Byggahus.se
Hej!

Behöver få bort en del skruvar av typen enligt bilden. Har lyst med lampa och verkar vara räfflat längst in på skruven, men av skruvans första halva ser innerväggarna helt släta ut. Jag antar att det finns ett verktyg som lämpar sig för borttagning? Någon som har koll?

Tack på förhand!

• Två fastsatta skruvar på en röd texturyta, en är räfflad på insidan och den andra är delvis slät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan varamollyplugg i såfall: Slå inåt är det lättaste på mollyplugg
Om det inte ärm plötsligt utan gipsplugg man skruvar in så skruvar du ut den med en stjärnbits direkt i pluggen.

Om du har kvar skruven som hör till, skruva in den så den gängar lite, slå sedan in skruven så långt det går.
Då vecklar pluggen ut sig och kan dras ut med en tång.

Annars går deg att klippa bort hatten och trycka in det som blir kvar i väggen.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Om du har kvar skruven som hör till, skruva in den så den gängar lite, slå sedan in skruven så långt det går.
Då vecklar pluggen ut sig och kan dras ut med en tång.

Annars går deg att klippa bort hatten och trycka in det som blir kvar i väggen.
Andra metoden alla lägen.
Med den första metoden riskerar man alltid att slå ur gänggången i expanderns ända. Då blir man stående med en lös skruv som inte heller går att få ur.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Nu var det länge sedan jag använde mollyplugg, men visst brukar det finnas en brottanvisning i dem? Så det borde räcka att bryta lite försiktigt med en skruvmejsel på den yttre delen så ska den släppa.
Annars skulle jag föreslå att borra ur den med runt en 8mm metallborr. Det känns som det minst våldsamma sättet att få bort pluggen.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Går ju att ta en borr och borra bort " hatten" sen är det bara att slå in den i väggen

• Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Brukar klämma ihop ”hatten” med en tång, sen slå in den i väggen.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Slå med hammaren runt om så det blir en grop runt skallen och spackla över funkar också

Nyper av med en tång. Jättelätt. Går även knäcka av med en mejsel i mittenhålet. Bara bryta lite så går brickan av och sen petar man in resten

• Gilla
katho75
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Nu var det länge sedan jag använde mollyplugg, men visst brukar det finnas en brottanvisning i dem? Så det borde räcka att bryta lite försiktigt med en skruvmejsel på den yttre delen så ska den släppa.
Annars skulle jag föreslå att borra ur den med runt en 8mm metallborr. Det känns som det minst våldsamma sättet att få bort pluggen.
Och borren hugger fast i mollyn , den börjar då att snurra i gipsen och fräser ett stort hål , visserligen går det att spackla igen hålet.

• Haha
  • Gilla
Warleod och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och borren hugger fast i mollyn , den börjar då att snurra i gipsen och fräser ett stort hål , visserligen går det att spackla igen hålet.
Ja spackla är ju roligt. ;)
Nä, men mollyn brukar väl ha taggar som biter i gipset?

• Gilla
Utdelning
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
…taggar som biter i gipset?
En av det mest kraftfulla infästningsmetoderna på marknaden. ;)
När byggmarknaderna har femtielva specialpluggar bara för att förvirra önskar man att alla sålde gamla klassikern Allplugg. Den funkar till allt skivmaterial.

• Haha
Degerlunden
  • Laddar…
Duo-max är annars min favorit från förr.
Kräver inget verktyg för att montera, fungerar bra till både enkel och dubbelgips och när man ska ta bort den drar man bara ut plast-ringen och klipper av den. :)

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
H
F Feskekörka skrev:
Hej!

Behöver få bort en del skruvar av typen enligt bilden. Har lyst med lampa och verkar vara räfflat längst in på skruven, men av skruvans första halva ser innerväggarna helt släta ut. Jag antar att det finns ett verktyg som lämpar sig för borttagning? Någon som har koll?

Tack på förhand!
Översta delen/brickan på Mollyskruven brukar vara lätt att få bort med en tång. Ta tag och vicka lite så brukar den gå av. Resten puttrar du bara in i väggen, sätt en spik i hålet och banka till bara. Hålet får du spackla igen.
Att dra ut en Mollyskruv ur väggen fungerar om man vill ha ett håjättehål i väggen.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Översta delen/brickan på Mollyskruven brukar vara lätt att få bort med en tång. Ta tag och vicka lite så brukar den gå av. Resten puttrar du bara in i väggen, sätt en spik i hålet och banka till bara. Hålet får du spackla igen.
Att dra ut en Mollyskruv ur väggen fungerar om man vill ha ett håjättehål i väggen.
Blir inget jättehål om man gör som inlägg 3 beskriver.
Skruva i skruven igen, slå lite på skruven så att mollypluggen rätar ut sig som den var när den sattes dit, sen är det bara att dra ut den på samma sätt som den gick in;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.