Byggahus.se
Fairlane
A Andy78 skrev:
Vad blockerar man om man ligger kvar håller 110 på 110 väg menar , bakomvarande trafik som vill köra för fort syftar du på ?
Förstår jag dig rätt nu?
Du vill alltså begå ett lagbrott (ligga i fel fil) för att förhindra att andra begår ett annat lagbrott (köra för fort)?

Är du polis så kan du stoppa de som kör för fort, om inte är det väl inte ditt ansvar? Om du är polis borde du faktiskt känna till att det inte var tillåtet att ligga konstant i mittfil om du inte kör om.

• Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Just den sträckan är det väl 50 km/h och 70 km/h så där måste man inte ut till höger. Där är det tillåtet att köra om på höger sida så problemet är inte detsamma som på en motorväg med högre hastighet, där omkörning till höger är förbjuden,
Jag precis, synd bara att folk inte går ut till vänster för att underlätta mycket olyckor som hänt där.

Rätt fritt i höger denna morgon :D
Bild från förarplatsen på en nästan tom motorväg med få bilar och gatlyktor i gryningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E Edlunn skrev:
Hastighetsbegränsningen är en MAX hastighet och därför ska man hålla sig under den.
De flesta vägar har en lägre hastighet än vad de är byggda för. Vid bra väder och god sikt är 120 väldigt lågt på de flesta 120 vägar. Problemet är väl bara om man ökade till 150 så skulle alla tomtar köra detta oberoende av rådande förhållanden.

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förstår jag dig rätt nu?
Du vill alltså begå ett lagbrott (ligga i fel fil) för att förhindra att andra begår ett annat lagbrott (köra för fort)?

Är du polis så kan du stoppa de som kör för fort, om inte är det väl inte ditt ansvar? Om du är polis borde du faktiskt känna till att det inte var tillåtet att ligga konstant i mittfil om du inte kör om.
I det fallet ska man ju hålla till höger. Men i fallet att man kör en bit fortare än filen innanför som är full och att man håller nära skyltad hastighet tycker jag faktiskt inte att man ska behöva knö sig in till höger för att släppa om någon som vill köra ännu fortare. Den bakom får snällt vänta tills det finns utrymme till höger.

På vår 30 väg i området har jag faktiskt kört så att jag inte lämnat utrymme för bilar bakom som vill köra om, helt enkelt för jag bedömer det är en risk för både mig och övriga trafikanter. Det går helt enkelt inte att köra om mig som kör säg 25 utan att antingen köra 50 eller hamna så omkörning sker på övergångsställe eller korsning. En gubbe ville om och vägen är smal så när vägen blir lite bredare (fortfarande 30) drog han om i 50 när en mötande bil kom så de båda fick bromsa rätt hastigt.

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
I det fallet ska man ju hålla till höger. Men i fallet att man kör en bit fortare än filen innanför som är full och att man håller nära skyltad hastighet tycker jag faktiskt inte att man ska behöva knö sig in till höger för att släppa om någon som vill köra ännu fortare. Den bakom får snällt vänta tills det finns utrymme till höger.
Helt enig. Man ska inte behöva tränga sig in i en för liten lucka för att släppa fram andra som vill köra fortare, så länge man själv ligger i omkörning. Att ligga i samma hastighet som bilen till höger om sig är inte vettigt.
Det jag reagerade för är Andy78s tanke om att eftersom han håller hastighetsgränsen så kan han ligga kvar i mittfil trots att det är ledigt till höger eftersom ingen ändå får köra om.

J JohanLun skrev:
På vår 30 väg i området har jag faktiskt kört så att jag inte lämnat utrymme för bilar bakom som vill köra om, helt enkelt för jag bedömer det är en risk för både mig och övriga trafikanter. Det går helt enkelt inte att köra om mig som kör säg 25 utan att antingen köra 50 eller hamna så omkörning sker på övergångsställe eller korsning. En gubbe ville om och vägen är smal så när vägen blir lite bredare (fortfarande 30) drog han om i 50 när en mötande bil kom så de båda fick bromsa rätt hastigt.
Ja, hur man kan vara så stressad så man måste om på 30-gatorna är för mig fullständigt obegripligt.
30 är många gånger lite väl mycket faktiskt i villaområden med täta häckar, korsningar och barn.

• Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta vägar har en lägre hastighet än vad de är byggda för. Vid bra väder och god sikt är 120 väldigt lågt på de flesta 120 vägar. Problemet är väl bara om man ökade till 150 så skulle alla tomtar köra detta oberoende av rådande förhållanden.
Spelar ingen roll, det är fortfarande en maxhastighet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
E Edlunn skrev:
Hastighetsbegränsningen är en MAX hastighet och därför ska man hålla sig under den.
Under måste man inte köra, på räcker gott.
Sen är det ändå viktigt att man underlättar en omkörning, även om den som kör om kör för fort.
Att försvåra en omkörning är inte tillåtet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt enig. Man ska inte behöva tränga sig in i en för liten lucka för att släppa fram andra som vill köra fortare, så länge man själv ligger i omkörning. Att ligga i samma hastighet som bilen till höger om sig är inte vettigt.
Det jag reagerade för är Andy78s tanke om att eftersom han håller hastighetsgränsen så kan han ligga kvar i mittfil trots att det är ledigt till höger eftersom ingen ändå får köra om.

Ja, hur man kan vara så stressad så man måste om på 30-gatorna är för mig fullständigt obegripligt.
30 är många gånger lite väl mycket faktiskt i villaområden med täta häckar, korsningar och barn.
Därför det är nolltolerans på 30 sträckor vilket är bra.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
[bild]
Högst beklagligt att se... Ni poliser som läser detta, gör nåt!! Dessutom på sträckan där det faktiskt tidigare har gjorts en liten "mittkörfältsrazzia" Södertälje/Stockholm och där det är som allra sämst ställt med placeringarna.

E Edlunn skrev:
Spelar ingen roll, det är fortfarande en maxhastighet.
På motorväg och essingeleden syndar jag tyvärr ofta och kör för fort. Jag har resonerat att just där och om man kan hålla avstånd så är riskerna relativt små. Och på essingeleden kör i princip alla för fort. Nu när vi pratar CO2 så drar ju bilar väldigt mycket mer om man går från 90 till 120, så det finns andra anledningar att sänka farten. Det kan även vara buller - jag vet att där jag bor skär E4 genom villaområdet och de som bor nära har ett väldigt buller - av den anledningen så har man jobbat med hastighetssänkning, bullerplank och jag tror till och med man testat tystare asfalt. Så, det finns nog många skäl till varför man satt en viss hastighet, det är inte bara vägens kvalitet och möjlig maxhastiget rent körmässigt.

Förutom MC så sitter alla på motorvägen mer eller mindre skyddade, men med respekt för att vi troligen kommer få fler små fordon i framtiden och med tanke på CO2 ska jag själv försöka sänka hastigheten. Det kommer nog lite med åldern också. När jag började jobba åkte jag ett tag samma väg som min far (E4-Uppsalavägen) och han brukade nog ligga på 25+ på motorvägen. Jag likaså. Men när han närmade sig 60 började han plötsligt följa hastighetsskyltningen så jag körde om honom då och då när vi råkade ha liknande tider.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför det är nolltolerans på 30 sträckor vilket är bra.
Det är jättebra!

På 30 väg så försöker jag alltid se till att vara under 30, men är det bred väg och stora öppna ytor är det lätt att man plötsligt är över 30, då får man koncentrera sig på att sänka. Ofta då som nån kör om. Jag tänker som så att ÄR det 30 även om JAG tycker att det är bra sikt och inte ser tex några barn så ska man ändå respektera detta. Att köra om är extremt dumt, då man skymmer ännu mera och även tex en bil som backar ut från en utfart ofta har sin uppmärksamhet huvudsakligen åt det håll där man förväntar att någon kommer. Som sagt, i villaområden finns oskyddade trafikanter och tål att upprepas att dödligheten går från 80% till 20% om hastigheten sänks från 50 till 30. Tänker man ett par gånger på detta så inser man snabbt att OM man kör 50 på 30 väg och kör på någon så kommer man inte bara att bli dömd för detta utan också få leva med att man kört ihjäl nån i onödan.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Högst beklagligt att se... Ni poliser som läser detta, gör nåt!! Dessutom på sträckan där det faktiskt tidigare har gjorts en liten "mittkörfältsrazzia" Södertälje/Stockholm och där det är som allra sämst ställt med placeringarna.

Vad ska dom göra?
Dom kör var dom vill.

A Andy78 skrev:
Vad ska dom göra?
Dom kör var dom vill.
Om de är på uttryckning ja, i övrigt ska de i allra högsta grad åtminstone föregå med gott exempel!!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
det finns ingen mening att köra 10-15 km/h långsammare än hastighetsgränsen om det inte är fel på bilen eller hastigheten ska anpassas till tex väglaget,
På 10 mil sparar du hela 10 minuter om du kör i 100 istället för 85. Jag sätter farthållaren och rullar på i högerfilen, för jag kör sällan så mycket som 10 mil. Och 5 minuters vinst tycker jag inte är värt stressen med att ha en massa fortkörare ligga och flåsa i nacken.

S JockeEinarson skrev:
Om de är på uttryckning ja, i övrigt ska de i allra högsta grad åtminstone föregå med gott exempel!!
Det funkar inte så i verkligheten.
Dom gassr på även om det inte utryckning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.