriga regioner inser det här och nu jäklar ska vi knäcka den utmaningen som uppstår pga omikron.