Det börjar bli dags att byta värmekälla här hemma och då även göra iordning pannrummet som jag skjutit upp.
Golvvärmecentralen finns där och slangarna kommer upp ur bjälklaget, jag har alltså inte gjuten platta.
Vid läckage vill jag ju att vattnet ska rinna ut på golvet till golvbrunnen och inte ner i bjälklaget.
Så hur gör jag, fyller upp med leca eller cellplast och gjuter typ 2 cm för att jämna av? Eller behövs något annat för att skydda rören eller nåt jag inte tänkt på?
Gjut upp med fall mot brunnen och pensla på med tätmembran.
Ja jag tänker mig så men kan inte direkt tömma i betong ner i isolering och bjälklag.
Måste fylla upp med något och jag hittar inte annat än lättklinkerkulor.
Det borde ju fungera men skulle kännas mer övertygande om jag fick några fler råd
En eller två säckar grov leca duger bra och ovanpå en plast som tätas/Tejpas fast mot kanter, sen gjuta som sägs med fall ut en kaka som ligger på kanterna( smörj in kanterna mycket innan gjutning så det blir lite tätt där ) och några mm överhäng , och tätsmörja det i många lager, inte det snyggaste men enklast, går kanske att måla något på med. Tar du fogskum så glöm att öppna upp det skulle behövas
Tackar för tipsen! Jag väljer nog leca och börjar göra en form.
Det blir nog lite pill att få till ett fall men samtidigt tror jag inte det är jätteviktigt. Skulle det uppstä läckage så får jag iaf inte ner det i bjälklaget utan kommer märka att det rinner ut på golvet.
En eller två säckar grov leca duger bra och ovanpå en plast som tätas/Tejpas fast mot kanter, sen gjuta som sägs med fall ut en kaka som ligger på kanterna( smörj in kanterna mycket innan gjutning så det blir lite tätt där ) och några mm överhäng , och tätsmörja det i många lager, inte det snyggaste men enklast, går kanske att måla något på med. Tar du fogskum så glöm att öppna upp det skulle behövas
Menar du smörja in kanterna på gjutformen så den inte fastnar eller hur menar du med att smörja tätar mer?
Vart kanske lite kryptiskt. Om du smörjer mycket på träkanterna innan gjutning så kommer det bli tätt där. Vatten har en förmåga att gå runt om det har en chans och inte runda klacken och rinna in i mellan. betongen och smörja kommer att fastna i varandra och täta. Bra att efter gjutning även smörja på lite . i vecket på undersidan med. Smörja menar jag tätmembran för att pensla på och finns nog i mindre förpackningar. Är du med.
PS du kan även smörja på slangarna där betongen blir , då blir det som en packning av gummimodell mellan betong och slangar. och lite tätt där med. Betong krymper så det blir en liiiten glipa som ev vatten kan gå ner i till lecan. Det skyddar samtidigt slangarna lite , dom rör sig alltid mellan värme och kallt. Det blir inget gnagande på slangarna då.
Okej då är jag med på vad du menar. Låter klokt men lite överarbetat kanske om man ser till att man normalt bara gjuter in rören i plattan och låter dom komma upp i centralen.
Men tack för bra tips!
Typ 4 cm borde väl räcka som en kaka av finbetong?
I plattan ligger dom inbäddade i betong och kan inte utvidga sig på längden, bara lite i tjocklek om trycket i dom försvinner. På vägen upp i hålet hänger dom i luften, rör sig kanske inte mycket, men är inte fel att vara i framkant. Plattan 4 cm räcker gott och behöver ingen armering av något slag, den ska att knacka sönder om det skulle behövas . Gud förbjude att det behövs.
Sådär nu är lecan på plats och jag har sågat till en form men inte satt dit den. Ska ha lite mer leca också ungefär till kanten.
Det kommer bli svårt att få betongen runt rören där det är trångt. Skulle varit lättflytande typ flytspackel om det ska bli bäst men då rinner det genom lecan antar jag.
Får försöka få dit lite tjockare betong först för att sen låta den flyta ut mer för att komma runt rören.
Tänkte försöka ha 2cm finbetong men det är nog i tunnaste laget, tror ni det går?
Ja flytspackel direkt på leca lär inte funka, det lär sjunka. Hade det varit 4-5cm djup du skulle fylla, skulle du kanske kunnat blanda till ca 3cm finbetong lite löst, och flytspacklat uppepå det, ett par timmar senare, när betongen börjar hårdna.
Det är kanske enklast att ta bort några lecakulor och göra så? Det kan ju vara lite svårt att få betong jämnt runt alla rör. Det är mest en estetiskt fråga.
Ja flytspackel direkt på leca lär inte funka, det lär sjunka. Hade det varit 4-5cm djup du skulle fylla, skulle du kanske kunnat blanda till ca 3cm finbetong lite löst, och flytspacklat uppepå det, ett par timmar senare, när betongen börjar hårdna.
Det är kanske enklast att ta bort några lecakulor och göra så? Det kan ju vara lite svårt att få betong jämnt runt alla rör. Det är mest en estetiskt fråga.
BBSOD skrev:
Ja det var lite så jag tänkte, nu är det typ 3 cm kvar till kanten men jag ska gjuta 2 cm över den kanten man ser på bilderna.
Så att göra som du säger är nog den bästa lösningen om det ska sluta tätt runt rören.
Finbetong 2cm och flytspacka den sista 1cm
Ja det var lite så jag tänkte, nu är det typ 3 cm kvar till kanten men jag ska gjuta 2 cm över den kanten man ser på bilderna.
Så att göra som du säger är nog den bästa lösningen om det ska sluta tätt runt rören.
Finbetong 2cm och flytspacka den sista 1cm
Går utmärkt att få betongen runt alla rör, du fyller i betong, inte för lite och sedan med en träbit så kör du den fram och tillbaka i betongen så flyter den in i alla hål. Du ser när det flyter ut , bara som det heter gunga på betongen så att det blir lite vatten på ytan, då är det fullt inunder i alla hål när vattnet kommer på ytan, mer betong och ett varv till med gunga. Sen när det blivit lite fastare ( brunnit ) så kan du ta en matkniv eller annat och släta till en absolut slät yta, som kan se snygg ut. Ingen flyt behövs.