Byggahus.se

Allemansrättens framtid

• Antal röster
    174
Som sagt, ansvar och sunt förnuft. På samma sätt som höger- och vänsterextremister använder demokratiska rättigheter för att utföra sitt odemokratiska värv gör även andra organisationer det. Det betyder inte att vi ska avskaffa demokratin utan bekämpa dem som missbrukar den.

• Gilla
  • Älska
nisseklossen och 22 till
  • Laddar…
Vad är syftet med omröstningen?

Den är ju uppenbarligen vinklad helt efter trådstartarens egna åsikter. Det finns ju inte ens några alternativ att välja för dem som tycker att allemansrättens ska finnas kvar i dess nuvarande form

Resultatet av omröstningen kommer att vara helt oanvändbart/värdelöst

• Gilla
NICKH och 29 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Förlåt, vad borde jag känna till?
Vad allemansrätten ställer till för markägare.
med tältläger som man inte kan få bort med lämpa utan fogden måste tillkallas och det kostar både tid och pengar.
vägar blir sönderkörda mm.
markägare får städa upp detta då det är de som hålls ansvariga.

Eller bönder som får grödor ner trampade.
som får aktivister i åkrarna för att demonstrera.

bara för att rätt finns betyder inte detta att man kan fara fram hur som helst..
Och det måste till begränsningar för att visa vad som gäller.. privatpersoner skall få nyttja denna rätt men inte företag, de ska dessutom få betala om de har bärplockare som grisar ner..

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[länk]

Är ni medvetna om att dessa utnyttjar allemansrätten för att skrämma och hota bönder?
Att dessa individer gör sig skyldiga till olaga intrång och hot motiverar inte att ta bort allemansrätten. Lika lite som att olagliga bosättningar gör det. Inget av det här är tillåtet oavsett.

• Gilla
Bromma1927 och 11 till
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Vad är syftet med omröstningen?

Den är ju uppenbarligen vinklad helt efter trådstartarens egna åsikter. Det finns ju inte ens några alternativ att välja för dem som tycker att allemansrättens ska finnas kvar i dess nuvarande form

Resultatet av omröstningen kommer att vara helt oanvändbart/värdelöst
sa den som la fram sin åsikt och gnällde på en annans...

Maskintok skrev:
Vad allemansrätten ställer till för markägare.
med tältläger som man inte kan få bort med lämpa utan fogden måste tillkallas och det kostar både tid och pengar.
vägar blir sönderkörda mm.
markägare får städa upp detta då det är de som hålls ansvariga.

Eller bönder som får grödor ner trampade.
som får aktivister i åkrarna för att demonstrera.

bara för att rätt finns betyder inte detta att man kan fara fram hur som helst..
Och det måste till begränsningar för att visa vad som gäller.. privatpersoner skall få nyttja denna rätt men inte företag, de ska dessutom få betala om de har bärplockare som grisar ner..
Inget av det du nämner har med allemansrätten att göra och något som en markägare kan råka ut för även om allemansrätten försvinner.

• Gilla
Bromma1927 och 13 till
  • Laddar…
A
Bart Bart skrev:
Inget av det du nämner har med allemansrätten att göra och något som en markägare kan råka ut för även om allemansrätten försvinner.
njä inte alls.
Man använder en rätt för att ta sig dit.
utan rätten så vore det olaga intrång från början och allt de personerna gör är bara ännu mer olagligt.. Vilket ökar chanserna för att polis överhuvudtaget kommer ut.

skoge skoge skrev:
[länk]

Är ni medvetna om att dessa utnyttjar allemansrätten för att skrämma och hota bönder?

Vi kan väl börja med att förbjuda alla skjutvapen för att komma tillrätta med dödligt våld bland kriminella? Ska du inte lägga upp en sån omröstning?

• Gilla
Lajmen och 7 till
  • Laddar…
Man ska alltså enligt din mening bara få vistas på kommunal och statlig mark?
Vad gäller gamla vägar som går över gårdsplaner så är det väl fritt fram för vem som helst att dra ny väg bakom ladan på sin mark?

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
sa den som la fram sin åsikt och gnällde på en annans...
Va?
Min egen åsikt är helt irrelevant. Oavsett hur jag ställer mig i ämnet så är ju en omröstning helt värdelös om man inte väger in hela spektrat av åsikter.

Eller tänkte ni ta denna omröstning till regeringen med det "tydliga" resultatet att 100% är eniga om att nåt måste göras.

• Gilla
  • Haha
Bromma1927 och 9 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
- - - det måste till begränsningar för att visa vad som gäller.. privatpersoner skall få nyttja denna rätt men inte företag, de ska dessutom få betala om de har bärplockare som grisar ner..
Jag förstår problemen, men det alternativet (att allemansrätten ska fortsätta gälla för enskilda men inte företag) finns inte ens att rösta på.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag förstår problemen, men det alternativet (att allemansrätten ska fortsätta gälla för enskilda men inte företag) finns inte ens att rösta på.
Har du sett alternativ 2?

skoge skoge skrev:
Har du sett alternativ 2?
Ja. Det säger inget om att göra skillnad på privata och kommersiella nyttjare.

A
S Stuff skrev:
Va?
Min egen åsikt är helt irrelevant. Oavsett hur jag ställer mig i ämnet så är ju en omröstning helt värdelös om man inte väger in hela spektrat av åsikter.

Eller tänkte ni ta denna omröstning till regeringen med det "tydliga" resultatet att 100% är eniga om att nåt måste göras.
Nej inte irrelevant utan helt enkelt att man får se på vad man skriver jämfört med vad det står i annans åsikt..
anser man att det är gnäll så bör man inte gnälla själv utan visa på motsatsen.

Maskintok skrev:
Nej inte irrelevant utan helt enkelt att man får se på vad man skriver jämfört med vad det står i annans åsikt..
anser man att det är gnäll så bör man inte gnälla själv utan visa på motsatsen.
Fattar fortfarande inte vad du vill ha sagt. Jag skiter fullständigt i utfallet men vill i all välmening hjälpa TS på traven med tips om hur man gör en vettig omröstning där man faktiskt kan använda resultatet till något.

I nuläget helt oanvändbart.

Redigerat:
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.