Hej!
Behöver få bort en del skruvar av typen enligt bilden. Har lyst med lampa och verkar vara räfflat längst in på skruven, men av skruvans första halva ser innerväggarna helt släta ut. Jag antar att det finns ett verktyg som lämpar sig för borttagning? Någon som har koll?
Tack på förhand!
Behöver få bort en del skruvar av typen enligt bilden. Har lyst med lampa och verkar vara räfflat längst in på skruven, men av skruvans första halva ser innerväggarna helt släta ut. Jag antar att det finns ett verktyg som lämpar sig för borttagning? Någon som har koll?
Tack på förhand!
Om du har kvar skruven som hör till, skruva in den så den gängar lite, slå sedan in skruven så långt det går.
Då vecklar pluggen ut sig och kan dras ut med en tång.
Annars går deg att klippa bort hatten och trycka in det som blir kvar i väggen.
Då vecklar pluggen ut sig och kan dras ut med en tång.
Annars går deg att klippa bort hatten och trycka in det som blir kvar i väggen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 165 inlägg
Andra metoden alla lägen.Andreas La Motte skrev:
Med den första metoden riskerar man alltid att slå ur gänggången i expanderns ända. Då blir man stående med en lös skruv som inte heller går att få ur.
Nu var det länge sedan jag använde mollyplugg, men visst brukar det finnas en brottanvisning i dem? Så det borde räcka att bryta lite försiktigt med en skruvmejsel på den yttre delen så ska den släppa.
Annars skulle jag föreslå att borra ur den med runt en 8mm metallborr. Det känns som det minst våldsamma sättet att få bort pluggen.
Annars skulle jag föreslå att borra ur den med runt en 8mm metallborr. Det känns som det minst våldsamma sättet att få bort pluggen.
Och borren hugger fast i mollyn , den börjar då att snurra i gipsen och fräser ett stort hål , visserligen går det att spackla igen hålet.P PatrikJo skrev:Nu var det länge sedan jag använde mollyplugg, men visst brukar det finnas en brottanvisning i dem? Så det borde räcka att bryta lite försiktigt med en skruvmejsel på den yttre delen så ska den släppa.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 165 inlägg
Duo-max är annars min favorit från förr.
Kräver inget verktyg för att montera, fungerar bra till både enkel och dubbelgips och när man ska ta bort den drar man bara ut plast-ringen och klipper av den.
Kräver inget verktyg för att montera, fungerar bra till både enkel och dubbelgips och när man ska ta bort den drar man bara ut plast-ringen och klipper av den.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Översta delen/brickan på Mollyskruven brukar vara lätt att få bort med en tång. Ta tag och vicka lite så brukar den gå av. Resten puttrar du bara in i väggen, sätt en spik i hålet och banka till bara. Hålet får du spackla igen.F Feskekörka skrev:
Att dra ut en Mollyskruv ur väggen fungerar om man vill ha ett håjättehål i väggen.
Blir inget jättehål om man gör som inlägg 3 beskriver.H HEM2121 skrev:Översta delen/brickan på Mollyskruven brukar vara lätt att få bort med en tång. Ta tag och vicka lite så brukar den gå av. Resten puttrar du bara in i väggen, sätt en spik i hålet och banka till bara. Hålet får du spackla igen.
Att dra ut en Mollyskruv ur väggen fungerar om man vill ha ett håjättehål i väggen.
Skruva i skruven igen, slå lite på skruven så att mollypluggen rätar ut sig som den var när den sattes dit, sen är det bara att dra ut den på samma sätt som den gick in