Jag drar nya rör till nya radiatorer i garaget. Stammen dras i taket och sedan ner på väggen till elementen. Det är pex-rör-i-rör som jag spårar in i en LECA/lättklinkermur.
Hur brukar man fixera rören i spåret i väggen innan man putsar? Spik som man knycker till och slår i?
I nästa fas tänker jag att jag lägger ett nät över rören och spåret som rören ligger i och sedan putsas väggen på sedvanligt sätt.
När jag drog i lättbetong (ytong) så gjorde jag spåren precis så att röret gick att trycka in och hölls kvar av friktion. Där det misslyckas så satte jag spik som höll dem på plats. Sen täckte jag över med lagningsbruk, när det hade torkat drog jag bort spiken (ville inte ha kvar dem i väggen, vet att det finns de som lämnar dem, verkar inte vara något större problem).
Edit, hittade till och med en bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom rören (och dosan) har jag duttat i lagningsbruk. Spik och bräda sitter där tills det har torkat, sen åker det bort. Till sist jämnade jag av med mer lagningsbruk. Förvisso vp-rör i detta fallet, men samma lösning funkar för grövre RiR...
Givet att jag bara ska spåra två meter och jag gör det med multimaskinen så är det ju enkelt att göra spåret med sugpassning på rören så de sitter fast utan annan infästning. Bra tips!
LK-spikklammern var nog precis den produkt jag letade efter, och det verkar som jag kan få tag i sådana snabbt via proffsmagasinet också.
Jag hyrde en hilti spårfräs, dammade inget när jag kopplade mot CTL36an, kostade 260 kr för en helg.
Intressant att du har bra erfarenhet av fein i leca, jag testade en gång i tegel med ett liknande blad och det var ingen höjdare vad jag minns.
Råkade missa några spår nu när jag höll på i källaren så tog vinkelslipen då jag insåg detta sent en söndag och muraren skulle komma på måndag morgon, det blev likt Lützendimma i källaren!
Tack för erbjudandet - jag gillar dock den blåa multimaskinen med "fogrensningsblad" - det skär som smör i lecablocket och dammar minimalt....
De där måste jag testa, har en billighets spårfräs ala jula. Dammar delux och är ganska svag.
Funkar ovan metod i leca borde de funka i lättklinkerblock också.
Jag brukar sätta fast dem i spåret med t.ex. en liten spikplatta tillfälligt. Sen lägger jag lite bruk, fix eller liknande (det som finns hemma) i spåret här och var längs flex röret. Dagen efter så skruvar jag bort spikplattan. Då håller bruket fast röret. Billigt och enkelt.
De där måste jag testa, har en billighets spårfräs ala jula. Dammar delux och är ganska svag.
Funkar ovan metod i leca borde de funka i lättklinkerblock också.
Jag kan ju avlägga en rapport när jag är klar - nu har jag bara tagit mig diagonalt genom väggen och upp i taket på andra sidan väggen - genom att borra - och sedan har jag gjort plats för väggbockfixturerna 30cm ner på väggen. Jag tänkte först gå över till utanpåliggande rör vid taket, men nu när det var så enkelt att spåra så blir det dolt istället. Rören får också plats utanför armeringen som jag la i väggen, annars hade jag nog skippat denna övning.
Snabbt eller långsamt, men efter 40min är spåret klart. Halva tiden till två spår 25mm djupa, andra halvan till att knacka loss det som ska bort.
inte jättesnabbt får man väl säga och ska man göra mer än 2m får man nog ta till en spårfräs. En fördel med multimaskinen är att det var iprincip dammfritt, körde detta utan dammsugare utan problem.
Ok det gick en stund till innan rören var på plats. Tror det blir bra. Ett par av dessa LK-hållare skulle vara fint som extra fixering där jag gick bananas med maskinen och det blev lite brett.