Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Hej
Min Beetle 2006 började få startsvårigheter när temperaturen började krypa nedåt.
Startmotorn snurrar på som vanligt så batteri och startmotor är inte ett troligt fel.
Det tar några varv innan den startar och fler varv ju kallare är min känsla.
Häromdagen var det inte bara startsvårigheter utan den ryckte och hade mindre effekt, +4 ute.
I morse stod den i garage, startade precis som vanligt och gick precis som den skulle, +10 i garaget +3 ute.
Hem från jobbet så fick den snurra några sekunder innan den startade och gick som vanligt. +4 ute.
ESPlampan har lyst med fast sken några gånger, inte varje dag, samband?
Jag besiktade för en månad sen, avgasröret läckte litegrann, men inget nedslag, samband?
Jag har funderat på bränslefiltret, men det påverkas knappast av kyla.
Vevaxelgivaren är ett förslag, men varför nästan bara vid start.
Jag kan ju lämna in den på verkstad, men är ju så van att klara saker själv, men denna vagn är för ny för mig med all elektronik..........
Någon som har råkat ut för något liknande?
Min Beetle 2006 började få startsvårigheter när temperaturen började krypa nedåt.
Startmotorn snurrar på som vanligt så batteri och startmotor är inte ett troligt fel.
Det tar några varv innan den startar och fler varv ju kallare är min känsla.
Häromdagen var det inte bara startsvårigheter utan den ryckte och hade mindre effekt, +4 ute.
I morse stod den i garage, startade precis som vanligt och gick precis som den skulle, +10 i garaget +3 ute.
Hem från jobbet så fick den snurra några sekunder innan den startade och gick som vanligt. +4 ute.
ESPlampan har lyst med fast sken några gånger, inte varje dag, samband?
Jag besiktade för en månad sen, avgasröret läckte litegrann, men inget nedslag, samband?
Jag har funderat på bränslefiltret, men det påverkas knappast av kyla.
Vevaxelgivaren är ett förslag, men varför nästan bara vid start.
Jag kan ju lämna in den på verkstad, men är ju så van att klara saker själv, men denna vagn är för ny för mig med all elektronik..........
Någon som har råkat ut för något liknande?
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Mors.
Kopplade upp felkodsläsare, och där fanns massor av felkoder, normalt sa polaren när man har en riktig felkodsläsare som hittar allt, släckte alla och köpte delar.
Har bytt tändstift, de var slitna men såg ok ut.
Bytte bränslefilter, vilket verkade behövligt när man såg vad som rann ut baklänges.
Tyvärr kvarstår problemet, dags att gå på tempgivaren då?
Funderar på Gaaaahhhtråden då jag ligger sjuk mitt i skogen med trasig bil........
Kopplade upp felkodsläsare, och där fanns massor av felkoder, normalt sa polaren när man har en riktig felkodsläsare som hittar allt, släckte alla och köpte delar.
Har bytt tändstift, de var slitna men såg ok ut.
Bytte bränslefilter, vilket verkade behövligt när man såg vad som rann ut baklänges.
Tyvärr kvarstår problemet, dags att gå på tempgivaren då?
Funderar på Gaaaahhhtråden då jag ligger sjuk mitt i skogen med trasig bil........
borde du kunna se..Workingclasshero skrev:
Mors.
Kopplade upp felkodsläsare, och där fanns massor av felkoder, normalt sa polaren när man har en riktig felkodsläsare som hittar allt, släckte alla och köpte delar.
Har bytt tändstift, de var slitna men såg ok ut.
Bytte bränslefilter, vilket verkade behövligt när man såg vad som rann ut baklänges.
Tyvärr kvarstår problemet, dags att gå på tempgivaren då?
Funderar på Gaaaahhhtråden då jag ligger sjuk mitt i skogen med trasig bil........
Har du tillgång till multimeter så kan du mäta motståndet i givaren.
Bör gå att bygla även i plinten.. För att se om det gör skillnad..
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Läste av idag och rensade, 0 i signal från varvtalsgivare. Från något som heter Bulletinen skrevs det ut ett papper att det kan vara ärg i dosan till EGRen.
Det kunde också vara trasig/skitig Lambda a 3k........
I morse gick bilen perfekt, hem från jobbet lite svårstartad som vanligt och effektnerdragning hela vägen till verkstaden, efter rensning av koder gick den bra hem.
Man kan ju inte bara börja byta saker random med de vaga förslagen......
Men om man nu börjar med det billigaste och gasar ur motorn då jag kör som en gubbe annars i 90kmh hela tiden.....
Kanske prova någon tillsats......
Börjar känna mig uppgiven, jag som är van att ställa in gamla motorer utan elektronik och EGR ;-)
Det kunde också vara trasig/skitig Lambda a 3k........
I morse gick bilen perfekt, hem från jobbet lite svårstartad som vanligt och effektnerdragning hela vägen till verkstaden, efter rensning av koder gick den bra hem.
Man kan ju inte bara börja byta saker random med de vaga förslagen......
Men om man nu börjar med det billigaste och gasar ur motorn då jag kör som en gubbe annars i 90kmh hela tiden.....
Kanske prova någon tillsats......
Börjar känna mig uppgiven, jag som är van att ställa in gamla motorer utan elektronik och EGR ;-)
vevaxellägesgivaren kan du pröva att byta..Workingclasshero skrev:
Läste av idag och rensade, 0 i signal från varvtalsgivare. Från något som heter Bulletinen skrevs det ut ett papper att det kan vara ärg i dosan till EGRen.
Det kunde också vara trasig/skitig Lambda a 3k........
I morse gick bilen perfekt, hem från jobbet lite svårstartad som vanligt och effektnerdragning hela vägen till verkstaden, efter rensning av koder gick den bra hem.
Man kan ju inte bara börja byta saker random med de vaga förslagen......
Men om man nu börjar med det billigaste och gasar ur motorn då jag kör som en gubbe annars i 90kmh hela tiden.....
Kanske prova någon tillsats......
Börjar känna mig uppgiven, jag som är van att ställa in gamla motorer utan elektronik och EGR ;-)
Den kostar inte mycket men kan orsaka en jäkla massa problem...
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Den står på tur.....Maskintok skrev:
Var ner och skulle pilla på EGRen, såg då att slangen från insuget till bromsservon var loss pga spricka.
Lagade det och återmonterade, provkörning i 120 i mrn på väg till jobbet, wish me luck.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Hej
Det slutade med byte av lambda och vevaxelgivare av bara farten.
Slutet gott allting gott och lika dyrt som elräkningen.........
Det slutade med byte av lambda och vevaxelgivare av bara farten.
Slutet gott allting gott och lika dyrt som elräkningen.........