272 778 läst · 1 445 svar
273k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.
Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?
Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Haha va ska man säga, man får respektera en mans kurvor
Hos mig hade du fått ladda dock
Helt är ärligt, hans el, hans beslut. Man kan inte sitta och prutta runt i en elbil och begära att folk ska förse en med drivmedel. Har du nu tagit beslutet att köra på el så får du ju ta konsekvenserna av det.
Jag har noll förståelse för din svärfars princip men det är bara att gilla läget.
Jag har noll förståelse för din svärfars princip men det är bara att gilla läget.
Nyfniken skrev:
Fast ts står ju för kostnaden. Det är snålgubben som är lobotomerad och inte kan justera sina larviga staplar i sitt exelblad
Jo, men som jag sa. Svärfars el, svärfars beslut. Man kan liksom inte tvinga någon att sälja el åt en.A atomlab skrev:
Jag skulle kunna sätta en slant på att det finns mer i den är historien. TS kanske är tatuerad och går i bombarjacka samtidigt som svärfar är miljöpartist. Eller så är svärfar klimatförnekare och hatar allt vad elbilar heter. Eller så har någon smällt upp ett vindkraftverk nästgårds som svärfar hatar. Vem vet.
At the end of the day: TS får ladda någon annanstans.
Hehe. Helt klart.Nyfniken skrev:
Jo, men som jag sa. Svärfars el, svärfars beslut. Man kan liksom inte tvinga någon att sälja el åt en.
Jag skulle kunna sätta en slant på att det finns mer i den är historien. TS kanske är tatuerad och går i bombarjacka samtidigt som svärfar är miljöpartist. Eller så är svärfar klimatförnekare och hatar allt vad elbilar heter. Eller så har någon smällt upp ett vindkraftverk nästgårds som svärfar hatar. Vem vet.
At the end of the day: TS får ladda någon annanstans.
Jag vet iaf vad mitt svar hade vart. Jag hade firat jul på annan ort. Undviker klappmongon i min närhet. Speciellt på fritiden.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Har också en MG ZS EV elbil, men valde en av våra andra att åka till julfirande med (inte pga elen men då vi har så mycket skit med oss
)
Förstår svärfar, statistik över tid är värdefullt just om det inte påverkas. Går att justera men är inget utan handpåläggning.
kolla med deras granne (eller säg till svärmor att du kommer kolla med grannen om du kan köpa el av denne då ni, dvs hennes dotter ej kommer hem annars
) då skulle jag tro att ni får ladda, ännu bättre om du ber din bättre hälft att prata med sin mor om att ni behöver ladda och självklart betalar kostnaden.
Förstår svärfar, statistik över tid är värdefullt just om det inte påverkas. Går att justera men är inget utan handpåläggning.
kolla med deras granne (eller säg till svärmor att du kommer kolla med grannen om du kan köpa el av denne då ni, dvs hennes dotter ej kommer hem annars
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 020 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 020 inlägg
Det här är en ganska intressant diskussion faktiskt med dagens elpriser.
Familj är en sak, där behöver man inte vara dumsnål då det alltid jämnar ut sig på något sätt.
däremot om bekanta etc. kommer på besök över dagen. Ska man då förse de med gratis ”drivmedel” eller ska man sätta en mätare och faktiskt be om betalt?
Nu har jag ingen aning om hur mycket en vanlig laddning av en elbil kostar men kan tänka mig att det är några watt.
Familj är en sak, där behöver man inte vara dumsnål då det alltid jämnar ut sig på något sätt.
däremot om bekanta etc. kommer på besök över dagen. Ska man då förse de med gratis ”drivmedel” eller ska man sätta en mätare och faktiskt be om betalt?
Nu har jag ingen aning om hur mycket en vanlig laddning av en elbil kostar men kan tänka mig att det är några watt.
Åk dit och lämna av familjen. Sen åker du och snabbladdar och får lite egentid.F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.
Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?
Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Börja med att titta på tex uppladdning.nu om det finns något alternativ i närheten.F Fredrik-1980 skrev:
Hittar du en granne inärheten som har elbil så är nog saken löst.
Tyvärr finns det mycket okunskap...
Och tyvärr så kommer du få höra de lång tid framöver att hans elräkning blev så dyr för att elbilen laddades...
Ibland lossnar det när man förklarar hur mycket det rör sig om...
Snabbast laddar du förövrigt med så tomt batteri som möjligt om du ska stanna på snabbladdare