8 018 läst · 123 svar
8k läst
123 svar
Tillsats eller inte Thermia 7.5KW BVP
är det värdet inom parentes eller värdet som står innan parentesen? Vad händer ifall det skiljer mer än 6-8 grader och hur,åtgärdar man?A AndersS skrev:Tycker du det är skönt och vad ni vill ha i temp så är det perfekt!
Kolla att du håller dina 6-8 graders skillnad på utgående värme och returledning.
Och så skulle jag åtminstone fixa inkommande tempgivare på köldbärare, bra att veta vad man har från borrhålet och om du kan ta ut lite till det med en större pump den dagen du behöver byta. Lite surt om den lägger av på sommaren och du inte har något att gå på när du ska beställa en ny.
just nu framl 51 (48)A AndersS skrev:Tycker du det är skönt och vad ni vill ha i temp så är det perfekt!
Kolla att du håller dina 6-8 graders skillnad på utgående värme och returledning.
Och så skulle jag åtminstone fixa inkommande tempgivare på köldbärare, bra att veta vad man har från borrhålet och om du kan ta ut lite till det med en större pump den dagen du behöver byta. Lite surt om den lägger av på sommaren och du inte har något att gå på när du ska beställa en ny.
Retur 41 (50)
kurva 41 rumbör 21
Temp -1
jag noterar att DT är för högt dvs 10. Jag ökar termostaten något på två raddar i källaren för att se ifall skillnaden minskar.
När du strypt dem i källaren gick utgående varmvatten en längre väg och han kylas mera, dvs avge värme, inlägg 106.
Om temperaturen varit bra på alla platser, hade du då kunnat öka hastigheten på cirkulationspumpen vilket gjort att vattnet snabbare cirkulerat och sjunkit i temperaturdifferens (om det fanns en högre hastighet att använda på cirkpumpen). Kanske t.o.m. kunnat minska kurvan då högre hastighet transporterar mera vatten/energi som kan avges men kan ev. göras med lägre temperatur. Men visst cirkpumpen tar mera el med högre hastighet.
Det du gjorde i inlägg 109 var att öppna en bättre genomströmning i källaren, dvs utgående vatten kommer tillbaka snabbare. Det kan då innebära att du kan få svalare på övervåningen, speciellt element i slutet av värmeslingan i och med du ändrar på cirkulationen i värmekretsen.
Men du är helt klart på rätt väg och det är nog små skillnader som du nu uppnår med justeringarna, fin trimning.
Du tänker värmesystem och inte bara fokuserar på värmepumpen.
Om temperaturen varit bra på alla platser, hade du då kunnat öka hastigheten på cirkulationspumpen vilket gjort att vattnet snabbare cirkulerat och sjunkit i temperaturdifferens (om det fanns en högre hastighet att använda på cirkpumpen). Kanske t.o.m. kunnat minska kurvan då högre hastighet transporterar mera vatten/energi som kan avges men kan ev. göras med lägre temperatur. Men visst cirkpumpen tar mera el med högre hastighet.
Det du gjorde i inlägg 109 var att öppna en bättre genomströmning i källaren, dvs utgående vatten kommer tillbaka snabbare. Det kan då innebära att du kan få svalare på övervåningen, speciellt element i slutet av värmeslingan i och med du ändrar på cirkulationen i värmekretsen.
Men du är helt klart på rätt väg och det är nog små skillnader som du nu uppnår med justeringarna, fin trimning.
Full renovering av kök/vardagsrum nu. Jag funderar på ifall jag kan köpa in nya raddar och sätta på befintligt rörsystem själv, eller måste jag ta in en dyr vvsare?A AndersS skrev:När du strypt dem i källaren gick utgående varmvatten en längre väg och han kylas mera, dvs avge värme, inlägg 106.
Om temperaturen varit bra på alla platser, hade du då kunnat öka hastigheten på cirkulationspumpen vilket gjort att vattnet snabbare cirkulerat och sjunkit i temperaturdifferens (om det fanns en högre hastighet att använda på cirkpumpen). Kanske t.o.m. kunnat minska kurvan då högre hastighet transporterar mera vatten/energi som kan avges men kan ev. göras med lägre temperatur. Men visst cirkpumpen tar mera el med högre hastighet.
Det du gjorde i inlägg 109 var att öppna en bättre genomströmning i källaren, dvs utgående vatten kommer tillbaka snabbare. Det kan då innebära att du kan få svalare på övervåningen, speciellt element i slutet av värmeslingan i och med du ändrar på cirkulationen i värmekretsen.
Men du är helt klart på rätt väg och det är nog små skillnader som du nu uppnår med justeringarna, fin trimning.Du tänker värmesystem och inte bara fokuserar på värmepumpen.
Detta hade jag tänkt mig https://www.byggmax.se/radiator-compact-all-in-22-stelrad-p6418466#1225=51921&1245=52217
dock har jag ett annat typ av rörsystem än skarven man kan se där nere...
Redigerat:
Lossa skruv ovanpå och tryck sedan fronten uppåt.
Du bör bryta elen, alternativt se till att fronten aldrig ramlar inåt då det på högersidan sitter delar med spänning åtkomligt.
Med pumpen igång, lyft uppåt och sedan utåt, ställ sedan fronten på höger sida försiktigt, displayen sitter med en rätt lång kabel.
Du bör bryta elen, alternativt se till att fronten aldrig ramlar inåt då det på högersidan sitter delar med spänning åtkomligt.
Med pumpen igång, lyft uppåt och sedan utåt, ställ sedan fronten på höger sida försiktigt, displayen sitter med en rätt lång kabel.
Tack. Ska lagga givare för KB.A AndersS skrev:
Status pump efter fönsterbyten;
Komforten ökat 500% inomhus, inget kallras.
Temperatur 20.9 men känns som 23-24? Lite för varmt, ska sänka kurva om några dygn.
Samtliga raddar fullt öppen.
Rumbör 20C
Kurva 37
Framl 36
Retur 30
Pumpen har knappt behövt gått idag (dygn ett med nya fönster/altandörr. Förbrukningen första dygnet ner ca 60%.. lite för bra för att vara sant. För tidigt att dra några slutsatser, men visst låter det bra?
allt är på läge 3?A AndersS skrev:
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder