852 281 läst · 10 396 svar
852k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jo visst menJ Jasmin9371 skrev:
maten, bränslet, mm är och har politiska beslut som påverkar dess prisbild..
Man kan aldrig komma ifrån detta oavsett hur man försöker.
och att då någon nämner migration eller integration är inte förvånande... Utan helt uppenbart att förvänta sig...
Då byter jag bara bolag, verkar jättedumt att sitta kvar isf... Kolla www.elskling.seN noone70 skrev:
För det bestämmer ju vi den lilla människan... Hjärndöd kommentar. Varför vi ska betala 5kr per kWh och ni 60 öre är för mig en gåta när vi bor i samma land.K Keski11 skrev:Dags att ni i söder börjar producera tillräckligt med el så ni blir ”självförsöjande” så slipper ni bortfallet som blir när elen ska transporteras långa sträckor. Tycker de är idiotisk och tragiskt att de bygger stora vindkraftsparker här uppe i norr när vi redan har el (vattenkraft) så de räcker.
Bygg stora vindkraftsparker i havet utanför de större städerna i söder så blir de bra, ex: i Stockholm skärgård finns de goda förutsättningar för stora parker.
Jag kollade lägstapris på www.elskling.se just när alla skrek om de höga elpriserna. fasta avtal började runt 60öre då. Så känns inte som det skulle bli många timmar med oreglerat prisMaskintok skrev:vi tänker inte på en sak till..
elbolagen kan lösa ut avtalen om den vill med sina paragrafer och då står man där med ett avtal som är tecknat när elen var billig... Och måste då acceptera kanske 3-400% högre summa för att få ett avtal..
Det är inte välgörenhet detta så kan de minska alla fasta avtal som kostar dem på vinster så löser de detta...
För att man bara kan spekulera om NÄR extrema förändringar kommer ske. Varför bygger inte alla en rymdraket och flyger till mars som elon musk? Förr eller senare kommer en meteorit slå ner igen och utplåna folk. Varför köpte inte folk bitcoin när det var snorbilligt? Det har hänt att jag köpt billigt och sålt dyrt på börsen. Då brukar jag med låtsas att jag är smartare än andra.B Bullebock skrev:
Jo för att förlusterna i elnätet är förstora för att du ska få samma styrka i nätet hos dig som hos dem som bor i samma närhet som producenterna så därför behöver det finnas producenter hos dig som skickar på med energi i nätet..O Ola Johansson3 skrev:
Men när inte vindkraft finns eller vattenkraftverk finns samt ej heller kärnkraft så måste Sverige köpa in energi för att kunna bibehålla samma styrka i nätet för er förbrukning.
Nu Ja.. Jag avsåg en kommande verklighet.. Som kan komma...Tokslut skrev:
Man vet aldrig... Jag litar inte på elbolag...