Byggahus.se
A AndersS skrev:
Tycker du det är skönt och vad ni vill ha i temp så är det perfekt!
Kolla att du håller dina 6-8 graders skillnad på utgående värme och returledning.
Och så skulle jag åtminstone fixa inkommande tempgivare på köldbärare, bra att veta vad man har från borrhålet och om du kan ta ut lite till det med en större pump den dagen du behöver byta. Lite surt om den lägger av på sommaren och du inte har något att gå på när du ska beställa en ny.
är det värdet inom parentes eller värdet som står innan parentesen? Vad händer ifall det skiljer mer än 6-8 grader och hur,åtgärdar man? :) ja till sommaren ska jag,fixa allt, rensa filter osv

A AndersS skrev:
Tycker du det är skönt och vad ni vill ha i temp så är det perfekt!
Kolla att du håller dina 6-8 graders skillnad på utgående värme och returledning.
Och så skulle jag åtminstone fixa inkommande tempgivare på köldbärare, bra att veta vad man har från borrhålet och om du kan ta ut lite till det med en större pump den dagen du behöver byta. Lite surt om den lägger av på sommaren och du inte har något att gå på när du ska beställa en ny.
just nu framl 51 (48)
Retur 41 (50)

kurva 41 rumbör 21
Temp -1

jag noterar att DT är för högt dvs 10. Jag ökar termostaten något på två raddar i källaren för att se ifall skillnaden minskar.

J JD1170E skrev:
just nu framl 51 (48)
Retur 41 (50)

kurva 41 rumbör 21
Temp -1

jag noterar att DT är för högt dvs 10. Jag ökar termostaten något på två raddar i källaren för att se ifall skillnaden minskar.
eller har det att göra med att jag knäckt kurvan vid 0c alltså inget problem i så fall

Nu har jag öppnat två radiatorer och då blev värdet framledning och retur som det ska vara? Nu börjar jag förstå hur hela anläggningen fungerar :)

När du strypt dem i källaren gick utgående varmvatten en längre väg och han kylas mera, dvs avge värme, inlägg 106.
Om temperaturen varit bra på alla platser, hade du då kunnat öka hastigheten på cirkulationspumpen vilket gjort att vattnet snabbare cirkulerat och sjunkit i temperaturdifferens (om det fanns en högre hastighet att använda på cirkpumpen). Kanske t.o.m. kunnat minska kurvan då högre hastighet transporterar mera vatten/energi som kan avges men kan ev. göras med lägre temperatur. Men visst cirkpumpen tar mera el med högre hastighet.
Det du gjorde i inlägg 109 var att öppna en bättre genomströmning i källaren, dvs utgående vatten kommer tillbaka snabbare. Det kan då innebära att du kan få svalare på övervåningen, speciellt element i slutet av värmeslingan i och med du ändrar på cirkulationen i värmekretsen.
Men du är helt klart på rätt väg och det är nog små skillnader som du nu uppnår med justeringarna, fin trimning.(y) Du tänker värmesystem och inte bara fokuserar på värmepumpen.

Nu med nya fönster så har jag fått sänka kurvan ganska mkt, det blev för varmt. :D

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J JD1170E skrev:
Nu med nya fönster så har jag fått sänka kurvan ganska mkt, det blev för varmt. :D
Dock så är ju huset trögt, så väntar någon vecka till och ser :D Allt som allt så är jag ENORMT nöjd med fönsterbytet. Helt annan inomhuskomfort.

A AndersS skrev:
När du strypt dem i källaren gick utgående varmvatten en längre väg och han kylas mera, dvs avge värme, inlägg 106.
Om temperaturen varit bra på alla platser, hade du då kunnat öka hastigheten på cirkulationspumpen vilket gjort att vattnet snabbare cirkulerat och sjunkit i temperaturdifferens (om det fanns en högre hastighet att använda på cirkpumpen). Kanske t.o.m. kunnat minska kurvan då högre hastighet transporterar mera vatten/energi som kan avges men kan ev. göras med lägre temperatur. Men visst cirkpumpen tar mera el med högre hastighet.
Det du gjorde i inlägg 109 var att öppna en bättre genomströmning i källaren, dvs utgående vatten kommer tillbaka snabbare. Det kan då innebära att du kan få svalare på övervåningen, speciellt element i slutet av värmeslingan i och med du ändrar på cirkulationen i värmekretsen.
Men du är helt klart på rätt väg och det är nog små skillnader som du nu uppnår med justeringarna, fin trimning.(y) Du tänker värmesystem och inte bara fokuserar på värmepumpen.
Full renovering av kök/vardagsrum nu. Jag funderar på ifall jag kan köpa in nya raddar och sätta på befintligt rörsystem själv, eller måste jag ta in en dyr vvsare? :)

Detta hade jag tänkt mig https://www.byggmax.se/radiator-compact-all-in-22-stelrad-p6418466#1225=51921&1245=52217

dock har jag ett annat typ av rörsystem än skarven man kan se där nere...

Redigerat:
Hur fasiken får jag av fronten??

• Värmepumpens framsida med en digital display visande status och varumärket Thermia Classic.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa skruv ovanpå och tryck sedan fronten uppåt.
Du bör bryta elen, alternativt se till att fronten aldrig ramlar inåt då det på högersidan sitter delar med spänning åtkomligt.
Med pumpen igång, lyft uppåt och sedan utåt, ställ sedan fronten på höger sida försiktigt, displayen sitter med en rätt lång kabel.

Försegling på en varmvattenberedare med skruv och plomberingslapp.
Skapa konto

A AndersS skrev:
[bild]
Tack. Ska lagga givare för KB.
Status pump efter fönsterbyten;
Komforten ökat 500% inomhus, inget kallras.
Temperatur 20.9 men känns som 23-24? Lite för varmt, ska sänka kurva om några dygn.

Samtliga raddar fullt öppen.
Rumbör 20C
Kurva 37
Framl 36
Retur 30
Pumpen har knappt behövt gått idag (dygn ett med nya fönster/altandörr. Förbrukningen första dygnet ner ca 60%.. lite för bra för att vara sant. För tidigt att dra några slutsatser, men visst låter det bra? :)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hur har det gått, har du öppnat den?
Dina inställningar ser bra ut(y)

A AndersS skrev:
hej, nej jag har inte haft möjlighet. Ska göra det snarast! :)

A AndersS skrev:
allt är på läge 3?

• Värmepumpsinstallation med rörkopplingar, elskåp och inställningsdiagram.
    Skapa konto
  • En dammig och smutsig cirkulationspump av märket Grundfos med en vred inställd på läge 3.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump inställd på läge 3 bredvid en expansionskärl i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • En vattenpump från Grundfos med inställningsvredet på läge 3, täckt med damm och belyst från sidan i ett mörkt utrymme.
    Skapa konto
  • Kylaggregat med kopparledning, expansionskärl och etiketter, möjlig inställning på läge tre.
    Skapa konto
  • Värmeventil inställd på läge 3 som visas på skalan av en reglerventil för byggprojekt.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.