Byggahus.se
Någon annan som råkat ut för kontrollavgift vid Älvsjömässan? En bom är borttagen vilken gör skyltningen något märklig.

Det är den här parkeringen det gäller:

Flygfoto av parkeringsplats vid Älvsjömässan med markerade områden och en väg som heter PARKERINGSVÄGEN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inom samma parkering är det två olika taxor. Det område som är markerat med grönt har en taxa och det som är markerat med gul har en annan taxa.

Luftbild av parkeringsområde med zoner markerade i gult och grönt samt infart markerad med rött.
Skapa konto

Jag kör in enligt det röda sträcket. Det är en infart som tidigare haft en bom. Jag vet inte om det är det som rör till det.

Satellitbild på parkering med markerat infartsstråk i rött och borttagen bom symboliserad med röd kryss.
Skapa konto

Såhär ser skyltningen ut vid infarten:

Parkeringsinfart med en borttagen bom och skylt för områdeskod 358 vid Älvsjömässan.
Skapa konto

Det står områdeskod 358. Bilden ovan är från Google Maps. Jag har tagit följande bild som också visar kod 358:

• Parkeringsområde med betalstation och skylt som visar områdeskod 358, ingen bom synlig.
    Skapa konto
  • Parkeringsskylt med områdeskod 358 nära Älvsjömässan, tidigare placering av en bom.
    Skapa konto
Redigerat:
Har klarat mig. Men om skyltningen är otydlig bör du inte behöva betala. Om du inte redan gjort det så ta bilder till bevisningen.

Vad står på den vänstra stolpen?

Där stå den koden som gäller för det gula området som löper runt hela parkeringen.

(jag antar det, fick inte med den på bilden)

Det finns en till infart:

Luftvy av en infartsväg med texten "PARKERINGSVÄGEN" och en pil som visar riktningen till en annan infart.
Skapa konto

D Derbyboy skrev:
Där stå den koden som gäller för det gula området som löper runt hela parkeringen.
(jag antar det, fick inte med den på bilden)
Betalade du med den områdeskoden då (eller är det också 358?)?

D Derbyboy skrev:
Det finns en till infart:

[bild]
Med likadan skyltning?

Det är väl ganska tydlig? Högra stolpen gäller bara platserna till höger från och med stolpen vilket markeras av den vita tilläggsskylten med svart pil. I övrigt gäller vänstra stolpen (skulle jag tro, svårt att se vad det står på den) eller någon annan övergripande regel.

Nej eftersom jag parkerade till höger om skylten så betalade jag med 358.

D Derbyboy skrev:
Nej eftersom jag parkerade till höger om skylten så betalade jag med 358.
Ja fast innanför?

Jag parkerade högst upp till höger. Jag körde in på parkeringen och körde höger alltså åt det håll pilen visar på tilläggstavlan.

Den andra infarten, alltså den jag inte tog har följande skyltar:

• Parkeringsplats med avgiftsskyltar, telefonbetalning och betalnummer 358, med modern byggnad i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Avgiftsbelagd parkeringsskylt med information och bilar parkerade i bakgrunden.
    Skapa konto
Då gjorde du fel. Det är områdeskod 8606 du skulle använt.

Jag tolkar det som att alla platser tillhör zon 8606 förutom de som är direkt till vänster om stolpen i övre bilden som tillhör 358.
Alltså inte vänstra halvan av parkeringen, utan just raden med platser från stolpen och vänsterut.

Det betyder alltså att samma parkering har två zoner. Jag säger inte att det är fel, jag vet inte. Jag tycker bara det känns lite otydligt eftersom, om jag har förstått det hela rätt så kan tilläggstavlan (med pil) sitta solo. Det behöver alltså inte sitta en vänsterpil för att markera ett avslut. På den här parkeringen gör det dock det.

Det innebär att kör man in på en stor parkering där det finns flera infarter så måste man kontrollera om en zon tar slut vid någon annan infart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.