Väcker denna tråd då jag tecknat mig för 10Gbit som drar igång om en månad. Har fått hem Huawei-lådan men undrar hur jag ska tänka med inkopplingen. Får väl kontakta Bahnhof också men ville höra om ni har några idéer.
1) Om jag bara vill köra 1Gbit, kan jag behålla min nuvarande Intento omvandlare?
2) Om inte, hur ska jag göra med inkopplingen? Finns inget färdigt "uttag" utan kontakten är skarvad direkt på inkommande fiber från gatan och om jag förstod instruktionen rätt är det den som ska kopplas in i Huawei-lådan. Jag tycker det känns lite läskigt att ha den tunna oskyddade fibern hängandes ut från kopplingslådan (som kommer att sakna den högra Intento-delen antar jag, inte så snyggt) och sedan en kort sträcka till där jag nu får plats med den nya CFEn.
Nej, det ska vara ett fibergränssnitt för 10 Gbit/s, SFP.
Med den lösningen som finns på bild ska du kontakta Bahnhof då du själv inte ska börja koppla med fibern.
Har du bytt operatör också till Bahnhof?
Ja, alltså det är tjänsten Villafiber från Bahnhof. Men som jag förstår det så äger fortfarande Skanova själva installationen. Jag frågade nämligen Bahnhof om man kunde passa på att flytta fiberuttaget vid överlämningen från Telia men de bad mig att själv kontakta Skanova och lösa det på egen hand.
Intenoburken pallar max 1Gbit. Så om du ska kunna nyttja 10Gbit måste:
1. Blåa fiberjacket pluggas in i Bahnhofs kinarouter istället för Inteno-mediaomvandlaren.
2. Nätleverantören på andra sidan av fibern måste stödja 10Gbit.
Intenoburken pallar max 1Gbit. Så om du ska kunna nyttja 10Gbit måste:
1. Blåa fiberjacket pluggas in i Bahnhofs kinarouter istället för Inteno-mediaomvandlaren.
2. Nätleverantören på andra sidan av fibern måste stödja 10Gbit.
Men om jag bara vill köra 1Gbit då kan jag alltså behålla nuvarande utrustning? (Som jag skrev i fråga 1)
I väntan på att Skanska byter fibertermineringsboxen till en med ett jack för villapatchkabeln kan det väl räcka med 1Mbit/s…
Men det är inte alls säkert att skanovas mediafördelare/VLAN-switch fungerar med Banhofs fiber även om deras SFP skulle klara både 1 och 10 Mbit/s.
Eller köp en för nån hundring.
Fiberuttag, Fiber junction box med mellanstycke SC blir bra.
Elfcam® - Fibreglass End Point (GF-AP)
Lite olika träffar nedan:
[länk]
[länk]
[länk]
Kunde man inte sätta ett Sc-Sc mellanstycke (din andra länk) direkt i intenons ”fiberbox”? Kravet att man är lite händig förstås…
Telia/Skanova lär väl inte skicka ut någon som hämtar de gamla grejerna?
Kunde man inte sätta ett Sc-Sc mellanstycke (din andra länk) direkt i intenons ”fiberbox”? Kravet att man är lite händig förstås…
Telia/Skanova lär väl inte skicka ut någon som hämtar de gamla grejerna?
Absolut funkar det. Väggplattan med fiber tray som det kallas är lite klumpigare bara
Eller köp en för nån hundring.
Fiberuttag, Fiber junction box med mellanstycke SC blir bra.
Elfcam® - Fibreglass End Point (GF-AP)
Lite olika träffar nedan:
[länk]
[länk]
[länk]
Menar du att jag ska byta ut nuvarande inkoppling mot detta? Jag tror inte att jag kan få loss det som sitter på väggen idag då kontakten på fibern inte går att få ut genom hålet i lådan. Plus att jag verkligen inte vill sabba något då jag som sagt inte äger installationen själv.
Har du kunnat beställa 10Gbit/s av Bahnhof så har de egen fiberswitch på station där du då ansluts till en 10G port.
Då får du fråga Bahnhof hur det vill lösa det utifrån att det är installerat utan fiberbox/uttag och en villapatch, vilket Telia brukar använda.
Samma fråga var uppe i en annan tråd och då gjordes installationen om via Bahnhof.
Du ska inte själv börja koppla om i den insrallation du har.